התחזית - פקוק, מאוד פקוק: היום, יום ראשון, תסגור רכבת ישראל חלקים מקו חיפה-תל אביב לצורך עבודות תחזוקה למשך שבוע ימים. תושבים בצפון הארץ שעובדים במרכז מתלוננים על כך שיתקשו להגיע לעבודה. ynet עושה סדר בשיבושים ובפקקים הצפויים.
במשרד התחבורה, הגוף שהחליט על ביצוע העבודות שישביתו את הקו בחלקו מה-24 ביולי עד ה-30 בחודש, ציינו כי הסיבה לחסימה הינה קידום פרויקט המסילה המזרחית, וכי מועד העבודות נקבע מראש לחודשי הקיץ בהם יש קיטון טבעי בכמות הנסיעות. גורמים ברכבת ששמעו את הביקורת ברשת ובתוכה השאלה מדוע הסגירה לא נעשית בסוף אוגוסט, אז תיאורטית הרבה אנשים נמצאים בחופשה, ציינו כי ההמלצה לסגור את הקו בתאריכים אלו הייתה שלהם והיא נשענה על תחזיות נסיעה קדימה ועל סמך מספרי הנוסעים בחודשי יולי ואוגוסט בעידן הפוסט קורונה.
אינפו רכבת ישראל שינויים שינוי שינוי נסיעה אוטובוסים אוטובוס תחבורה ציבורית תגבור קווים מערך היסעים
אינפו רכבת ישראל שינויים שינוי שינוי נסיעה אוטובוסים אוטובוס תחבורה ציבורית תגבור קווים מערך היסעים
לפי ההודעה, רכבות בקו בנימינה-רחובות/באר שבע יחלו ויסיימו את נסיעתן בתחנת נתניה ולא יעצרו בתחנת בנימינה; רכבות בקו נהריה-מודיעין יופעלו במתכונת מפוצלת: בין תחנות נהריה ובנימינה, ובין תחנות ת"א אוניברסיטה ומודיעין; רכבות בקו נהריה-באר שבע יופעלו במתכונת מפוצלת: בין תחנות נהריה ובנימינה, ובין תחנות הרצליה ובאר שבע; וגם הרכבות בקו כרמיאל-באר שבע יופעלו במתכונת מפוצלת: בין תחנות כרמיאל וחיפה חוף הכרמל, ובין תחנות הרצליה ובאר שבע.
ברכבת אמרו כי "המסילה המזרחית תהווה ציר רכבתי נוסף בין אזור הצפון למרכז ולדרום, ויאפשר שיפור משמעותי של השירות הרכבתי בכל רחבי הארץ, לצד הגדלה משמעותית של הובלת מטענים, שתצמצם את הגודש בכבישים וזיהום האוויר, ותגביר את בטיחות כלל משתמשי הדרך".
עוד נמסר בהודעה כי יופעל מערך היסעים מקיף בין תחנות בנימינה ובית יהושע לאורך כל שעות הפעילות, בשני הכיוונים. כמו כן, יתוגברו קווי האוטובוסים הסדירים: קו 980 מתחנת מרכזית המפרץ חיפה לתחנת ת"א סבידור מרכז. קו 901 מתחנה מרכזית חיפה חוף הכרמל לתחנה מרכזית ת"א (דרך תחנות ת"א סבידור מרכז ות"א השלום). קו 873 מתחנת בנימינה לתחנת מרכזית ת"א (דרך תחנות ת"א השלום). קו 852 מפרדס חנה לתחנה מרכזית ת"א (דרך תחנות ת"א סבידור מרכז, ת"א השלום). קו 704 מחדרה לת"א סבידור מרכז.
3 צפייה בגלריה
רכבת ישראל תחנת השלום תל אביב
רכבת ישראל תחנת השלום תל אביב
"השכבות החלשות ביותר ייפגעו". מיום ראשון - אין רכבות בין נתניה לבנימינה
( צילום: רכבת ישראל )
3 צפייה בגלריה
קארפול
קארפול
"לחפש אלטרנטיבות אחרות לנסיעה". ארכיון
(צילום: shutterstock)
הודעת משרד התחבורה על הסגירה הותירה רבים מתושבי הצפון שעובדים במרכז בבעיה, כשבחלק מהמקרים אנשים כבר עשו סידורים לעבוד מהבית ובמקרים אחרים הם מתארגנים בקבוצות ווטסאפ לעשות קארפול לעבודה.
"העבודות הללו מבורכות מאוד, אבל די תוקעות אותנו בשבוע הקרוב", אמר אבירם טולאדנו (35) רואה חשבון המתגורר בחדרה ועובד בתל אביב. הוא הוסיף כי במקום לנסוע ברכבת כל יום השבוע, הוא יגיע פעמיים בלבד עם רכב - וביתר הימים יעבוד מהבית. "להגיע בשאטלים לתל אביב זה מסרבל את העניינים", אמר. "זה יהיה שבוע מטורלל".
יעל, אם לשלושה שגרה בבנימינה ועובדת בגוש דן סיפרה כי בדרך כלל היא נוסעת עם הרכבת לעבודה שלוש פעמים בשבוע. "נסיעה ברכבת לתל אביב זו האופציה היחידה כי יש לי ילדים שצריכים להביא אותם למסגרות", אמרה. "בשביל להגיע בזמן לעבודה בשבוע הקרוב אצטרך לצאת מהבית ברכב בחמש וחצי, ובגלל הפקקים לא נראה לי שאכנס לעבודה. הם סוגרים לנו את הקו למרות שיש בו המון אנשים שנוסעים לעבודה ומבוגרים שנוסעים לבדיקות רפואיות".
היא סיפרה כי כבר עדכנה את המעסיק שלה שתעבוד מהבית בימים הקרובים. "היה יותר נורמלי לסגור את המסילה בסוף אוגוסט כי עכשיו כל האנשים עובדים", הוסיפה. "אני מאוכזבת ושואלת את עצמי כמה מהאנשים שקיבלו את ההחלטה נוסעים בקו שלנו ונמצאים במצב שלנו? שהם יצטרכו או לקחת חופש או לעבוד מהבית. זו פעולה שפוגעת באנשים החלשים ביותר".
אמיר משה מקריית אתא סיפר כי הוא מפחד שהחסימה תקשה עליו ועל משפחתו להגיע לטיסה שלהם לבודפשט ביום שלישי הקרוב. "סגרתי את הטיסה עם שלושה ילדים וההורים, ותכננתי להגיע לנתב"ג ברכבת", אמר. "נכנסתי לאתר הרכבת והם פרסמו חלופות, אבל אין לנתב"ג".
משה סיפר כי פנה לשרת התחבורה מרב מיכאלי במייל, ואחת העוזרות השיבה לו כי הדבר עבר לבדיקה, "אבל הבדיקה הייתה צריכה להיות קודם". לדבריו, "אני מאוד מחושב כלכלית, השלמתי כבר עם הגזירה, אבל לצערי הרב זה ייקח לנו עוד כמה מאות שקלים הנסיעה הזו".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"מנסה שנוותר על הרכב, אך כל יומיים יש גזירה חדשה". מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי )
בארגון הנוסעים "בארכבת" שמעדכן את חבריו לגבי כשלים, ליקויים, איחורים וביטולים ברכבת, הגיבו בזעם לסגירה. מנהל הארגון, מעוז ינון, אמר ל-ynet כי הם מבקשים שני דברים ממשרד התחבורה ורכבת ישראל: שקיפות ושירות.
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏"בשני הפרמטרים הללו מגיע ציון נכשל למי שתפקידם לסייע לנוסעים להשאיר את הרכב בבית ולעבור לתחבורה הציבורית", אמר. "הרכבת מתרצת את סגירת הקו שמחבר את נוסעי הצפון למרכז וצפון הארץ, במיעוט נוסעים יחסי. אני מזמין את מנהלי הרכבת להציץ במספרים שלהם מהשבועות האחרונים או להצטרף אלינו לנסיעה".
ינון הוסיף כי "משרד התחבורה, כהרגלו, לא מצליח להציע פתרון הולם, ולכל מי שינסה לעלות על קווי האוטובוס שאמורים להחליף את נסיעת הרכבת, בשעות העומס, צפוי לחוויה מתסכלת במיוחד. השכבות החלשות ביותר ייפגעו - האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם להישאר לעבוד מהבית או לקחת חופשה לשבוע. שרת התחבורה מנסה לשכנע אותנו לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לתח"צ, אך כל יומיים יש גזירה חדשה: פה סוגרים לשבוע, שם משביתים בגלל עבודות רכבת קלה".
מי שעוד נערכים לשבוע מאוד פקוק בדרכים הם אנשי waze. הילה רוט, מנהלת הקהילות הגלובאליות בחברה, טענה השבוע כי בעקבות ההפסקה בפעילות הרכבת בקו החוף, צפויים עומסים כבדים בכבישים המקבילים ומהירות הנסיעה צפויה להיות איטית יותר מאשר בימי שגרה. "ההמלצה שלנו היא לתכנן את הנסיעות מראש, להיעזר בידע המקדים של קהילת waze ולהימנע ככל האפשר מלהגיע לאזורים בשעות בהם עשויים להיות עומסים. ברוב הצירים הראשיים ישנם נתיבי תחבורה ציבורית ונתיב פלוס, לכן מומלץ לחפש אלטרנטיבות תחבורתיות בעלות תעדוף בכבישים אלו. קארפול, נסיעה שיתופית ותחבורה ציבורית יכולים להפחית את זמן הנסיעה במהלך תקופת העבודות ברכבת".
פורסם לראשונה: 21:26, 21.07.22