התקשורת האיראנית דיווחה היום (שבת) על עשרות תלמידות נוספות שאושפזו בבתי החולים אחרי שלפי החשד הורעלו בבתי הספר. לפי הדיווחים מצבן של הילדות אינו חמור, והן סובלות מקשיי נשימה, תשישות וכאבי ראש. האשפוזים שעליהם דווח היום היו בחמישה מחוזות: חמדאן במערב המדינה, זאנג'אן ומערב-אזרבייג'אן בצפון-מערב איראן, פארס בדרום ואלבורז בצפון.
מחודש נובמבר, בגל הרעלות מסתורי, הורעלו מאות תלמידות בבתי ספר לבנות באיראן. הן הורעלו באמצעות אדים רעילים שחדרו לכיתות. לפי הרשויות, ההרעלות היו ביותר מ-30 בתי ספר בחמש ערים לפחות. ביום שלישי דווח על יותר מ-30 ילדות שאושפזו בעקבות חשד להרעלה, ולמחרת דווח על עוד 10 מקרים לפחות - שבעה מהם בעיר ארדביל בצפון-מערב איראן, ושלושה בבירה טהרן.
3 צפייה בגלריה
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל איראן
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל איראן
נשיא איראן ראיסי, ואמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל
(צילום: רויטרס, AP)
בתחילת הפרשה דחה משטר האייתוללות באיראן את הטענות למתקפה מכוונת. במדינה העלו את האפשרות כי מדובר בהרעלת פחמן דו-חמצני - בגלל החימום בכיתות בעיצומו של החורף.
בשבוע שעבר טהרן חזרה בה, ופתחה בחקירה כדי לתפוס את האלמונים שהחדירו למוסדות החינוך חומרים רעילים. חלק מהפוליטיקאים העריכו כי התוקפים הם שמרנים קיצוניים שמתנגדים לזכותן של נשים לרכוש השכלה, ורוצים לסגור את בתי הספר לבנות.
3 צפייה בגלריה
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר פרדיס מחוז אלבורז איראן
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר פרדיס מחוז אלבורז איראן
פינוי תלמידות שחלו מבית ספר בעיר פרדיס
(צילום: רויטרס)
נשיא איראן איברהים ראיסי האשים אתמול את אויבותיה של טהרן בהרעלתן של מאות התלמידות ברחבי המדינה. אתמול, בנאום בדרום איראן שהועבר בשידור חי בטלוויזיה, אמר הנשיא על גל ההרעלות: "מדובר בפרויקט ביטחוני שנועד לגרום לכאוס במדינה, ושבאמצעותו מנסה האויב להשריש פחד וחוסר ביטחון בקרב ההורים והתלמידות". הנשיא האיראני לא ציין מיהן מדינות האויב שאחראיות ל"מזימה", אך לעיתים קרובות האשמות איראניות מסוג זה מופנות לארה"ב ולישראל.
ראיסי הורה לשרי המודיעין והפנים של איראן לעקוב אחרי אירועי ההרעלה ברחבי הרפובליקה האיסלאמית. דובר משרד החוץ של איראן אמר בסוף השבוע כי חקירת ההרעלות נמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה, ששואפת להקל על החששות של המשפחות ולמצוא את האחראים.
3 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
באיראן מעריכים: התוקפים רוצים לסגור את בתי הספר לבנות
(צילום: Victor Jiang / Shutterstock)
בעיר פרדיס שבמחוז טהרן דווח השבוע על עשרות ילדות שהורעלו ואושפזו. רזה כרימי סאלח, סגן המושל של פרדיס, דיווח בסוף השבוע כי ליד בית ספר בעיר נמצאה מכלית דלק שככל הנראה קשורה לפרשה. אותה מכלית, לדברי סאלח, אותרה בשתי ערים נוספות שבהן דווח על תלמידות שהורעלו - בערים קום ובורג'רד. הרשויות החרימו את המכלית ועצרו את הנהג שלה. "שומרים בחניון בפרדיס שבו חנתה מכלית הדלק סבלו גם כן מהרעלה", הוסיף סגן המושל.
בגל המחאה ששטף את איראן בחודשים האחרונים השתתתפו גם תלמידות. "מחאת החיג'אב", נזכיר, פרצה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני – שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה, ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. חלק מהתלמידות שמחו נגד המשטר הסירו את כיסוי הראש שלהן בכיתות, קרעו תמונות של המנהיג העליון עלי חמינאי וקראו למותו.