ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה כי "הטענה שהרפורמה המשפטית היא קץ הדמוקרטיה - משוללת כל יסוד", והוסיף כי היא מהווה את רצון הבוחר. נתניהו גם שלל את הצעתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להקים צוות משותף שיגבש רפורמה בהסכמה רחבה: "לא זכורה לי הצעה כזו כשהממשלה הקודמת חתמה על הסכם כניעה מול חיזבאללה. היא אפילו לא הביאה את ההסכם לכנסת".
2 צפייה בגלריה
 ביבי בנימין נתניהו
 ביבי בנימין נתניהו
נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בדברי ההגנה שלו על הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין, שהיו הפעם הראשונה שבה נתניהו הביע תמיכה פומבית בתוכניתו של לוין, ציין נתניהו: "האיזון בין הרשויות הופר בשני העשורים האחרונים, וביתר שאת בשנים האחרונות. זו תופעה חריגה שאין דומה לה בעולם. האם ישראל בכל 50 שנותיה הראשונות, לפני המהפכה האקטיביסטית, לא הייתה דמוקרטיה למופת? הניסיון להשיב את האיזון הנכון זה חיזוק הדמוקרטיה. יש לעשות זאת באחריות, וכך נעשה".
על הצעתו של גנץ, שאותה כאמור דחה, אמר נתניהו: "אנחנו ננהג אחרת מהממשלה הקודמת שקידמה החזרת שטחים לחיזבאללה. הרפורמה תידון בדיון מעמיק בוועדת חוקה חוק ומשפט, זהו הפורום המתאים והחוקים לדיון זה".
שר המשפטים לוין מתכוון להשלים עד סוף החודש את הכנת הצעות החוק לקידום הרפורמה שלו. אותן הוא יעביר לוועדת השרים לחקיקה ולוועדת החוקה של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין. בתוכנית: הכנת ההצעות עד סוף החודש
(צילום: שלו שלום)
לוין מתכוון להתמקד בעיקר בחוק יסוד: החקיקה, שאת הטיוטה שלו השלים לפני יותר משנה. הצעתו המקורית של לוין תקבע בין השאר שבית המשפט העליון בהרכב מלא של 15 שופטים יוכל לדון בפסילת חוק של הכנסת, וזו תתקבל רק ברוב מיוחד של 12 או 13 שופטים. לאחר מכן תוכל הכנסת להתגבר על הפסילה ברוב של 61 חברי כנסת. במהלך ההתייעצויות המקצועיות יוכרע לאיזה משך זמן ניתן יהיה לחוקק את החוק מחדש.
הצעת חוק נוספת תעסוק בתיקון לחוק יסוד: השפיטה, שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. זו תגדל מתשעה חברים ל-11, כך שכל חלק יהיה שווה בגודלו לאחר - שופטים, שרים, ח"כים ונציגי ציבור.
באשר ל"חוק היועמ"שים", שיהפוך את היועצים המשפטיים של המשרדים למשרות אמון, אמר אתמול מקור משפטי בכיר כי בשל ההתנגדות הצפויה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להצעה, ייתכן שזו תוגש כהצעת חוק פרטית או כהצעת ועדת החוקה של הכנסת.

נתניהו התייחס בישיבת הממשלה גם לכרזות שהונפו בהפגנות נגד ממשלתו, ובהן "השוו את שר המשפטים למנהיג הנאצים", כלשונו. "זו הסתה פרועה. יש לעצור זאת מיד, להוקיע ולהתכנס לדיון רציני. כך נעשה. זה מימוש רצון הבוחר ומימוש מהות הדמוקרטיה האמיתית".
על המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו מתח אמש ביקורת חריפה נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. "הרפורמה הזו היא שרשרת - מחרוזת של חרוזים מרעל. אם המחרוזת הזו תעלה על צווארנו ותוגשם במלואה - זה תחילת חורבן הבית השלישי", אמר ברק. "זו תהיה דמוקרטיה טורקית. אצלנו אין חוקה פורמלית, אבל יש חוקי יסוד שהכרזת העצמאות הכירה בהם".
מנגד, שר המשפטים לוין אמר כי דבריו של ברק חמורים, אך הבהיר כי יהיה מוכן לשוחח איתו. "יש לי כבוד רב אליו, אבל איפה היה כאשר בלי סמכות ובלי התחשבות דרס סמכויות אנשים ולקח סמכויות לעצמו? אני מוכן לדבר עם ברק, תמיד יש על מה לדבר. לא צריך להקים ועדה מיוחדת לרפורמות, זה בזבוז זמן. יש ועדת חוקה של הכנסת".