בתום עבודת מטה ממושכת בזרוע היבשה ובאגף כוח האדם, בצה"ל הציגו הבוקר (ראשון) את "תוכנית ארז", לחיזוק שדרת הפיקוד הצעירה ביחידות הקרביות - ממפקד הכיתה והצוות, ועד לפיקוד על מחלקות ופלוגות, בגדודים השונים של חיל הרגלים, השריון, התותחנים, ההנדסה והאיסוף הקרבי.
לפי התוכנית, כ-2,500 מיועדים לשירות בטחוני (מלש"בים) יאותרו מדי שנה כבר בגיל 17 כמועמדים לתוכנית היוקרתית, שתכלול רכיבים דומים לקורס טיס בחיל האוויר ולקורס חובלים בחיל הים. במסגרת התוכנית יבוצעו הכשרות יסוד מושקעות וממושכות, הכוללות גם קורס קצינים, ולימודים אקדמיים לתואר ראשון במהלך שלוש השנים הראשונות של השירות, שיהוו את שלב שירות החובה, אך גם פעילות מבצעית כלוחמים מובחרים ומפקדים עוד לפני הכניסה לקבע.
3 צפייה בגלריה
תמונות ארכיון של לוחמים
תמונות ארכיון של לוחמים
"נאתר את המועמדים בכלי איתור חדשניים שפיתחו בצה"ל". לוחמי חי"ר, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בהמשך, במסגרת התוכנית, מפקדי "תוכנית ארז" ישרתו כמפקדי מחלקות בחטיבות השונות, תחילה כמפקדים בהכשרה ובהמשך בתעסוקות מבצעיות, כמפקדי מחלקות ופלוגות, עד גיל 26-25. בשלהי התוכנית יעברו הבוגרים קורס מפקדי פלוגות, ויסומנו כמועמדים מובילים להתקדם גם לפיקוד על גדודים וחטיבות.
מתגייסים ראשונים לתוכנית ייקלטו בצה"ל בספטמבר 2023, כשכבר בחודשים הקרובים יאותרו וימוינו מועמדים ראשונים שכיום הם בני 17. המחזור הראשון של התוכנית יכלול 80 חניכים, שישרתו בסך הכול שש שנים ושמונה חודשים. בשלב האחרון של התוכנית יוכלו הקצינים לפקד גם על פלגות ביחידות מובחרות.
התוכנית מיועדת להתמודד עם משבר כוח האדם בצה"ל, שהוביל לעזיבה נרחבת של קצינים איכותיים וצעירים בכל המערכים, בהם הקרביים והטכנולוגיים. "נאתר את המועמדים בכלי איתור חדשניים שפיתחו בצה"ל על ידי יחידת מיט"ב", הסבירו היום בצבא. "המיון וההשמה יתבססו על כישורים ויכולות תוך מתן הזדמנות שווה כדי לדייק את השיבוץ, עוד משלב יום המא"ה החדש לגברים".
3 צפייה בגלריה
תמונות ארכיון של לוחמים
תמונות ארכיון של לוחמים
יוכשרו בבסיסי האימון של החטיבות עם קורס לוחמה בטרור, ויוסמכו כרובאים 09. לוחמי צה"ל, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תמונות ארכיון של לוחמים
תמונות ארכיון של לוחמים
בוגרי התוכנית יזכו לדרגת סגן כאקדמאים כבר עם סיום קורס הקצינים. לוחמי צה"ל, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
כהכנה לתוכנית, החניכים יגויסו לפרק קדם-צבאי של ארבעה חודשים, לאחר ימי מיון שדומים למיונים לסיירות. הפרק הקדם-צבאי יכלול אימוני כושר קרבי, מבחן פסיכומטרי, מבואות אקדמיים ועוד. לאחר הגיוס, בשלוש השנים הראשונות, חניכי התוכנית יוכשרו בבסיסי האימונים של החטיבות, בבית הספר לקומנדו, עם קורס לוחמה בטרור, והסמכה כרובאים 09. הם יעברו בנוסף אימונים עם צבאות זרים, הכשרת פיקוד ומנהיגות, לימודי תואר ראשון במסלול דו-חוגי והתנסות בכלל מערכי היבשה.
בוגרי התוכנית יזכו לדרגת סגן כאקדמאים כבר עם סיום קורס הקצינים. מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, שלח היום אלפי איגרות הזמנה למלש"בים שאותרו לתוכנית, שקרויה על שם תא"ל ארז גרשטיין, מפקד יחידת הקישור ללבנון שנהרג ברצועת הביטחון ב-1999.