אחרי ימים ארוכים שבהם לא ידעו דבר על גורל יקיריהם שנעדרו מאז מתקפת הפתע של חמאס בשבת, חלק מהמשפחות קיבלו אישור מגורמים רשמיים - שהנעדרים נחטפו לעזה ומוחזקים בידי חמאס.
הכותרת
מאחורי הקלעים של המשא ומתן להשבת השבויים והחטופים
26:25
יעלה דוד, אחותו של אביתר דוד, שהיה במסיבה ליד קיבוץ רעים, התבשרה רשמית שאחיה נחטף על ידי חמאס. "זה לקח יותר מדי זמן", היא אמרה, "גילינו שהוא נחטף מסרטונים שחמאס הפיץ ולא מגורם שלנו, אבל היום סוף סוף הגיעו שני קצינים עם עובדת סוציאלית של העירייה, התיישבו ואמרו שהם הגוף הרשמי שאנחנו יכולים להיות איתו בקשר מעכשיו. הם אמרו לנו שהוא אכן חטוף, זה לא חידש לנו הרבה כי כבר ראינו סרטונים שלו ושל חבר שלו נחטפים לעזה, אבל כן רצינו לדעת אם זה אמיתי או לא.
"אנחנו משתדלים לשמור על איזשהו קור רוח, מחזקים אחד את השני, אני ואחי וההורים, מגיעים הרבה בני משפחה, עוזרים ותומכים. אנחנו רוצים לשמור על אופטימיות ושהוא יחזור אלינו בריא ושלם. איכשהו אנחנו מצליחים לתפקד, ביחס לסיוט הזה שאנחנו עוברים - ואני מקווה שנקבל עדכונים במהרה.
"אמא ואני לא הסכמנו להסתכל בסרטונים, אחי הגדול ואבא ראו אותם, רואים שמחבל מוביל אותו ואז תיעוד נוסף שממש מזהים את הפנים שלו. הוא היה נראה בריא ושלם, לא פצעו אותו.
"הפעם האחרונה ששמענו ממנו הייתה בשש וחצי בבוקר כשהתחילו האזעקות, הוא כתב לנו 'מפוצצים את המסיבה', לא ממש הבנו למה הוא מתכוון, הוא אמר שיורים עליהם והם מתחילים לזוז - ומאז לא שמענו ממנו. יש חבר אחד שלו שהצליח להימלט, אנחנו לא יודעים מה עם השאר, רק ראינו שאביתר וחבר שלו גיא חטופים בעזה. אנחנו מחזיקים אצבעות ומתפללים כרגע שיחזירו אותם הביתה.
ההורים שלי מרוסקים אבל מנסים לשמור על אופטימיות, קשה לי מאוד לראות אותם ככה. זה לא פשוט שאני צריכה ללטף את הראש של אמא שלי או של אבא שלי אבל אנחנו חזקים ומחכים לשמוע בשורות טובות".

גם שלי שם טוב קיבלה אישור רשמי שבנה עומר נחטף. "אתמול ב-18:00 הגיעו נציגים של הצבא. אני ידעתי עוד קודם שהוא חטוף", היא אמרה באולפן ynet, "ראיתי סרטון, זיהיתי אותו בוודאות בגלל מה שלבש והקעקוע. כבר בשבת ב-20:00 חבר של עומר ראה סרטון של עומר כפות בטנדר על הרצפה יחד עם עוד חבר. ראיתי שהוא בריא ושלם, הוא לא נראה פצוע. מאז אנחנו בסיוט מתמשך".
מה אמרו לך נציגי הצבא? "הם לא אמרו שום דבר שלא ידעתי, הם אמרו שעומר בעזה, חטוף על ידי החמאס. זהו, מעבר לזה הם - הם היו מדהימים".
תודרכתם מטעם גורם רשמי מה לומר ומה לא? זה הרי נושא רגיש מאוד. "לא קיבלנו תדרוך מגורם מוסמך. אנחנו כהורים הקמנו כבר בראשון בבוקר מטה של ממש אצל חברים. אוספים טלפונים של אנשים שנעדרים, פגשנו נציגים שהיו קשורים לחטיפה של גלעד שליט. אנחנו רוצים להתאגד כולם כדי שנוכל לבוא מגובשים לממשלה. קיבלנו 700 פניות של משפחות. כנראה שהיום ניפגש עם הנשיא. מבחינתי זה ברור שכל הילדים שלנו חוזרים הביתה. אני אעשה הכול כדי שזה יקרה.
גם משפחתה של יפה אדר בת ה-85, שתועדה מובלת לעזה בפנים גאות וללא כל הפגנה של חולשה, התבשרה באופן רשמי שהיא חטופה בעזה. נכדתה אוריאן: "הזמן של סבתא הולך ואוזל, היא אישה בת 85, יש תרופות שהיא חייבת לקבל באופן קבוע. לחץ הדם שלה גבוה ואם היא לא מקבלת את התרופות, היא לא תשרוד. כל רגע שעובר הוא קריטי. אתמול הגיעו אלינו הביתה קצין ושתי עובדות סוציאליות, שאמרו לנו רשמית שסבתא חטופה, אבל הם לא יודעים יותר מדי מעבר למה שאנחנו כבר ידענו מהסרטונים שפרסם חמאס.
ניסינו לשאול אם הם יודעים מה מצבה ומה קורה עם תמיר, בן הדוד שלי, שנעדר גם, אבל לא היו להם תשובות, גם לא באשר לעסקת חילופי שבויים או איזשהם מאמצים להחזיר אותם. רק לקחו את הטלפונים שלנו ואמרו שאם יהיה עדכון יצרו קשר.
אני חושבת עליה שם, היא בטח כל כך בודדה ודואגת כי היא ראתה מה קורה בקיבוץ - ודואגת למשפחה שלה. כל לילה שיורד החושך אני מדמיינת את הבדידות שלה בחושך בעזה, כואב לי כל כך, חייבים להחזיר אותה״.
במקביל, ישנן עדיין משפחות רבות שאינן יודעות כלל מה עלה בגורלן יקיריהן. אדר איילון, אחותה של שירה הנעדרת, סיפרה באולפן ynet כי אין להם כל מידע לגביה: "אנחנו לא יודעים כלום. דיווחנו עליה בכל מקום כנעדרת - ולא קיבלנו שום פנייה לא מהמשטרה ולא מפיקוד העורף. כל מה שאני יודעת, זה מידע שאני וחברים שלי אספנו בטלגרם. אני הצלחתי להגיע לכל מיני חברים שלה שראו אותה במסיבה, שמעתי כמה גרסאות למה שהיה שם, ואם אני עושה אחד ועוד אחד אז במקרה הטוב היא כנראה חטופה. שמעתי סיפורים מחברים שראו אותה בורחת, איכנו את הטלפון שלה וכרגע הוא בעזה.
1 צפייה בגלריה
שירה איילון
שירה איילון
שירה איילון. אין עדיין כל מידע לגביה
הסיפורים ששמעתי היו מזעזעים. חברים שלה התחבאו מתחת לטנק עם חייל מת במשך ארבע שעות, אחרים התחבאו ביערות במשך יום שלם, אחרים עשו את עצמם מתים והמחבלים פשוט עזבו אותם שם. כל הסיפורים נשמעים אותו דבר, אף אחד לא בא לחלץ אותם. אני עברתי בבתי חולים ודיברתי עם פצועים כדי לנסות למצוא מידע, אם מישהו ראה אותה ועד היום לא קיבלנו שום הודעה מגורם מדיני. אני מתקשרת כל כמה שעות לפיקוד העורף, אומרים לי שהיא רשומה כנעדרת, זהו, תלכי לבתי חולים תסתכלי על אנונימיות. זה ממש מרגיש כמו מערב פרוע וכל אחד לעצמו, כאילו זה אחריות שלנו לחלוטין למצוא את שירה".
גם לגבי נעדרת אחרת מהמסיבה, אוריה ריקרדו, טרם הגיע מידע על מצבה. עדן, חברת המשפחה, מספרת על חוסר הוודאות: "משבת בתשע בבוקר לא שמענו ממנה. היא ובן הזוג שלה ועוד חברה ברחו עם הג'יפ, ירו עליהם והרכב התהפך. בן הזוג שלה מת מהירי - והיא הייתה תוך כדי בשיחה עם אחותה, כך שלפי מה ששמענו היא לא נרצחה, היא התכתבה עם המשפחה. שאלנו איפה היא, אבל היא רק אמרה שהחבר שלה מת לה בידיים ושיורים עליהם. שלחנו צוותי חילוץ, אף אחד לא מוצא אותה. הגענו למיקום של הג'יפ, גופת בן הזוג שלה הייתה שם, אבל לא היא - ולא חברה שלה שהיו איתה באוטו נמצאו. אז אנחנו מניחים שהיא והחברה נחטפו לעזה. לצערי מאז אף אחד לא יצר עם המשפחה קשר, גם לא ראינו תיעוד שלה בעזה או או משהו, אבל אנחנו מאמינים שהיא נחטפה ומצפים שמישהו כבר ידבר איתנו וייתן תשובות".