חסן עודה (62) הוא בעל מוסך בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם. התפרעויות המתנחלים בתגובה לפיגוע הירי שבו נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה גבו גם ממנו מחיר כבד. "עשרות מתנחלים הגיעו לאזור הבית שלי שנמצא ליד המוסך, ביקשתי מכל בני המשפחה לעלות לגג. המתנחלים צעקו לי 'מוות לערבים', ואז התחילו לשרוף רכב ועוד רכב", שחזר הבוקר (שני) עודה את הלילה שבו נזרע הרס רב כנקמה על רצח האחים הישראלים. בסיור בעיירה ניכר על פניהם של התושבים ההלם והזעזוע.
במשך שעות ארוכות הציתו הפורעים בתים וכלי רכב של תושבי העיירה שמהווה את אחד מהצירים המרכזיים ביותר ביהודה ושומרון. לפי הפלסטינים, במהלך הפעולות האלימות בחווארה וביישובים פלסטיניים נוספים בגדה עלו באש 95 כלי רכב ועוד 75 בתים ניזוקו. עד עתה נמסר כי כוחות הביטחון עצרו שישה ישראלים בחשד למעורבות בפשעי השנאה הקשים ביותר ביהודה ושומרון בשנים האחרונות.
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
חסן עודה במוסך בחווארה
(צילום: EPA )
"ידענו שהולכת להיות תהלוכה של מתנחלים ולכן נשארנו בבית", סיפר חסן עודה. "פתאום התחלנו לשמוע על התפרעויות ועל שריפת בתים, רכבים ורכוש. כשהמתנחלים הגיעו אלינו, צעקתי להם לא להתקרב. אחד מהם יידה אבנים על רכב וזרק לתוכו גם בקבוק תבערה. הרכב הוצת, ובזמן הזה הגיעו עוד ארבעה מתנחלים. התחלתי לצעוק להם 'מה אתם עושים? אתם שורפים לי את הפרנסה'.
"לא היה לי איך להגן על משפחתי או על פרנסתי. אני והבן שלי נפצענו, זעקנו לאמבולנס לעזרה וכלום לא הגיע. נשארנו כמה שעות על הגג, הם יכלו בקלות גם לשרוף את הבית אם לא היינו שם. קיבלתי מכה כלכלית ונפשית סתם ככה בגלל חוליגנים שמתפרעים בחסות החוק הישראלי. אני בן 62 ומעולם לא חוויתי אירוע כזה".

8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
ההרס בחווארה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: רויטרס )
לזיאד הווארי, ספר בחווארה, יש ארבעה ילדים קטנים שישנו בזמן שהמתנחלים הגיעו לביתם. "החניתי את הרכב שלי אצל חבר, פחדתי שישרפו אותו", סיפר הווארי. "ראיתי במצלמות אבטחה של הבית עשרות מתנחלים שמגיעים למקום. קודם כל הם ניתקו אותנו מהחשמל, הילדים התעוררו בגלל הרעש בחוץ והתחילו לבכות, והמתנחלים ששמעו את הבכי זרקו בקבוק תבערה אחד למרפסת. התלבטתי אם לצאת החוצה או להישאר בתוך הבית".
בהמשך עלה בית המשפחה באש. "הריח של השריפות חנק אותנו, החלטנו לצאת לשכנים כדי להסתתר בינתיים. אלה היו רגעי נצח, פחדנו שיגלו שיצאנו. התחילו להגיע עוד ועוד מתנחלים, ראיתי מהשכנים שהבית שלי נשרף. זה היה מחזה נוראי, פחדנו שישרפו אותנו בחיים וזה היה מאוד קרוב שיקרה. היום בבוקר אפשר היה לראות שהבית נשרף כליל".
גם סולטאן אבו פארוק, בעל מגרש מכוניות בחווארה, ספג פגיעה קשה בעקבות ההתפרעויות. "אמרו לנו 'נהרגו שני אנשים, תיזהרו, תפחדו'. לקחתי פועל שלי לכפר עין אבוס, ואז אשתי התקשרה אליי ואמרה לי 'שרפו את כל המגרש, שרפו את הבית וזורקים אבנים'. כשחזרתי ראיתי שהם שברו את כל החלונות, שרפו לי BMV בשווי חצי מיליון שקל. הצבא היה כאן ונתן להם לעשות מה שהם רוצים. שרפו את הבית שלי ואת הפרנסה שלי, אני עכשיו על הפנים".
בינתיים, כל השישה שנעצרו אתמול בפרעות - שוחררו. חמישה מהם שוחררו במשטרה, ובית משפט השלום בפתח תקווה שחרר הבוקר למעצר בית למשך ארבעה ימים חשוד נוסף - איתן אלתר הילביץ (20) מברוכין. חייל הבחין בצעיר מיידה אבנים לעבר בית של ערבים, וכשהתבקש להפסיק - הוא התנגד לכך, דחף את החייל ואיים "לזמבר" אותו. בחקירתו הכחיש הילביץ את המיוחס לו. פרקליטו טען כי נרגמו לו חבלות וכי חולצתו נקרעה בעת מעצרו. בית המשפט אסר על הילביץ ליצור קשר עם חשודים נוספים ולהיכנס לחווארה למשך חודש.


8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
"ראיתי מהשכנים שהבית שלי נשרף". סולטאן אבו פארוק
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
ראסם חטאטבה
ראסם חטאטבה
"היא לא הסכימה לדחות את החתונה". ראסם חטאטבה
באירוע אחר, ראסם חטאטבה מהעיירה בית פוריק היה אמור להתחתן עם בחירת ליבו. בעקבות הפיגוע בחווארה, הוצבו בכניסה לעיירה מחסומים שמנעו ממנו לצאת לאירוע השמח ביותר בחייו בשכם. "הכלה הייתה לבד בלעדיי, היא לא הסכימה לדחות את החתונה", סיפר הבוקר חטאטבה ל-ynet. "בשעה 01:30 בלילה המחסום נפתח ונסעתי להביא את הכלה משכם ב-2:00 לפנות בוקר בלי שאהיה בכלל בטקס. זאת המציאות הפלסטינית".
בהכנת הכתבה השתתף רענן בן צור