3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בפגישה עם בנט, בשנה שעברה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן החליט סופית להשאיר את משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור הזרים של ארצות הברית. כך אמר גורם מערבי בכיר לאתר "פוליטיקו". לפי הדיווח, גורם אחר המעורה בעניין אמר כי ביידן העביר מסר זה לראש הממשלה נפתלי בנט, בשיחה האחרונה עמו ב-24 באפריל.
בנט אישר למעשה את אותו דיווח ואמר: "אני מברך את הממשל האמריקני ובראשו ידידי, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, על כוונתו להשאיר את משמרות המהפכה במקום הראוי להם - רשימת ארגוני הטרור. הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של מדינת ישראל אשר דואג לביטחונה ולביצור עוצמתה".
"בחודשים האחרונים הבהרנו את עמדתנו בנושא באופן מובהק - משמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול בעולם, שמעורב בהכוונה ובהוצאה לפועל של פעולות טרור רצחניות ובערעור היציבות במזרח התיכון", אמר בנט ושיבח את החלטת ביידן. "זו החלטה נכונה, מוסרית ומוצדקת של הנשיא ביידן, שעליה עדכן אותי הנשיא בשיחתנו האחרונה, ואני מברך אותו על כך", הוסיף בנט.
3 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
(צילום: EPA)
הנושא סוכם בביקור של היועצת המדינית לשעבר של בנט, שמרית מאיר, בוושינגטון בחודש שעבר בשליחות אישית של ראש הממשלה. הביקור עסק רק בזה וכלל פגישה עם היועץ לביטחון לאומי ג׳ייק סאליבן.
בסיום הביקור המסר עבר לרה"מ דרך שמרית מאיר ורה"מ עדכן מיד את ראש המוסד. האמריקנים ביקשו מישראל שלא "לחגוג בפומבי את ההחלטה", כדי לא להקשות עליהם. לאחר מכן ביידן אמר את הדברים באופן אישי לראש הממשלה בשיחת הטלפון האחרונה ביניהם.
אחרי אותה שיחה, אמר בנט: "אני בטוח שהנשיא ביידן, שהוא חבר אמת של ישראל ודואג לביטחונה, לא יאפשר את הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור". אז אמרו בבית הלבן כי שני המנהיגים שוחחו על "האיום שאיראן ושלוחותיה מציבות".
3 צפייה בגלריה
שמרית מאיר
שמרית מאיר
הביקור בוושינגטון עסק כולו באיראן. שמרית מאיר
לפני חודשיים דווח שממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור, במקרה שטהרן תוכל להבטיח שתרסן את פעילות הכוחות. החלטה כזו הייתה מבטלת את החלטתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מ-2019.
אותה החלטה של טראמפ לפני שלוש שנים הייתה הפעם הראשונה שבה וושינגטון הכריזה רשמית על ארגון צבאי של מדינה זרה כארגון טרור, והיא הייתה חלק מהמאמצים של ארה"ב להגברת הלחץ הבינלאומי על איראן אחרי הפרישה מהסכם הגרעין.
הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הייתה אחת הסוגיות המרכזיות במגעים לחזרה להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, ושממנו פרשה ארה"ב. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס, שנשאל על האפשרות שהממשל יסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אמר לפני חודשיים כי הסרת הסנקציות נמצאת בלב המגעים לחזרה להסכם.
סוגיית הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית נדונה כבר בחודש יוני שעבר, אולם היא הפכה מסובכת יותר עם היבחרו של איברהים ראיסי לנשיא הרפובליקה האיסלאמית. הגורם הסביר כי ארה"ב הבהירה שאין ביכולתה להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה ללא "ויתורים משמעותיים" מצד איראן, דבר שנשלל מכל וכל על ידי ראש צוות המשא ומתן האיראני.