3 צפייה בגלריה
ועידת ואנזה הובילה להקמת מחנות ההשמדה. וילה ואנזה בגרמניה
ועידת ואנזה הובילה להקמת מחנות ההשמדה. וילה ואנזה בגרמניה
ועידת ואנזה הובילה להקמת מחנות ההשמדה. וילה ואנזה בגרמניה
(צילום: רותי צונץ, שגרירות ישראל בברלין)
ראש הממשלה יאיר לפיד ימריא היום (ראשון) לביקור בן יממה בגרמניה, שבו יקיים פגישות עם הקנצלר אולף שולץ, הנשיא פרנק וולטר שטיינמאייר, קנצלר גרמניה אולף שולץ ושרת החוץ אנלינה ברבוק. יחד עם לפיד, ייסעו לגרמניה גם חמישה ניצולי שואה, שצפויים להצטרף לביקור של ראש הממשלה בווילה ואנזה, שם התקיימה ועידת ואנזה ב-1942, שבה דנו הנאצים ביישום "הפתרון הסופי" להשמדת יהדות אירופה, והובילה להקמת מחנות ההשמדה.
אברהם רות, ניצול שואה בן 95 מהולנד ואב ארבעה בנים וסב ל-11 נכדים, יצטרף גם הוא למשלחת, והוא אף ביקש לשאת דברים ולספר את סיפורו בעת הביקור. מתן בן ה-28, נכדו של אברהם, יצטרף גם כן. אברהם היה בן 12 כשפרצה מלחמת העולם השנייה, ובשנת 1942 אחיו המאומץ נשלח למחנה ההשמדה דכאו, שם נרצח. ב-1943 הועברו יתר בני המשפחה לגטו באמסטרדם. סבו של אברהם ושתיים מאחיותיו נתפסו ונשלחו למחנה ווסטרבורק, ומשם לאושוויץ, ושאר בני המשפחה פוזרו והוסתרו על ידי משפחות הולנדיות.
3 צפייה בגלריה
אברהם רות
אברהם רות
"זו הוכחה שהחלטות שמתקבלות בממשלה עלולות להיות הרסניות". אברהם רות
כמעט כל משפחת הוריו של אברהם נספו בשואה, ולאחר המלחמה הוא עלה לארץ בגיל 17 בלבד. בשלב יותר מאוחר, הוא היה שותף לתהליך תביעה של פיצויים לניצולים הולנדים והצליח להשיג עבורם כ-400 מיליון אירו, כשחלק מהסכום הגיע גם לעמותות. "לפני עשרים שנה ביקרתי בוואנזה, אך מרגש להגיע כחלק ממשלחת. לשבת במקום שבו החליטו על 'הפתרון הסופי', במקום בו התקבלה החלטה ממשלתית שכתוצאה ממנה נרצחה רוב המשפחה שלי, זה מרגש ומוכיח שהחלטות שמתקבלות בממשלה עלולות להיות הרסניות", אמר אברהם.
גם שוש טריסטר, אם לשלושה בנים וסבתא לארבעה נכדים תצטרף למשלחת יחד עם בנה דורי. שוש נולדה באוקראינה, ונסעה עם אחיה הקטן והוריה לביקור משפחתי בעיר לבוב, שאז הייתה חלק מפולין, ושם הם היו כשפרצה המלחמה. כבר בתחילת הלחימה, בני המשפחה הועברו למחנה ינובסקה בלבוב, שם הפרידו אותם מאביהם. לבסוף, האב הצליח להוציא אותם מהמחנה, והם עברו לעיר חודורוב, שם הסתתרו בזמן שהאב עבד בכפייה.
3 צפייה בגלריה
שוש טריסטר
שוש טריסטר
תגיע לביקור יחד עם בנה. שוש טריסטר
לאורך תקופת המלחמה, הסתתרו שוש ואחיה הקטן עם אמה במקומות שונים, עד שהגיעו לבית של אישה נוצריה יחד עם סבתה, דודה שלה, ובנות דודות. בבית הם שהו שנתיים שלמות בבור חפור מתחת לאסם, עד תום המלחמה. שוש החלה לשתף את כל מה שעברה רק לפני שנים ספורות, מאחר ואמה אמרה לה כל חייה שלא לדבר על כך. לקראת הביקור, היא אמרה כי "כל ביקור שלי במקום שבו נרצחו יהודים, ובו נאלצנו להסתתר, זה מבחינתי ניצחון".
אברהם ושוש מלווים על ידי מרכז אלה, שהוקם לפני 43 שנים במטרה לסייע לניצולי שואה יוצאי הולנד וכיום מעניק ליווי וסיוע נפשי לכל מי שזקוק לכך. בני לייזר, מנכ"ל מרכז אלה, מסר: "בכל פעם מחדש אני מתרגש ונפעם מהעוצמה של ניצולי השואה, ומהאומץ לדבר ולשתף. אני גאה מאוד ששניים מחברינו ייקחו חלק במשלחת החשובה של ראש הממשלה יאיר לפיד ויגיעו כמנצחים, גאים ומלאי חיים, למקום בו הוחלט על 'הפתרון הסופי'. זוהי סגירת מעגל משמעותית ומרגשת עבורם ועבור כולנו".