פרסום ראשון: ישרוטל הודיעה אתמול (ראשון) לכ-600 מפונים מיישובי הצפון והעוטף כי בסוף החודש עליהם להתפנות ולעזוב את חדרי מלונות הרשת באילת, ולעבור לבתי מלון אחרים. אחרי שנעקרו מבתיהם ופתחו בחיים חדשים זה ארבעה חודשים בעיר הדרומית, יאלצו כעת מאות משפחות לעזוב שוב ולעקור למקום מגורים חלופי אחר, עד שיוכלו לשוב לבתיהם בעוד חודשים ארוכים. מפונים שלנים במלונות של רשתות אחרות חוששים שגם הם יקבלו בקרוב הודעה דומה.
"התושבים שלנו לא מתכוונים לצאת מהמלונות שהפכו עבורם ועבור ילדיהם לבית ולמשענת של יציבות", אמר אמש ל-ynet אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, שחלק ממפוניה מתגוררים ב-200 חדרי רשת המלונות. מנגד, ברשת ישרוטל מסבירים כי בממשלה לא הודיעו על הכוונה להאריך את מתווה הפינוי וכי "לא הייתה להם ברירה" אלא לפתוח את חדרי המפונים למכירה לשוק הרחב. בקריית שמונה חושדים כי הרצון להוציא את המפונים הוא כדי למכור את חדריהם לנופשים בחג הפסח המתקרב, מאחר והרווחים יהיו אז גבוהים יותר ממה שהמדינה משלמת.
3 צפייה בגלריה
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
מפונים בבית מלון באילת. "מהמלון התושבים שלנו מוכנים לצאת רק בחזרה הביתה"
(צילום: לירן תמרי)
3 צפייה בגלריה
אלגרה פרץ, מפונה מהמלון ישרוטל המלך שלמה
אלגרה פרץ, מפונה מהמלון ישרוטל המלך שלמה
"לא מסוגלת לעבור למקום אחר, זה כמו לארוז בית שלם". אלגרה פרץ, שילדה לפני שבועיים
(צילום: פוטו גולן)
שטרן אומר כי כשלו עד כה המאמצים להשפיע על רשת ישרוטל שלא יוציאו את מאות המפונים מחדריהם. במקביל, ברשת המלונות פתחו את כל החדרים במלונות למכירה החל מ-1 במרץ. "אני רוצה שכל אורח בישראל שמזמין חדר במלון ישרוטל באילת יידע שבגללו גירשו תושבים מפונים, ילדים, זקנים ומשפחות", תקף ראש העיר קריית שמונה.
הוא הוסיף: "הסיסמא 'יחד ננצח' לא מדברת אליהם, עוד אחרי שעשו הון על חשבון המפונים ואירחו אותם תמורת כסף כשהיה נוח להם וכעת כשהתיירות מתאוששת אין להם עוד צורך בהם". שטרן אומר כי משמעויות הפינוי מהמלונות הן עקירת מאות ילדים ממסגרות החינוך שלהם ויציאה לטלטלה נוספת הרחק מהבית שבעיר המופגזת: "מהמלון התושבים שלנו מוכנים לצאת רק בחזרה הביתה".
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, סיפר כי גם מפונים מקיבוץ מצובה בגליל המערבי, שמתגוררים במלון הרשת ביערות הכרמל, קיבלו הודעה להתפנות. "גם לאחר שיחות רבות שלי עם שר התיירות ומנכ"ל משרד התיירות, בסופו של דבר המועצה היא זו שמוצאת פתרונות לתושבים. מדובר בשערורייה מכל היבט אפשרי, וככל שנתקרב לעונת התיירות נראה זאת בעוד ועוד בתי מלון. קוראים לממשלה להתעורר, תושבי הצפון הם לא בובות בהצגה".
אלגרה פרץ, שפונתה עם ילדיה מקריית שמונה, ילדה ילד רביעי לפני שבועיים. "גם ככה היה לי מאוד קשה ללדת במקום זר ורחוק מהבית, ועכשיו מודיעים לנו שבשבוע הבא אנחנו צריכים לעזוב כי מכרו את החדרים שלנו לפסח", אמרה פרץ. "אני לא מסוגלת לארוז הכול אחרי ארבעה חודשים ולעבור למלון אחר, זה כמו לארוז בית שלם. הילדים רואים במקום הזה בית, יש לנו פה קהילה ומסגרות. לא אמרו לנו לאן רוצים שנעזוב. מצאנו כאן מקום שנתן לנו שלווה, אבל שוב זורקים אותנו".
גולן בוכריס מתגורר עם בני משפחתו במלון ישרוטל המלך שלמה באילת זה שלושה חודשים. ילדיו השתלבו במסגרות החינוך של מפוני קריית שמונה וחייהם נכנסו למסלול חיים יציב יחסית בצל המצב הבטחוני. "הפינוי הזה יערער את כל היציבות הנפשית המועטה שעוד הצלחנו להחזיק אצל הילדים והמשפחות. המקום הזה הפך לבית עבורנו בחודשים האחרונים, זה לא נורמלי ששוב רוצים לעקור אותנו. יש פה אנשים שעקרו ממקום למקום כבר שלוש פעמים", אמר בוכריס.
כבר ביום חמישי הודיעה הרשת לנציגי עיריית קריית שמונה על הכוונה, והיום נערכה ישיבה שבה ניסו נציגי הקהילות המפונות לדבר אל ליבם של אנשי ישרוטל. "אני מרגיש שפשוט נמאסנו עליהם. עד עכשיו לא הייתה תיירות ויכלו לחלוב כסף מהמדינה. הם לא מבינים שברגע שתיפתח המלחמה בצפון, הם יישארו קירחים מכאן ומכאן, גם בלי נופשים וגם בלי המפונים שזרקו", הוסיף בוכריס.
3 צפייה בגלריה
נפילה בשכונת יובלים בקריית שמונה
נפילה בשכונת יובלים בקריית שמונה
הרס כתוצאה מפגיעה בבית בקריית שמונה. לתושבים אין לאן לחזור
(צילום: אפי שריר)
ברשת ישרוטל, מנגד, מגלגלים את הכדור לממשלה, ששוב גמגמה ולא נתנה למלונות יציבות באשר לעתיד מתווה הפינוי. "בהתאם להודעה שקיבלנו מהמדינה על סיום הסכם אירוח המפונים במלונות ב-29 לפברואר, אנו מחויבים לעובדים ולאורחים שלנו, והרשת תחזור לפעילותה הרגילה ב-1 במרץ", נמסר מרשת המלונאות. גורמים בהנהלת הרשת סיפרו לאנשי קריית שמונה כי אירוח המפונים הפך לעול עבורם, ונופשים שמעוניינים להזמין חדרים מתקשרים לבתי המלון לברר האם יש בהם מפונים.
למרות שהיה ברור כי בממשלה לא מתכוונים להחזיר את עשרות אלפי התושבים המפונים מבתיהם עד להשלמת השבת הביטחון לצפון והרחקת חיזבאללה מהגבול, הם סירבו להעניק רשת ביטחון ברורה באשר לעתיד המפונים בחודשים הקרובים. זאת למרות שבתקציב המדינה הוקצו מיליארדים לשם תשלום מענקי המפונים עד לחודש יולי לפחות.
מרשת ישרוטל נמסר בנוסף: "מאז 7 באוקטובר ובמשך יותר מארבעה חודשים, רשת ישרוטל עצרה את פעילותה השוטפת ופתחה את כל 23 מלונותיה, לרבות מלונות היוקרה שלה, לטובת מפונים מהעוטף ומהצפון, ברוחב לב ובמסירות חסרת תקדים, עליהם יעידו מכתבי התודה וההערכה הרבים שקיבלנו מהמפונים ששהו במלונותינו.
"בחודשים האחרונים היינו נדיבים ומתחשבים והפכנו עולמות כדי שלמפונים יהיה טוב. נמשיך לדאוג להם גם כעת, אבל במלונות אחרים של הרשת באילת, תל אביב, הרצליה ועל שפת הכנרת, כשהתלמידים יוכלו להמשיך ללמוד במוסדות החינוך בהם למדו עד כה. אנו ממשיכים לפעול מתוך אכפתיות ודאגה לרווחתם של המפונים ומודים להם על הזכות שניתנה לנו להיות להם לבית הרחק מהבית".
פורסם לראשונה: 21:40, 18.02.24