דיון נוסף במועצת הביטחון של האו"ם על המלחמה בעזה, שוב מתקפה על ישראל מצד המזכ"ל - וטו אמריקני מנע אישור הצעה להפסקת אש מיידית. מועצת הביטחון התכנסה אתמול (שישי) להצבעה על הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטרית באופן מיידי, בהמשך לצעד החריג שנקט מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש - שהפעיל לראשונה בכהונתו את סעיף 99 לאמנת האו"ם ביחס למלחמה בעזה. סעיף זה ניתן להפעיל במצב ממנו "נשקפת סכנה לשלום והביטחון העולמיים".

לא פחות מ-100 מדינות החברות באו"ם הצטרפו להצעת איחוד האמירויות להפסקת אש הומניטרית מיידית, לצד קריאה לשחרור מיידי של החטופים ודרישה מהצדדים "לכבד את המחויבויות שלהם לפי הדין הבינלאומי". מבין 15 חברות מועצת הביטחון, 13 תמכו (ובהן צרפת ושווייץ), בריטניה נמנעה וארצות הברית התנגדה. המשמעות היא שההצעה נפלה, עקב הווטו האמריקני.
לאחר ההצבעה אמר השגריר ארדן: "אני מודה לארה"ב ולנשיא ביידן על העמידה האיתנה לצידנו גם היום. מעט מן האור דחה הרבה מן החושך. מזעזע שבשעה שחמאס יורה טילים על גוש דן ממרכזי אוכלוסייה בדרום עזה, האו"ם עסוק בדיון מנותק על החלטה מעוותת המופנית לצד הלא נכון ואפילו לא מגנה את חמאס. הפסקת אש תיתכן רק עם השבת כל החטופים והשמדת החמאס".
שר החוץ אלי כהן שב ותקף את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אחרי ההצבעה. "הבקשה של גוטרש לעמוד לצד החמאס ולבקש הפסקת אש מביישת את תפקידו והיא אות קלון על האו"ם", כתב כהן ברשת X. "השימוש בסעיף 99, לאחר שלא השתמש בו במלחמה באוקראינה ומלחמת האזרחים בסוריה, הוא דוגמה נוספת לעמדתו המוטה והחד צדדית. הפסקת אש כעת תמנע את מיטוט חמאס, שמבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, ותאפשר את המשך שליטתו ברצועת עזה". הוא הודה לארה"ב: "תודה לבעלת בריתנו ארה"ב על התמיכה בהמשך המאבק להשבת החטופים וחיסול חמאס, שיביא עתיד טוב יותר לאזור".
6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
13 תמכו במועצת הביטחון בהצעה
(צילום: ÜN photo)
6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
רק האמריקנים התנגדו
(צילום: ÜN photo)
חמאס גינה את הווטו שהטילה ארה"ב, וחבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור, עיזאת א-רישק, אמר כי "מדובר במהלך לא אתי ולא אנושי". לדבריו, "הצעד האמריקני למנוע הפסקת אש הוא שיתוף פעולה ישיר עם הכיבוש בהריגת עמנו ובביצוע עוד מעשי טבח וטיהור אתני". השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר שמדובר ב"יום עצוב".
שגריר ארה"ב במועצת הביטחון, רוברט ווד, מתח ביקורת על ההצעה שהועלתה לאישור: "ניהלנו מגעים ברוח טובה, לצערנו התעלמו מכל ההמלצות שלנו - וגובשה החלטה מנותקת מהמציאות. אנחנו גם לא מבינים למה סירבו להכניס להחלטה נוסח שמגנה את מתקפת חמאס שהרגה מעל 1,200 איש ובהם ילדים, נשים וזקנים, שנשרפו חיים, נורו למוות והותקפו מינית. אנו מאוד מאוכזבים שההצעה שהוצעה לא הציעה גינוי ותנחומים לקורבנות. אין גם גינוי לאלימות המינית שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. אין אזכור גם לכך שלישראל יש זכות להגן על עצמה מול טרור. אסור לאף מדינה לקבל את מה שביצע החמאס. זה לא ריאלי לקרוא להפסקת אש הומניטרית וזה אפילו מסוכן".
שגרירת בריטניה באו"ם, ברברה וודוורד, הסבירה מדוע ארצה נמנעה מלהצביע בעד ההחלטה, ואמרה כי "איננו יכולים להצביע בעד החלטה שאינה מגנה את הזוועות שביצע חמאס נגד אזרחים ישראלים חפים מפשע ב-7 באוקטובר". לדבריה, "הקריאה להפסקת אש מתעלמת מהעובדה שחמאס ביצע פעולות טרור ועדיין מחזיק אזרחים כבני ערובה". היא הוסיפה ש"בריטניה מודאגת מאוד מהמצב ההומניטרי בעזה. מוות של אזרחים ברצועה ועקירתם אינם יכולים להימשך".

מנגד, באיחוד האמירויות - שהעלו את ההצעה שאליה הצטרפו 100 מדינות שתמכו בה - אמרו כי הם "מאוכזבים מאוד מתוצאות ההצבעה ומחוסר היכולת של המועצה לדרוש הפסקת אש הומניטרית. המועצה הזאת הופכת למבודדת. מה המסר שאנו שולחים לפלסטינים אם אנחנו לא יכולים להתאחד נגד ההפצצות?".
"הפעלתי את סעיף 99 כי אנחנו בנקודת שבירה", אמר גוטרש בתחילת הדיון. "יש סיכוי גבוה שהקריסה של מערכת הסיוע בעזה תגרום להשלכות הרסניות. אנו מעריכים שתהיה פגיעה בסדר הציבורי ומעבר המוני של אוכלוסייה למצרים. ההשלכות על המצב הביטחוני באזור יהיו הרסניות. רואים כבר זליגה לגדה, ללבנון, לעיראק ולתימן. לדעתי יש סיכוי גבוה לפגיעה בביטחון העולמי".
גוטרש פירט את מספרי ההרוגים ברצועה ואמר: "אין מקום בטוח בעזה. משפחות שאיבדו הכול ישנות על רצפות בטון ולובשות בגדים שלא החליפו חודשים. האוכל הולך ואוזל. מערכת הבריאות בעזה קורסת. כל זה מתאר מצב חסר תקדים שהוביל לצעד חסר התקדים שלי להפעיל את סעיף 99 המפציר במועצת הביטחון להכריז על הפסקת אש הומניטרית".

6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
"הקריסה של מערכת הסיוע בעזה תגרום להשלכות הרסניות". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, היום
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
אחרי נאום ארוך על המצב בעזה, התייחס גוטרש בקצרה ל-7 באוקטובר ולסיבה לפרוץ המלחמה: "ישראל התחילה במבצע הצבאי כתגובה להתקפת הטרור הברוטאלית של חמאס וקבוצות טרור פלסטיניות אחרות. אני מגנה את ההתקפות ומזועזע מהדיווחים על אלימות מינית. אין הצדקה להריגת 1,200 איש, כולל 33 ילדים, פציעת אלפים נוספים ולקיחת מאות חטופים. 130 חטופים עדיין בשבי ואני קורא לשחרורם המיידי וקיום ביקורים של הצלב האדום. באותו זמן, הברוטאליות שבוצעה על ידי חמאס לא יכולה להצדיק את הענישה הקולקטיבית של הפלסטינים".
שגריר ישראל באו"ם ארדן הזכיר בנאומו בדיון את המלחמה באוקראינה, שם האו"ם לא הפעיל את סעיף 99. "אותו דבר ניתן לומר על האלפים שנהרגו בתימן, וכיצד משטר אסד הרצחני המשיך לטבוח באנשיו תוך שימוש בנשק כימי. בכל אחד מהקונפליקטים האלה, כשמיליונים נעקרו מבתיהם, אפילו לא הופעל פעם אחת סעיף 99 של אמנת האו"ם. האם המלחמה באוקראינה היא לא איום לשלום ולביטחון העולמי? האם הסורים שנחנקו מנשק כימי, או מיליוני הרוגים או רעבים בתימן לא הספיקו להפעיל את הסעיף הזה?", תהה ארדן.
לדבריו, "מלחמת ההגנה של ישראל נגד חמאס, ארגון טרור מוגדר, הספיקה למזכ"ל להפעיל את הסעיף הזה. הדרך האמיתית להביא שלום היא רק להבטיח את המשימה של ישראל ובשום אופן לא לקרוא להפסקת אש". ארדן הזכיר את הזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, ואמר ש"אם חמאס לא יושמד, מעשים אלו יקרו שוב".
6 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
ארדן מציג את תמונת היטלר והמופתי הפלסטיני
(צילום: David Dee Delgado / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
6 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: ÜN photo, Evan Schneide)
ארדן הדגיש כי קריאה להפסקת אש "שולחת מסר ברור שסולחים לחמאס על ההתקפות המכוונות שלהם, וזה מתן אור ירוק מהקהילה הבינלאומית. ללא הלחץ הצבאי על חמאס, אף דיפלומטיה לא תבטיח שחרור בני ערובה. זה מה שהמועצה רוצה, שהחמאס ימשיך בטרור לנצח?". ארדן פירט את הצעדים שישראל נקטה כדי לסייע לתושבים בעזה, והאשים כי האו"ם לא רואה בחמאס אחראי למצב האזרחים: "כאילו החמאס לא קיים בכלל, זה תמיד על ישראל. זה עיוות של המציאות ולא מקובל".
השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר בדיון לפני נאומו של ארדן: "אנו מקווים שהיום המועצה תקרא להפסקת אש מיידית. במהלך החודשיים האחרונים ישראל הרגה כ-17,000 אנשים, הובילה לעקירה של 1.9 מיליון איש, הרסה כשני שליש מסך הבתים בעזה, תקפה עיתונאים והפסיקה זרימת חשמל ותקשורת. לישראל אין מטרות במלחמה מלבד טיהור אתני". לדבריו, "מטרת ישראל הינה לא לאפשר מגורים בעזה ולעקור את כל האזרחים. הזהרנו אתכם שזה מה שיקרה - הם קראו לאזרחים לעזוב לדרום (הרצועה) ואחר כך פגעו שם".
דמיטרי פוליאנסקי, סגן שגריר רוסיה, שמנהלת מלחמה עקובה מדם עם אוקראינה כבר קרוב לשנתיים, הצדיק את הפעלת סעיף 99, והאשים כי ישראל מבצעת "פשעים נגד האנושות" בעזה. לדבריו, "אלפי ילדים נהרגו, בתי חולים, מחסות ומתקני או"ם נהרסו. מדובר בשימוש ללא אבחנה בכוח, בהפרות חוקים. ההשלכות של זיהום המים על עזה, בשילוב עם הפצצות חסרות שחר, יהדהדו שנים. מדובר בהיגיון קניבלי, להוביל את האוכלוסייה העזתית לאפשרות אחת - לברוח מבתיהם או להיהרג".
ווד, סגן שגריר ארה"ב באו"ם, אמר כי וושינגטון לא תומכת בקריאות להפסקת אש מיידית. לדבריו, דיפלומטיה אמריקנית הביאה לכניסה ראשונה של הסיוע ההומניטרי לעזה ולשחרור החטופים, אך לחמאס יש יעדים אחרים. "סירובו לשחרר נשים חטופות הביא לחידוש הלחימה. כישלון המועצה לגנות את מתקפת הטרור, שכוללת תקיפות מיניות ומעשי רשע אחרים, היא כישלון. חמאס ממשיך להחזיק בני ערובה, כשרבים מהם נתונים ליחס אכזרי. גם היום חמאס ממשיך להוות איום על ישראל ואחראי על עזה".

6 צפייה בגלריה
הפגנה בניו יורק מול ביתו של מזכ"ל האום אנטוניו גוטרז
הפגנה בניו יורק מול ביתו של מזכ"ל האום אנטוניו גוטרז
"איך אפשר להישאר אדיש לדה-הומניזציה שנעשתה לילדינו?". יאיר גולן והמפגינים
(צילום: ניצן חכם)

עם בלונים כתומים ונרות חנוכה: מאות הפגינו מול ביתו של גוטרש

לפני נאומו בדיון מועצת הביטחון של האו"ם, יותר מ-200 הפגינו מול ביתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בניו יורק. כשהם מניפים דגלים ובלונים כתזכורת לילדים הקטנים כפיר ואריאל ביבס, שעדיין מוחזקים בשבי חמאס בעזה כחלק מ-138 החטופים שטרם שוחררו, דרשו המפגינים מגוטרש תשובה לשאלה מה הוא עושה לשחרורם. גוטרש, שחלף על פניהם בדרך לדיון, השיב: "מחויב לשחרורם".
בהפגנה נכח סגן הרמטכ"ל וח"כ לשעבר יאיר גולן, שהפנה קריאה לגוטרש: "האם ראית את תמונות הזוועה מטבח ה-7 באוקטובר? אני הגעתי לשם כמה שעות אחרי והמראות הם המזעזעים ביותר שעיניי ראו. איך אפשר להישאר אדיש לדה-הומניזציה שנעשתה לילדינו?".
ליאת אונגר, בת דודתו של עומר שם-טוב שנחטף מפסטיבל המוזיקה נובה ונצפה בווידאו כשהוא כפות ונגרר מושפל ברחובות עזה, אמרה: "ההורים של עומר ראו בלייב את החטיפה של הבן שלהם ומאז העולם של כולנו עצר מלכת. אנחנו דורשים את חזרתו המיידית כמו גם של כל החטופים, כל אחד מהם ילד של מישהו, של כולנו". המפגינים קראו לשחרורם המיידי של כל 138 החטופים, קראו תפילה והדליקו נרות חנוכה בפתח דלתו של גוטרש, שההפגנות מול ביתו מתקיימות באופן קבוע מדי שישי.
פורסם לראשונה: 17:39, 08.12.23