האסיר האמריקני קווין דוגר, שהורשע ברצח שבוצע בשנת 2003, שוחרר השבוע מהכלא בשיקגו בעקבות טענת אחיו התאום כי הוא זה שביצע למעשה את הרצח. דוגר שוחרר בערבות, וכעת יצטרכו הרשויות להחליט אם לערוך לו משפט חדש או לבטל כליל את האישומים נגדו.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קווין דוגר משמאל קארל סמית סמית' מימין תאומים רצח
ארה"ב קווין דוגר משמאל קארל סמית סמית' מימין תאומים רצח
מימין: קארל סמית, האח שטוען כי הוא הרוצח. משמאל: קווין דוגר, שכפר באשמה
דוגר הורשע ב-2005 בירי קטלני שבוצע לעבר שלושה מחברי כנופיית ה"בלקסטונס" במרכז שיקגו שנתיים לפני כן. דוגר היה אז חבר בכנופיה יריבה, והחוקרים טענו כי הוא זה שביצע את הירי, שממנו נהרג צעיר בשם אנטואן טיילור. אלא שלאורך כל השנים כפר דוגר באשמה, והוא אף סירב לחתום על הסדר טיעון שבמסגרתו היו נגזרות עליו רק 11 שנות מאסר – הרבה פחות מ-54 השנים שנגזרו עליו לבסוף.
בשנת 2013, עשור אחרי הרצח, קיבל לפתע דוגר מכתב מאחיו התאום קארל סמית, בעצמו איש עולם הפשע, שבו עדכן אותו האח על המתחולל בחייו. היה זה זמן לא רב אחרי שסמית נידון ל-99 שנות מאסר בגין שלל פשעים, בהם פריצה לבית שבה נורה ילד בראשו.
מכתבו של סמית, הנושא שם משפחה שונה מזה של דוגר משום שקיבל על עצמו את שם נעוריה של אמו, כלל התבטאות מפתיעה מצדו – נטילת אחריות ישירה לרצח שבו הורשע דוגר. "תראה, קווין... התיק שהורשעת בו ושנשבעת שתפרו לך? אני יודע שדיברת אמת. אני הסיבה שהחיים שלך נדפקו", כתב אז. הוא המשיך וטען במכתב שהשוטרים עצרו את התאום הלא נכון: "תראה, קווין, בבקשה אל תספר לאמא ואבא. תן לי להיות זה שיספר להם".
2 צפייה בגלריה
קווין דוגר אסיר ארה"ב שוחרר אחרי 20 שנה אחיו התאום התוודה על הרצח
קווין דוגר אסיר ארה"ב שוחרר אחרי 20 שנה אחיו התאום התוודה על הרצח
קווין דוגר נהנה מארוחה ראשונה של כנפיים מצופות מחוץ לכלא, השבוע
(צילום: המרכז האמריקני להרשעות שגויות)
בעקבות הדברים הכתובים פנו עורכי דינו של דוגר לבית המשפט וביקשו לדון מחדש בעניינו, אבל בשנת 2018 קבע שופט כי האח התאום סמית אינו אמין וסירב לבטל את הרשעתו של דוגר ואת עונש 54 שנות המאסר שנגזר עליו. התביעה בתיק טענה כי בשלב זה לא היה לסמית שום דבר להפסיד, ולכן קל היה לו ליטול אחריות למעשה הרצח, גם אם לא ביצע אותו, וכך להביא לשחרור אחיו.
בשנה שעברה הגיע התיק לפתחו של בית משפט לערעורים באילינוי, וזה הפך את ההחלטה. הפסיקה היא שהובילה לשחרורו של דוגר ביום רביעי לפנות בוקר. כעת ממתינים עורכי דינו לראות אם התביעה תדרוש לערוך לדוגר משפט חוזר, או תבטל את האישומים נגדו.
בשלושת הימים האחרונים, אחרי כמעט 20 שנה מאחורי הסורגים, החל דוגר להסתגל מחדש לחיים מחוץ לכלא. "קווין מאושר להיות חופשי, אבל ההסתגלות אינה קלה. הצלקות שנגרמו לו מהכליאה השגויה עמוקות", סיפר עורך דינו רונלד סייפר. "אנשים חושבים שכשאדם משתחרר אחרי 20 שנה הוא ירגיש אושר מוחלט. יש אושר, אבל הוא בא עם הרבה רגשות. זו הסתגלות קשה, אבל קווין חזק, והוא יחזיק מעמד בדיוק כפי שעשה כל השנים האלה, כי יש עוצמה בידיעה שאתה חף מפשע".
לפי דיווחים בארה"ב, בין שני התאומים הזהים התקיים כל השנים קשר עמוק ביותר, ובו הם הקפידו לשמור זה על זה. בשנת 2018, כשהפרשה שבה ועלתה לכותרות, דיווח העיתון "שיקגו טריביון" כי מכרים מספרים שעד לכיתה ח' נהגו שני האחים להתלבש בבגדים זהים, וכי הם נהגו להתחזות זה לזה במשך שנים ולהתל כך בסובבים אותם.