על רקע מחסור באמצעי חבלה, בצה"ל שורפים בתי מחבלים ברצועת עזה: בחודשיים האחרונים לוחמי צה"ל הציתו, לפי עדויות שונות, מאות בתי מחבלים ברצועת עזה במהלך הלחימה בחמאס. זה התחיל כיוזמה מקומית של חיילים בשטח, ככל הנראה בשכונת שג'אעיה, ולאחר מכן כתופעה שהתפשטה גם בגזרות אחרות.
הסיבה לכך, לפי עדויות שהגיעו ל-ynet אך נפסלו לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית מספר פעמים בחודשיים האחרונים, נעוצה בכמות חריגה של בתי אויב, שבהם ראו החיילים בעין נוכחות של מחבלים חמושים או של אמצעי לחימה. זאת אל מול צורך מבצעי להשמיד את אותם בתים, אך ללא מספיק מוקשים או מטעני חבלה לפוצצם. באחת היחידות שבה החלה התופעה, תחילה כאלתור של לוחמים בשטח, גילו זאת המפקדים הבכירים - והורו להפסיק "כי אנחנו לא כמו המחבלים ששרפו את הבתים שלנו בשבעה באוקטובר".
3 צפייה בגלריה
בתים נשרפים ברצועה
בתים נשרפים ברצועה
התחיל כאלתור של לוחמים, והתפשט לכלל הרצועה
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
בתים נשרפים ברצועה
בתים נשרפים ברצועה
"תמרות העשן נראות למרחקים - ומרתיעות את האוכלוסייה"
(צילום: יואב זיתון)
הכותרת
מי באמת רוצה לחזור לגור ברצועת עזה?
21:33
יחד עם זאת, התנהלות זו הגיעה גם לאזורים אחרים ברצועה במהלך התמרון, אך לא הייתה אחידה: יש חטיבות שמפקדיהן אסרו זאת כליל, שעה שקצינים אחרים העידו בפני ynet על החשיבות הכפולה שבהצתת הבתים: "אנחנו עושים זאת לקראת סוף היום, כדי שתמרות העשן ייראו למרחוק ברצועה וירתיעו את האוכלוסייה העזתית. בנוסף, אלו בתים מופללים ב-100%, וכל בית כזה אנחנו מצלמים לפני על נשקים בתוכו או מחבלים שהרגנו. כשאנחנו אומרים שבכל בית אנו פוגשים אויב, זו לא קלישאה".
הקצינים הוסיפו כי "יש ברצועת עזה אלפי בתים ובניינים, אולי עשרות אלפים, שמשמשים את צבא חמאס. ברצועה יש ערים, לא כפרים, ובערים הללו יש שכונות גדולות עם בניינים של 5 ו-10 ו-15 קומות כמו שיש בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע, ובהם משתמש חמאס. במובן הזה, רצועת עזה היא לא אזור קטן אלא מדינת טרור מסודרת ואורבנית לכל דבר". חייל אחר העיד שהיחידות פיתחו טכניקה בשריפת הבתים, שכוללת את ריכוז הרהיטים במרכז הסלון והבערתם, כדי למקסם את הנזק למבנה.
3 צפייה בגלריה
בתים נשרפים ברצועה
בתים נשרפים ברצועה
"אויב בכל בית? זו לא קלישאה"
(צילום: יואב זיתון)
יצוין כי צה"ל השתמש עד כה במאות טונות של חומר נפץ הנדסי מסוגים שונים לפיצוץ מבני מחבלים ובעיקר להשמדת מנהרות ובסיסים תת-קרקעיים של חמאס, חלקן הגדול בגודל עצום שצה"ל לא הכיר קודם. בשבועות האחרונים רכש צה"ל לטובת העניין עשרות אלפי מטעני חבלה ומוקשים חדשים לטובת מטרה זו, בגלל הצורך הבלתי נגמר בהם. צורך זה כולל גם שיטוח של מאות מבנים פלסטינים באזור החיץ שמוקם בצד הפלסטיני של הגבול, וחולש בתצפית ובאש על הצד הישראלי של העוטף.
הצורך כה גדול, עד שבימים האחרונים פותחה פרקטיקה חסכונית נוספת: הריסת גרמי מדרגות בלבד בבתים חשודים או מופללים, כדי למנוע את היכולת להשתמש בהם לירי או לתצפית מהקומות העליונות של הבניינים.
מדובר צה"ל נמסר: "פיצוץ והשמדת מבנים נעשים באמצעים מאושרים ומתאימים לכך. פעולות שנעשו בדרכים אחרות במהלך המלחמה ייבדקו".