"הוא חיבק אותי, הושיב אותי עליו ובהמשך שאל 'את רוצה שאני ארטיב אותך עם הפה שלי?'": כך מספרת הבוקר (ראשון) אביגיל (שם בדוי), אחת משתי הנשים שטענו כי הגינקולוג וכוכב הרשת ד"ר גיא רופא הטריד אותן מינית. אביגיל היא אחת משמונה נשים שהתלוננו במשרד הבריאות נגד רופא. עד כה, יותר מ-20 נשים סיפרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" על דפוסי הפעולה של רופא: הודעות טקסט מטרידות ופניות בעלות תוכן מיני ברשתות החברתיות, לצד מעשים פסולים - בלשון המעטה - במהלך הבדיקות הרפואיות עצמן.
5 צפייה בגלריה
אביגיל המתלוננת על גיא רופא
אביגיל המתלוננת על גיא רופא
"אל תספרי לאף אחד שאת מגיעה". אביגיל
(צילום: אולפן ynet)
אחת מהן היא אביגיל, שהייתה חיילת בעת האירועים. היא אף הגישה נגד רופא תלונה במשרד הבריאות. "ד"ר רופא היה רופא במילואים ואני הייתי אצלו מספר פעמים", פתחה את דבריה. באחת הפעמים, התלוננה על עניין גינקולוגי, ורופא בתגובה קרא לכך "בעיה במיניות או משהו בסגנון. הוא אמר שיש טיפול לבעיה אבל זה לא משהו שמקובל במסגרת הצבא ושהוא מאוד ישמח לעזור, אז אצטרך להגיע לקליניקה הפרטית שלו והוא יעזור לי במה שאני צריכה. קצת לא הבנתי איך זה אמור לעבוד בגלל שאני חיילת, אז הוא אמר 'אל תדאגי, יהיה בסדר, נסתדר'".
אביגיל ורופא קבעו טיפול אלא שאז, היא מספרת, הוא שלח לה הודעות וביקש: "אל תספרי לאף אחד שאת מגיעה, גם לא להורים. תגיעי בראש פתוח לטיפול". לדבריה, הגינקולוג וכוכב הרשת שלח את הדברים לא אחת. "לא כל כך הבנתי את המשמעות שלהן אבל אמרתי, 'טוב, זה רופא שמקבל מטופלת באופן פרטי שהכיר בצבא אז אולי הוא רוצה לשמור על העבודה שלו'. לא דמיינתי שזה מה שיקרה".
"הגעתי לקליניקה שלו. הוא והמזכירה שלו היו שם, ואז הוא ביקש מהמזכירה לצאת לעשות סיבוב ולחזור בעוד שעה בערך. זה מוזר לי אבל עדיין לא חשדתי, אפילו לא לרגע. נכנסנו לחדר הטיפולים ובהתחלה הוא עשה לי בדיקה גינקולוגית כמו כל רופא. ואז, הוא אמר שבגלל שיש לי בעיה במיניות הוא יצטרך לבדוק אם אני מגיבה לגירויים. הוא נגע לי בדגדגן ואמר, 'איזה יופי את מגיבה לגירויים, את נהיית רטובה' - ואני שמחה שהכול בסדר כי אני לא מבינה את המשמעות של הדברים".
5 צפייה בגלריה
גיא רופא
גיא רופא
"הוא שאל, 'חיבוק זה אינטימי?'". רופא
(מתוך פייסבוק)
"בשלב מאוחר יותר הוא שאל אותי, 'מה זו אינטימיות בשבילך?'. עניתי שאני לא יודעת. הוא שאל, 'חיבוק זה אינטימי?'. אמרתי, 'נראה לי שכן' - ואז הוא חיבק אותי, הושיב אותי עליו ובהמשך שאל 'את רוצה שאני ארטיב אותך עם הפה שלי?'. עניתי שלא, שאני רוצה ללכת הביתה. הדבר הבא שאני זוכרת זה שאני יוצאת מחדר הטיפולים והוא יושב בכיסא של המזכירה. לא הייתי בטוחה, כלומר - אני צריכה לבוא לשלם, להעביר כרטיס, ולא ידעתי מה אני אמורה לעשות".
"התקרבתי לשולחן והוא אמר 'אל תדאגי, הכול עליי - את לא חייבת כלום', בטון כזה של 'עשיתי לך טובה עכשיו'. אמרתי תודה והלכתי לכיוון המעלית. המזכירה שלו בדיוק הגיעה. נכנסתי למעלית והוא נכנס אחריי. הסתכלתי בטלפון רק כדי לא להסתכל עליו, והוא שאל: 'הכול בסדר?'. 'כן, בטח, הכול בסדר'. יצאתי מהמעלית והלכתי לאוטו ובכיתי. אני בהלם ממה שקרה ואני נגעלת, פשוט בשוק. בבית, אמא שלי שאלה איך היה ואמרתי לה שאני לא רוצה לדבר על זה. הוא הטריד אותי ואני לא רוצה לדבר על זה".
אביגיל נכנסה להתקלח ורק ניסתה לשכוח את כל מה שקרה. "הוא התקשר אליי ולא הייתי עונה לו. הוא היה שולח לי הודעות של 'הכול בסדר? מה שלומך? למה את לא עונה? בואי נדבר'. הוא היה מתקשר כמה וכמה פעמים ולא הייתי עונה. הייתי מוחקת את היומן שיחות ואת ההודעות בווטסאפ רק כדי שזה לא יהיה לי מול הפנים וכדי שלא אזכור את זה. ידעתי שקרה משהו שהיה לי לא נעים ומגעיל, אבל כל כך רציתי לשכוח שפשוט לא זכרתי מה היה - אבל ידעתי שאני שונאת אותו".

"תהיתי אם אני היחידה - או שאכן יש כאן סיפור"

אחרי תקופה לא מבוטלת היא החליטה לחסום את ד"ר רופא, שהוא כאמור - גם כוכב רשת. "אחרי שנתיים ראיתי אותו איפשהו", היא נזכרת. "כמובן שלא דיברנו ולא הסתכלתי עליו, אבל כנראה שזה הזכיר לו אותי כי הוא שוב ניסה להתקשר אליי ולא עניתי לו. הוא שלח לי הודעה: 'היי, זה גיא רופא. למה את לא עונה? אני לא מבין'. הוא התקשר שוב ולא עניתי עד שאמא שלי בסוף אמרה לי שאולי אם אגיד לו שאני לא רוצה לדבר - זה ייפסק. כתבתי, 'אני לא מעוניינת לדבר ומבקשת ממך לא להתקשר אליי'. הוא ענה: 'אוקי, מובן. בסדר' - וחסמתי אותו בהודעות, בשיחות ובכל מקום אפשרי".
5 צפייה בגלריה
 "בלוגרית העלתה אותו לסטורי ואמרה שהוא מדהים ומהמם". רופא
 "בלוגרית העלתה אותו לסטורי ואמרה שהוא מדהים ומהמם". רופא
"בלוגרית העלתה אותו לסטורי ואמרה שהוא מדהים ומהמם". רופא
( "בלו)
ואז היא נתקלה בו שוב. "אני עוקבת אחרי בלוגרית באינסטגרם שעולה לשידורים חיים ומעלה סטוריז. יום אחד היא העלתה רופא נשים ש'המלצתם לי עליו, מדהים ומהמם'. התחלתי לבכות. אין מצב שהבן אדם הזה מקבל במה. דיברתי איתה (עם הבלוגרית) ובסוף היא לא העלתה אותו, וזו באמת הפעם הראשונה שדיברתי עם מישהו על מה שקרה לי. מאז שאני מבינה, התחלתי לחפש אם הזיתי, אם אני היחידה או שאכן יש כאן סיפור. חיפשתי עוד בנות בכל מקום אפשרי".
יום אחד גילתה שגינקולוג בכיר עזב את בית החולים איכילוב עקב תלונות על הטרדות מיניות. כשגילתה שמדובר בגיא רופא, ביררה עם מטופלות אחרות - שרבות מהן סיפרו כי הוא הטריד, לכאורה, את חברותיהן. "ניסיתי להוציא את הסיפור החוצה", אומרת אביגיל, "כבר שנה שאני פונה לכתבים הכי גדולים במדיה הישראלית. סיפרתי את הסיפור שלי יותר ממאה פעמים לכל כתב אפשרי, פניתי באינסטגרם והתקשרתי למערכות. בכל פעם הבטיחו שיחזרו אליי - וזה לא קרה.
"אמרו שהסיפור שלי לא מספיק, כי אם רק אני זו שמוכנה לדבר - זה לא מחזיק כתבה. או שאמרו לי שלא רוצים להתעסק יותר בהטרדות מיניות, או שלא עונים לי להודעות. ניסיתי בכל דרך אפשרית להוציא את זה. זה משהו שכולם יודעים ומכירים, כלי התקשורת מודעים למקרה ולא עשו כלום. אני חושבת שיכלו להימנע המון הטרדות והיה אפשרי להציל עוד הרבה מאוד בנות אם הסיפור היה יוצא ברגע שניסיתי לפרסם אותו. אבל נפנפו אותי".

"איפה מנהל איכילוב? לא לדווח על פשע זה להיות שותף לכל דבר"

את הביקורת שלה מפנה אביגיל לא רק כלפי התקשורת, שלטענתה הכירה את מעלליו של ד"ר רופא כבר תקופה ארוכה, אלא כלפי בית החולים איכילוב - שם עבד עד שעזב עקב התלונות נגדו. "אני מנסה להבין איפה מנהל בית החולים רוני גמזו", תוהה אביגיל, "איפה האחריות שלו כמנהל, כרופא שנשבע לטפל בכל המטופלים שלו? איפה המחויבות שלו כאבא לבת, כבן אדם?
"לתת לבן אדם שפגע במטופלות והטריד אותן לפרוש בשקט ולא לעשות כלום - למרות שיודעים את כל מה שקרה שם? נותנים לו את האופציה להמשיך להטריד. מבחינתי, לא לדווח על פשע זה להיות שותף לכל דבר. פשוט רצחו לנו את הנפש, רצחו לנו את הנשמה. זה לבכות כל יום, ללכת לישון בדיכאון ולקום בדיכאון. יכלו למנוע את זה אם היו פועלים ולוקחים אחריות, אם היה אכפת להם מהמטופלות שלהם ולא רק מהשם של בית החולים".
5 צפייה בגלריה
גיא רופא מייעץ לאנשים בטיקטוק
גיא רופא מייעץ לאנשים בטיקטוק
גיא רופא מייעץ לאנשים בטיקטוק
(מתוך טיקטוק)
מה לדעתך צריך לעשות כדי שמקרים כאלה לא יקרו בעתיד? "זו בעיה עם גינקולוגיה כי זה סוג של תחום אפור. אני מודעת להצעת החוק שעכשיו מנסים להעביר, אבל מה קורה בעצם מהרגע של הגשת התלונה עד השנייה שאותו רופא מואשם או לא מואשם? משפט יכול לקחת גם שנים. מה קורה מרגע הגשת התלונה? הוא ממשיך לעבוד? להטריד? לפגוע?
"אני חושבת שאסור לאפשר בדיקה של אחד על אחד בין גינקולוג למטופלת וצריך אולי להבהיר מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, לתלות על כל דלת חיצונית בחדרים של גינקולוגים מה מקובל ומה פחות. אם מישהי מרגישה שהיא הוטרדה או שחשה תחושה לא נעימה, שיהיה לה מוקד במשרד הבריאות שהיא תוכל לפנות אליו ולשאול".
5 צפייה בגלריה
גיא רופא מייעץ לאנשים בטיקטוק
גיא רופא מייעץ לאנשים בטיקטוק
(מתוך טיקטוק)
מטעמו של גיא רופא נמסר באמצעות עורך דינו ציון אמיר: "מרשי חש כי מתנהל נגדו מסע ציד ומוטחים בו חשדות וטענות מבלי שאלה נבדקו ביסודיות המתחייבת... ברור כי לא ניתן להתייחס ברצינות לטענות כלליות ומופרכות אלה. פרסום חשדות אלה מהווה הוצאת לשון הרע ופגיעה חמורה בשמו הטוב של מרשי".
מבית החולים איכילוב נמסר: "לבית החולים התקבלו שתי תלונות נגד ד"ר רופא על שיח בלתי הולם והן נוהלו במסגרת הוועדה למניעת הטרדות מיניות בבית החולים ואגף משאבי אנוש פעל לפי קביעתם. עם הגעת שמועה בלבד לידיעתו של פרופ׳ גמזו על חשד לאירוע נוסף של שיח בלבד, עוד מבלי שהתקבלה תלונה, הורה פרופ׳ גמזו להתחיל תהליך סיום העסקה של ד"ר רופא בבית החולים שבתגובה הניח מיד מכתב התפטרות. לבית החולים יש אפס סבלנות בכל הקשור להטרדות מיניות ולא נסבול שום התנהגות שאינה הולמת".

הגינקולוג אליאס חורי הורשע בעבירות של אינוס ומעשים מגונים

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום את הגינקולוג אליאס חורי (58) בעבירות של אינוס ומעשים מגונים בשתי מתלוננות שהגיעו לבדיקה במרפאתו בנצרת לפני כחמש שנים. השופטים אבי לוי, ערן קוטון ואייל באומגרטן עמדו בהחלטתם על חומרת מעשיו של חורי והרשיעו אותו בעבירות שייחסה לו התביעה.

בכתב האישום מתואר בין היתר המקרה של אחת המתלוננות, אשר הגיעה למרפאתו לצורך בדיקה ואילו אליאס שאל אותה על יחסי המין שלה עם בעלה. בשלב מסוים, "הוא החדיר את אצבעותיו והוציא אותן מספר רב של פעמים לאיבר מינה עד שבאה לסיפוקה", לשון האישום. כשהמתלוננת פרצה בבכי, אמר לה הגינקולוג כי מדובר בבדיקה רגילה".
במקרה אחר, עם מטופלת אחרת, הסתכל אליאס על איבר מינה ואמר כי "יש לה את הסוג שהוא מעדיף", כך לפי כתב האישום. "הוא החדיר אצבעותיו לאיבר מינה מספר רב של פעמים ובד בבד, עיסה באמצעות אגודלו את הדגדגן שלה. תוך כדי כך, ליטף את מותניה, ירכיה ובטנה של המתלוננת, שאל אותה אם כואב לה, מה היא מרגישה והאם היא 'מתחרמנת'".
בהכרעת הדין התפרסת על פני 200 עמודים, כתבו השופטים כי "הוכח מעל ומעבר לכל ספק סביר שהנאשם שלפנינו חרג מסמכותו הרפואית והמקצועית עת ערך בדיקות. הוא עשה שימוש ברשות, שניתנה לו על ידי שתי הנשים הללו להחדיר אצבעותיו לאיברי המין שלהן שלא לצורך שלשמו ניתנה אותה רשות, ומנקודה מסוימת ואילך פעל כפי שפעל שלא לצורך רפואי כלל ועיקר".