הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר הערב (יום ד') כי "להניח כי צה"ל חסין מהשלכות הקיטוב ההרסניות - קונספציה מסוכנת. הלוי אמר את הדברים בטקס באתר יד לשיריון בלטרון לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים.
הרמטכ"ל: "להניח כי צה"ל חסין מהשלכות הקיטוב ההרסניות - קונספציה מסוכנת"
(צילום: סנטרל הפקות)

3 צפייה בגלריה
הרמכ"ל הרצי הלוי בנאום בעצרת 50 שנים למלחמת יום כיפור
הרמכ"ל הרצי הלוי בנאום בעצרת 50 שנים למלחמת יום כיפור
"האחריות לשמור על צה"ל חזק ומלוכד מוטלת עלינו". הלוי
(צילום: סנטרל הפקות)
הלוי התייחס למחלוקות סביב מהפכה המשפטית, ואמר כי "היכולת לנהל מחלוקת היא מסימניה של חברה בריאה, אך ויכוח שאחריתו העמקת הקיטוב והפילוג בחברה הישראלית הוא מסוכן. לנוכח האתגרים הביטחוניים, לנהל ויכוח מקטב זו יהירות ולהניח כי צה"ל חסין מהשלכות הקיטוב ההרסניות זוהי קונספציה מסוכנת. כשאויבינו שוב טועים לשקול איום רב-זירתי על ישראל, האחריות לשמור על צה"ל חזק ומלוכד מוטלת עלינו, על כל מי שמחויב לברית הישראליות".
לדבריו, "מותר להעביר ביקורת על צה"ל - אנחנו נושאים באחריות גם על הטעויות שלנו. אך אסור להשתלח בלובשי המדים, העושים שנים רבות לביטחון המדינה - זוהי חוסר אחריות. קריאה לדור הצעיר שלא להתגייס לשירות קרבי ומשמעותי - זוהי קונספציה מסוכנת, קריאות לאי התייצבות למשימות הביטחון במילואים - פוגעות בביטחון ובצה"ל".
הרצוג: "אנחנו בשעת חירום, פתרון המשבר הוא הדבר הדחוף ביותר"
(צילום: סנטרל הפקות)

גלנט במסר לארגוני הטרור בעזה: "תזכרו את מבצע 'מגן וחץ'"
(צילום: סנטרל הפקות)

נשיא המדינה יצחק רצוג אמר כי "חצי מאה אחרי מלחמת יום הכיפורים, החברה הישראלית מקוטבת והמשבר פוגע בנו, בכלכלה, בביטחון ובחברה. בימים אלו, בין יום הכיפורים לסוכות, אין חולק על כך שאנחנו בשעת חירום פנימית, אין חולק שזו שעה לחשבון נפש, הפקת לקחים וגילוי אחריות. כולנו חייבים להפנים שהחוסן הלאומי והלכידות קשורים למצב המדינה".
לדברי הרצוג, "פתרון המשבר הוא הדבר הדחוף ביותר. במיוחד בימים אלה חשוב להקשיב, לנהוג במתינות, כבוד ואחריות, להנמיך להבות ולהגיע להסכמות רחבות".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה בעצרת 50 שנה למלחמת יום כיפור
נשיא המדינה בעצרת 50 שנה למלחמת יום כיפור
"שעה לחשבון נפש, הפקת לקחים וגילוי אחריות". הרצוג
(צילום: סנטרל הפקות)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בעצרת 50 שנה למלחמת יום כיפור
שר הביטחון בעצרת 50 שנה למלחמת יום כיפור
"לא נהסס להפעיל את מלוא העוצמה העומדת לרשותנו". גלנט
(צילום: סנטרל הפקות)
שר הביטחון יואב גלנט שיגר מסר לארגוני הטרור ברצועת עזה, על רקע ההסלמה בגבול בימים האחרונים. "הערב הזה, חשוב שנזכיר לגורמי הטרור בעזה את יחסי הכוחות האמיתיים בין צה"ל לבין חמאס ושותפיו", אמר גלנט. "איננו רוצים בהסלמה ואיננו שואפים ללחימה, אבל אם נגיע למצב שבו נדרש לפעול, יהווה מבצע 'מגן וחץ' תזכורת עבור כל גורם טרור באשר ליכולותיה של מערכת הביטחון. אם ייפגעו אזרחי ישראל או חיילי צה"ל, לא נהסס להפעיל את מלוא העוצמה העומדת לרשותנו, כדי להבטיח את ביטחונם של האזרחים ולהשיב את השקט לגזרה".
שר הביטחון התייחס גם למשא ומתן לנורמליזציה עם סעודיה, ואמר כי "מבין העננים הקודרים מפציעה גם קרן של אופטימיות: מדינה ערבית מרכזית רבת משמעות - סעודיה, עושה צעדים של ממש יחד עם בעלת בריתנו הגדולה - ארצות הברית, על מנת להביא לנורמליזציה ביחסיה עם מדינת ישראל. זו הזדמנות הטומנת בתוכה אפשרות לעצב מציאות אזורית חדשה ולהביא לסיומו של מרבית הסכסוך הישראלי - ערבי, ואולי גם הגעה לנורמליזציה עם מדינות מוסלמיות נוספות".