"רוסיה ממשיכה להיאבק על דעת הקהל הישראלי, ומנסה, בעזרת תחומים שלכאורה לא מזוהים עם פוליטיקה, להסתיר את הפשעים שביצעה באוקראינה". מפגש עם קוסמונאוט רוסי בנתניה ואירוח תחרות ספורט בחיפה בהשתתפות ספורטאים רוסים ובלארוסים עוררו תרעומת רבה בישראל.
הביקורת החלה כאשר מרכז מדע חלל ותרבות "פלנתניה" שבנתניה היה אמור לארח היום (רביעי) אירוע פומבי בהשתתפותו של פיודור יורצ'יכין, הקוסמונאוט הרוסי ותומך נלהב של המלחמה באוקראינה.
יורצ'יכין תמך בגלוי בפעולות הפדרציה הרוסית בשטחה של מדינה ריבונית אחרת, וגם חגג באופן אישי את יום השנה השמיני לכיבוש חצי האי קרים באצטדיון לוז'ניקי ב-2022. בריאיון לטלוויזיה הוא סיפר כיצד הוא אוהב לבקר במקומות התיירות הכבושים האהובים עליו, ובירך את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הישגיו בטרור הבינלאומי. "כל מי שמכיר את ההיסטוריה שלנו יודע שקרים שייך לרוסיה", אמר יורצ'יכין, וציין: "כפי שאנחנו מכירים מההיסטוריה, בלאומנות ובפשיזם מטפלים רק בעזרת ניתוח, ולכן יש את המבצע הצבאי המיוחד".
3 צפייה בגלריה
הקוסמונאוט הרוסי פיודור יורצ'יכין
הקוסמונאוט הרוסי פיודור יורצ'יכין
הקוסמונאוט פיודור יורצ'יכין בריאיון לתקשורת הרוסי
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"רוסיה ממשיכה להיאבק על דעת הקהל הישראלי". פוטין
(צילום: AP)
הארגון הציבורי "חברים ישראלים של אוקראינה" פנה למרכז הפלנטרי בבקשה לבטל את האירוע. כעבור כמה ימים האירוע אכן בוטל, כך אישרה עובדת הפלנטריום, ורוכשי הכרטיסים קיבלו את כספם בחזרה. עם זאת, לאחר מכן קיבלו פעילי הארגון מידע שלפיו במקום האירוע ייפגש יורצ'יכין עם תלמידי תיכון "טשרניחובסקי" בנתניה.
"הטיול לתועמלן אורגן בחשאי בתמיכת עיריית נתניה", אמרה אנה זרובה, מייסדת הארגון. לדבריה, "מוסקבה ממשיכה להיאבק על דעת הקהל הישראלי, ונעזרת בתחומי פעילות שלכאורה לא מזוהים עם פוליטיקה כמו ספורט, קולנוע וחלל על מנת לקדם נרטיבים המשרתים את ממשלת רוסיה בנרמול מעשיה בזירה הבינלאומית ובהסתרת פשעי המלחמה. ישראל היום היא בין המדינות הבודדות הנותנות במה לשיתופי פעולה ונציגים רשמיים של מדינת טרור. מצער מאוד שברמה מוניציפלית יש אנשים המתעלמים מפרופגנדה הרוסית".
עיריית נתניה מסרה בתגובה: "'פלנתניה', כמרכז מדע וחלל, הוא מרכז המציין אירועים משמעותיים במדע בכלל ובחלל בפרט. בתקופה זו השנה אנו חוגגים את 'לילות יורי' המציינים את המראתו של האדם הראשון שיצא לחלל, יורי גגרין. פיודור יורצ'יכין הוא קוסמונאוט, אחד מעשרת האנשים ששהו הכי הרבה זמן בחלל. הוא טייס ומהנדס שיצא בכמה משימות חלל - כולל לתחנת החלל הבינלאומית - וביצע כ-60 שעות של הליכת חלל. תחנת החלל הבינלאומית היא תחנה מחקר הממומנת על ידי חמש סוכנויות חלל שונות: נאס"א, רוסקוסמוס - תחנת החלל הרוסית, ג'קסא - סוכנות החלל היפנית, סוכנות החלל הקנדית וסוכנות החלל האירופאית. החלל הוא מרחב שבו אין קשר למלחמות, ובכל מקרה האירוע בוטל עקב אילוצים של הקוסמונאוט".
3 צפייה בגלריה
ההזמנה לאליפות אירופה בסמבו בחיפה
ההזמנה לאליפות אירופה בסמבו בחיפה
ההזמנה לאליפות אירופה בסמבו בחיפה
ביקורו של יורצ'יכין באירוע בנתניה אינו האירוע היחיד המקדם תעמולה רוסית. אליפות אירופה בסמבו, הנערכת בחסות "רוסנפט", חברת בת של ממשלת רוסיה, מתקיימת בחיפה. עיריית חיפה מארחת באירוע זה ספורטאים מרוסיה ומבלארוס, בעוד כניסתם למדינות רבות באירופה אסורה עקב סנקציות בינלאומיות. נציגים פרו-רוסים של עיריית חיפה מסרבים להתייחס למתרחש ומתעלמים מפניות רבות של פעילים ישראלים, לרבות מחבר מועצת העיר קיריל קרטניק, ששלח מכתב התנגדות חריף לראש העיר, לסגנה ולמועצת העיר.
זרובה התרעמה: "חיפה הפכה למקלט לעשרות אלפי נפגעים מהמלחמה באוקראינה, בעוד העירייה מזמינה בכבוד את נציגי המדינה ששינתה לעד את גורלם ואחראית על הרס חייהם. המצב הזה מצער מאוד ודורש שינוי".
במקביל, שגרירות אוקראינה בישראל פרסמה מחאה חריפה נגד השתתפותם של הספורטאים הרוסים והבלארוסים באליפות. "רוסיה משתמשת בתחרות ספורטיבית כנשק אידיאולוגי במסגרת התוקפנות שלה כדי להפיץ תעמולה ולטייח את הפשעים של הצבא הרוסי", נכתב בהודעה רשמית מטעם השגרירות. "בלארוס, בתור שותפה לתוקפנות הצבאית נגד קייב, אחראית גם לפשעים נגד האנושות שקרו באוקראינה. מתן אפשרות לספורטאים - שהם בעיקר משרתי הצבא של המדינות האלו - להשתתף בכל אירוע בינלאומי, יהיה כניסיון פיוס עם התוקפן וחוסר כבוד לזכרם של אלפי הרוגים אוקראינים חפים מפשע".
עוד נמסר: "מאז תחילת התוקפנות הצבאית של רוסיה נגד אוקראינה, בישראל, ובמיוחד בעיר חיפה, נקלטו מספר עצום של חוזרים מאוקראינה, כמו גם אזרחים רוסים המוחים נגד המלחמה שנשקפת סכנה לחייהם בפדרציה הרוסית. חיפה כבר הפכה לביתם של 10 אלף תושבים חדשים שהפכו לאזרחי ישראל תוך שמירה על כבוד עמוק למולדתם, ובעיר מתגוררת אחת הקהילות הגדולות של עולי אוקראינה בישראל. בתקופה שבה יקיריהם ממשיכים לגווע על אדמת אוקראינה, מדינת ישראל, ובפרט עיריית חיפה, מקדמת בכבוד את פני הספורטאים הרוסים והבלארוסים, שרובם על פי מסורות סובייטיות ארוכות שנים הם העובדים הנוכחיים של ה-KGB הבלארוסי, ה-FSB של רוסיה או אנשי צבא של מדינות אלה. יתרה מכך, טורניר הסמבו הבינלאומי מתקיים במימון ובחסות חברת בת של ממשלת רוסיה".
לטענת השגרירות, "במקום חגיגת ספורט, עם ישראל מוזמן להשתתף באופן פעיל במסע תעמולה של המשטר הרוסי בתמיכתם הפעילה של רשויות עיריית חיפה ומשרד הספורט של מדינת ישראל. השתתפות רוסים ובלארוסים באירוע בחיפה מהווה עלבון לזכרם של מאות אלפי אזרחי אוקראינה, כולל יותר מ-220 ספורטאים אוקראינים, שהגנו ללא אנוכיות על המולדת ומסרו את חייהם במאבק על עתידה של מדינה אירופית דמוקרטית. לכן, הצד האוקראיני קורא לצד הישראלי לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי לבטל את הטורניר הזה ולהחרים אותו".
בעיריית חיפה ציינו כי איגוד הסמבו הישראלי הוא האחראי על ארגון והפקת האירוע, וכי העיר רק אירחה את התחרות, סיפקה את המתקנים - ולא קבעה אילו משלחות וספורטאים ישתתפו בה.
שגרירות רוסיה מסרה: "מוסקבה תמיד דגלה, דוגלת ותדגול בפיתוח של יחסים ספורטיביים שווים ללא פוליטיזציה ומגמתיות, ובתחרויות הגונות וישרות, תוך הבטחת גישה שווה לספורטאים מכל המדינות ללא יוצא מן הכלל. שוב ושוב אנו שומעים על 'נשק אידיאולוגי', 'ביטולים' ו'חרמות' רק מנציגי המשטר של אוקראינה וממדינות המערב, המנסים להציג את הכול בצורה מעוותת ולכפות את סדר היום שלהם על אחרים. שגרירות רוסיה בישראל מאחלת לספורטאים הרוסים והבלארוסים הישגים נוספים באליפות בחיפה ובכל התחרויות הבאות".