1 צפייה בגלריה
אלי כהן עם שרי החוץ של אוסטריה, צ'כיה וסלובקיה
אלי כהן עם שרי החוץ של אוסטריה, צ'כיה וסלובקיה
אלי כהן עם שרי החוץ של אוסטריה, צ'כיה וסלובקיה
(צילום: שגרירות ישראל בסלובקיה)
שר החוץ אלי כהן ביקר אתמול (יום שלישי) בברטיסלבה והשתתף בפסגת שרי החוץ של פורום סלבקוב, שכולל את אוסטריה, צ’כיה וסלובקיה. במפגש דנו השרים בחיזוק הקשרים בין ישראל למדינות הפורום, וגם באיום האיראני. "אנו נמצאים בנקודת האל-חזור בתוכנית הגרעין של טהרן", הזהיר כהן. "אירופה מבינה היום יותר מתמיד שאיראן הפכה לאיום גלובלי".
"אמרתי לשרי החוץ של פורום סלבקוב - אתמול היינו מדינות המפרץ, סעודיה וישראל על הכוונת האיראנית, היום זו אוקראינה - ומחר זה אתם", אמר כהן. "אם לא נפעל ביחד היום, זה יהיה מאוחר מדי".
זו הפעם הראשונה ששר חוץ ישראלי משתתף בפורום הזה, שבו שותפות כמה מידידותיה הקרובות של ישראל באיחוד האירופי. במפגש השתתפו שר החוץ הסלובקי מירוסלב וולכובסקי, שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג ושר החוץ של צ'כיה, יאן ליפבסקי. יחד עם כהן דנו הארבעה גם בהסכמי אברהם והשפעתם על המזרח התיכון, וכהן הזמין את שרי החוץ לקחת חלק בפרויקטים ובפורומים שנוסדו במסגרת ההסכמים.
לדברי כהן, "ישראל הפכה להיות נכס אסטרטגי עבור מדינות אירופה בתחום האנרגיה, הביטחון, המאבק בטרור והיציבות האזורית. הזמנתי את ידידותינו צ'כיה, אוסטריה וסלובקיה לקחת חלק פעיל בהסכמי אברהם, ולהיות שותפות בקידום השלום, היציבות והשגשוג במזרח התיכון".
אמנם מדובר בפורום אזורי, אבל במקביל מדובר גם בפורום של כמה מהידידות המרכזיות ביותר של ישראל באיחוד האירופי. כהן הזמין את השרים להיות שותפים בפורום הנגב שהוקם בממשלה הקודמת, על-ידי הצטרפות כשמקיפים לאחת מקבוצות העבודה. שרי החוץ הזכירו שהם תומכים בישראל במשך שנים, ועל אף שבעבר הרגישו מבודדים - הם מקווים שזה ישתנה.