מושל ניו יורק אנדרו קואומו (63) הטריד מינית כמה נשים, הפר חוקים ויצר "אווירת פחד" במקום העבודה. כך קבעה הערב (יום ג') התובעת הכללית של מדינת ניו יורק לטישיה ג'יימס בדו"ח שהציגה במסיבת עיתונאים.
1 צפייה בגלריה
הטריד ויצר אווירת פחד. ממצאים חמורים נגד המושל אנדרו קואומו
הטריד ויצר אווירת פחד. ממצאים חמורים נגד המושל אנדרו קואומו
הטריד ויצר אווירת פחד. ממצאים חמורים נגד המושל אנדרו קואומו
(צילום: AFP)
לדברי התובעת, החקירה העלתה שקואומו מישש, נישק, חיבק והעיר הערות לא-ראויות. האווירה במשרד המושל הפכה ל"רעילה" ואפשרה להטרדות להתרחש. לפחות באחד המקרים התברר שקואומו וצוותו הבכיר פעלו נגד עובדת לשעבר שהתלוננה נגדו. כמו כן נמצא שגם הטריד אישה מחוץ למשרד המושל.
שני פרקליטים חיצוניים מונו לחקור את הפרשה וגבו עדויות של 179 בני אדם, כולל מהמתלוננות ומעובדי לשכתו בהווה ובעבר. החקירה העלתה "תמונה מטרידה וברורה מאוד" והתברר שקואומו הטריד נשים, רבות מהן צעירות. החקירה החלה לאחר שהתובעת הכללית קיבלה ב-1 במרץ בקשה רשמית ממשרדו של קואומו בשעה שמספר התלונות שפורסמו הלך ועלה.

התובעת של מדינת ניו יורק קבעה כי אין מניעה שתובעים פליליים יעשו שימוש בחומר שנאסף נגד קואומו כדי לבסס נגדו תיק פלילי. החומר כולל עשרות אלפי מסמכים, תמונות והודעות טקסט. 11 נפגעות לכאורה נמצאו אמינות, ולא נמצאו סתירות לעדויות הללו מצד עדים אחרים. באחד המקרים נמצא שקואומו הטריד מאבטחת. הוא נגע בה, נישק אותה על לחיה, ביקש ממנה למצוא חברה עבורו ושאל מדוע אינה לובשת שמלה.
בדצמבר אשתקד סיפרה לינדזי בוילן שעבדה תחת קואומו בין 2015 ל-2018 שקואומו נישק אותה בכוח על שפתיה ונגע בה ללא הסכמתה. בנוסף טענה שהמושל הזמין אותה לשחק איתו "סטריפ פוקר". בלשכתו של מושל מדינת ניו יורק אמרו שטענותיה של בוילן שקריות. קואומו הכחיש את הטענות, ולאחר פרסומן הודלפו לכלי תקשורת ראיות לכאורה שבוילן התפטרה לאחר תלונות על יחסה לצוות העובדים שעליהם צעקה. בוילן טענה מנגד שהמידע הזה הודלף מלשכתו של קואומו כדי לפגוע בה.
עובדות סיפרו שנגע בהן, כולל באיברים אינטימיים "באופן מטריד, משפיל ולא-ראוי". עובדות אחרות סיפרו שנהג לשאול אותן על חיי המין שלהן. עוזרת לשעבר בלשכה, שרלוט בנט, סיפרה שקואומו תהה אם היא מוכנה לסקס עם אדם מבוגר.
ג'ון קים, אחד הפרקליטים שהובילו את החקירה, העלה על נס את "הנשים האמיצות הללו שהגיעו לספר את האמת, והאמינו שלא משנה כמה עוצמתי המושל, האמת חזקה אף יותר". קים תיאר: "נוצרה תרבות עבודה שבה לא יכולת לומר לא למושל, ואם הרגזת אותו או את אחד הבכירים בצוותו, יכתבו עליך, ידירו אותך או גרוע מכך".
קואומו עצמו אמר לאחר הפרסומים הראשונים בנושא שהוא מצטער אם התנהגותו עם נשים "התפרשה בטעות כפלירטוט לא רצוי". בחודשים האחרונים נקט קו תקיף יותר ואמר שלא עשה דבר אסור. הוא אף פקפק במניעים של המתלוננות ושל מבקריו. עם פרסום הדו"ח של התובעת הכללית, שיגביר את הלחץ להניע מהלך של הדחתו, אמר קואומו: "מעולם לא נגעתי באף אחת באופן לא-ראוי".