2 צפייה בגלריה
עדות יאיר לפיד במשפט נתניהו
עדות יאיר לפיד במשפט נתניהו
"נתגייס לעזור גם מהאופוזיציה". נתניהו ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף הבוקר (יום שישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי "למרות כל הניסיונות לקרוא לזה בשמות אחרים - מה שארצות הברית ואיראן עומדות לחתום עליו הוא הסכם גרעין". לדברי לפיד, ההסכם שפרטיו נחשפו אתמול בניו יורק טיימס הוא "בדיוק אותו הסכם הגרעין שהם ניסו לקדם בתקופת ממשלת השינוי והצלחנו למנוע אותו בעבודה שקטה ואינטנסיבית מול הממשל".
לפיד טען: "אם ההסכם הזה ייחתם עכשיו, זהו כישלון קולוסאלי של הממשלה. בגלל ההפיכה המשטרית נתניהו איבד את הקשב האמריקאי ואת היכולת להשפיע על עצירת הסכם רע ומסוכן. הוא צריך להודיע שההפיכה המשטרית מבוטלת, לטוס לוושינגטון ולעשות הכל כדי שההסכם לא ייחתם. כמו בעבר, אנחנו נתגייס לעזור גם מהאופוזיציה".

מהליכוד נמסר בתגובה ללפיד כי "עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נתניהו הביאה את ארה"ב לצאת מהסכם הגרעין המקורי המסוכן עם איראן, וגם היום מונעת חזרה אליו. לפיד שתמך בהסכם הגרעין המקורי המסוכן עם איראן ומסר שדות גז בחינם לחיזבאללה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לראש הממשלה נתניהו שבמשך שנים מוביל את המאבק הבינלאומי הנחוש נגד הגרעין האיראני. בניגוד ללפיד שהתחייב לארה"ב למדיניות 'אין הפתעות', נתניהו לא היה מוכן לתת התחייבות כזאת, ואף הבהיר שעם הסכם או בלי הסכם - ישראל תפעל למנוע מאיראן נשק גרעיני". נציין כי לפיד מדגיש שלא תמך מעולם בהסכם הגרעין, וגם הוא וגם נפתלי בנט אמרו בעבר כי הסכם בין איראן לארה"ב לא יחייב את ישראל.
נתניהו עצמו, נזכיר, העריך השבוע שארה"ב תגיע להסכם עם איראן. בדיון בוועדת חוץ וביטחון הבהיר ראש הממשלה כי "שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל", והדגיש: "ההתנגדות שלנו לחזרה להסכם המקורי עדיין פועלת, למרות שיש ניגודי השקפות עם ארה"ב". לדבריו, "אנחנו אומרים את עמדתנו בצורה ברורה - גם בחדרים סגורים וגם בפתוחים. ביד אחת אנחנו פועלים לבלום את איראן, וביד השנייה אנחנו פועלים במרץ להרחיב את מעגל השלום. הדברים הללו מעמידים בפנינו אתגרים גדולים וגם הזדמנויות גדולות".
לדברי גורם רשמי באיראן, שצוטט ברויטרס, "תקראו לזה איך שתרצו - בין אם הסכם זמני, הסכם ביניים או הבנה הדדית - שני הצדדים רוצים למנוע הסלמה נוספת". הגורם הוסיף כי "בשלב הראשון זה יכלול חילופי שבויים והפשרת חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו", וצעדים נוספים עשויים להיות ויתור על סנקציות אמריקניות נגד ייצוא הנפט של איראן, בתמורה להפסקת העשרת האורניום מעבר ל-60% ושיתוף פעולה מוגבר של טהרן עם סבא"א.
באופן רשמי, נזכיר, וושינגטון מכחישה שהיא עומדת לחתום הסכם כלשהו עם איראן - אך דובר מחלקת המדינה מאט מילר אמר כי "אנו רוצים שטהרן תפחית את המתיחות, תבלום את תוכנית הגרעין, תפסיק לתמוך במיליציות אזוריות שמבצעות פיגועים, תפסיק לתמוך במלחמה של רוסיה באוקראינה ותשחרר אזרחים אמריקנים עצורים - ואנחנו ממשיכים להשתמש בהתקשרויות דיפלומטיות כדי להשיג את כל המטרות הללו".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
"שיתוף הפעולה יורחב". גלנט ואוסטין בבלגיה
ברויטרס דווח הבוקר כי ההסכם, שבוושינגטון ובטהרן מכנים כהסכם מקדים שבמסגרתו איראן תתחייב לא להעשיר אורניום אל מעבר ל-60%, יוצג כ"הבנות" בין המדינות - ולא כהסכם שידרוש את אישור הקונגרס האמריקני, שם ניכרת עוינות לאיראן. גורם מערבי ששוחח עם רויטרס כינה זאת "הבנה של התקררות", כשהרעיון הוא ליצור "סטטוס-קוו שמקובל על כולם" ולמנוע מאיראן להגיע לקו האדום של העשרת אורניום ל-90%, שממנו הדרך לנשק קצרה.
בינתיים, על רקע ההתקדמות בין איראן לארה"ב, שר הביטחון יואב גלנט נפגש אתמול עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. "שוחחנו על קידום התיאום הביטחוני בין המדינות בנושא האיראני, וסיכמנו להרחיב את שיתופי הפעולה הצבאיים של צה"ל ופיקוד המרכז של ארה"ב", אמר גלנט.
כאמור, אתמול בלילה חשף הניו יורק טיימס פרטים על ההסכם המתגבש, שמטרתו לפי גורמים שונים היא להפיג את המתיחות בין ארה"ב ואיראן ולהפחית את הסיכון לעימות צבאי ביניהן. ארה"ב, לפי הניו יורק טיימס, מעוניינת בהסכם "לא רשמי ולא כתוב", שכמה גורמים איראנים מכנים "הפסקת אש פוליטית". לפי הדיווח, ההסכם ייחתם בטווח הזמן המיידי, מאחר שהצדדים מעוניינים למנוע הסלמה נוספת במערכת היחסים ביניהם.
בדיווח של הניו יורק טיימס, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נכתב כי השיחות הבלתי-ישירות, שחלקן התקיימו בעומאן, יובילו לכך שאיראן תסכים לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית שלה, של 60%. לפי גורמים איראנים, טהרן גם תפסיק את המתקפות של שלוחיה על כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה.
בתמורה, איראן מצפה שארה"ב תימנע מהחמרת הסנקציות שחונקות את כלכלתה; לא תעצור מכליות נפט, כפי שעשתה לאחרונה באפריל; ולא תדרוש צעדים נגד איראן באו"ם או בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). "כל זה לא נועד להגיע להסכם פורץ דרך", אמר האחראי על איראן ב"ארגון המשבר הבינלאומי" (ICG), גוף עצמאי שפועל ליישוב סכסוכים, עלי ואז. במקום זאת, אמר, המטרה היא למנוע צעדים שיחצו את הקו האדום של אחת המדינות. לדברי ואז, הסכם כזה יאפשר דיפלומטיה עתידית בין המדינות, במטרה להגיע להסכמות רחבות יותר.
איראן גם מצפה מארה"ב להפשיר נכסים איראניים שהקפיאה בשווי מיליארדי דולרים, כשהשימוש בהם יהיה מוגבל למטרות הומניטריות בלבד. בתמורה, טהרן תשחרר שלושה אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. בניו יורק טיימס ציינו כי גורמים אמריקנים לא אישרו קשר כזה בין האסירים להפשרת הנכסים, וגם לא כל קשר בין חילופי אסירים לענייני הגרעין.
למעשה, לפי הדיווח, ארה"ב כבר אפשרה לעיראק בשבוע שעבר לשלם חובות אנרגיה בסך 2.76 מיליארד דולר לאיראן, כשהכסף יוגבל לשימוש על-ידי ספקי צד שלישי שאישרה ארה"ב, כשהמטרה היא חלוקת מזון ותרופות לאזרחים איראנים. בניו יורק טיימס ציינו כי זה עשוי להיות סימן להסכם המתפתח, ולדרך שבה ארה"ב תבטיח שהכספים שיופשרו לא ילכו למטרות טרור.
תוכנית הגרעין של איראן, נציין, התקדמה משמעותית מאז פרש נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מההסכם שנחתם עמה ב-2015. לאחרונה גם גברה המתיחות בין איראן למערב, על רקע אספקת הנשק והמל"טים מצידה לרוסיה.