שבעה אפגנים נהרגו בכאוס מחוץ לנמל התעופה בקאבול, שאליו נוהרים בימים האחרונים המוני אזרחים שמבוהלים מעליית הטליבאן לשלטון. כך הודיע הבוקר (יום א') משרד ההגנה של בריטניה.
בהודעה הבריטית נמסר כי "התנאים בשטח נותרו מאתגרים ביותר, אבל אנחנו עושים כל מה שביכולתנו כדי לנהל את המצב בצורה הבטוחה ביותר". כ-900 חיילים בריטים מסייעים ל-4,500 החיילים האמריקנים שנשלחו לאבטח את נמל התעופה הבינלאומי על שם חמיד קרזאי בקאבול.

10 צפייה בגלריה
המונים בכניסה לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן 20 באוגוסט
המונים בכניסה לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן 20 באוגוסט
הכאוס בכניסה לנמל בקאבול בסוף השבוע. גם היום המונים ממשיכים להגיע
(צילום: AFP)
אמש דיווחה רשת "סקיי ניוז" כי חיילים בריטים חילצו אזרחים אפגנים שנפצעו בין ההמון, וטיפלו בהם בשטח. כתב "סקיי ניוז" דיווח כי לאחר מכן הוא ראה לפחות שלוש גופות. בהודעת בריטניה הבוקר לא נאמר אם ההרוגים בשערי הנמל נמחצו למוות או נחנקו כתוצאה מהצפיפות האדירה.
כתב העיתון הבריטי Independent סיפר לרשת BBC שראה אתמול ארבע נשים שנמחצו למוות בין ההמון בכניסה לנמל בקאבול. הוא אמר שההמולה שהביאה למותן החלה בעקבות שמועה שהממשלות הזרות יפסיקו את טיסות החילוץ בימים הקרובים. "אנשים התחילו למות", הוא אמר.
10 צפייה בגלריה
מעבירים תינוק מעבר לגדר תיל אפגניסטן שדה התעופה קאבול טליבאן
מעבירים תינוק מעבר לגדר תיל אפגניסטן שדה התעופה קאבול טליבאן
(צילום: רויטרס)
עיתונאי שעלה לאוטובוס שיצא לנמל - בדרך לטיסת חילוץ - סיפר ל-AFP שאזרחים מבוהלים הקיפו את האוטובוס, שבו היו עיתונאים ואקדמאים. "הם הראו לנו את הדרכונים שלהם וצעקו – 'קחו אותנו אתכם, בבקשה קחו אותנו אתכם'. לוחם טליבאן, שהיה ברכב לפנינו, ירה באוויר כדי לגרש אותם". לפי AFP רבבות אפגנים ניסו היום לעזוב את המדינה, שבוע אחרי כניסת הטליבאן לקאבול.
אנשי הטליבאן מאיישים את המחסומים בדרך לנמל התעופה בבירת אפגניסטן - ומונעים מאפגנים ללא אשרות נסיעה להגיע לשערי הנמל. לפי עדויות, הטליבאן עוצר אפגנים ששיתפו פעולה עם הכוחות הזרים וכעת מנסים להימלט מהמדינה, מחשש לנקמה של ארגון הטרור האיסלאמיסטי.
10 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מחסום ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן מחסום ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן במחסום בקאבול
(צילום: AFP)
מיום שני נהרו אלפי משפחות אפגניות לנמל בקאבול, במטרה לעלות בכל מחיר על כל מטוס שממריא מהמדינה. לפני ההודעה הבריטית היה ידוע על 12 איש לפחות שנהרגו בכניסה לנמל, ובנמל עצמו. לפי עדי ראייה חלק מההרוגים נמחצו למוות. אחרים נורו למוות - בהם לפחות שני חמושים שנהרגו על-ידי האמריקנים. לפחות שלושה נפלו אל מותם כשנתלו על מטוס תובלה אמריקני. גורם בנאט"ו אמר היום לרויטרס שבימים האחרונים נהרגו לפחות 20 איש בנמל בקאבול ובסביבתו.
ביום רביעי דיווחו בנאט"ו ש-17 בני אדם נפצעו במנוסת בהלה מחוץ לנמל התעופה בקאבול. מעת לעת אנשי הטליבאן, שמנסים להשליט סדר, יורים באוויר כדי להרחיק את ההמון משערי הנמל.
אמש, בראיון לטלוויזיה האיראנית, האשים דובר בטליבאן את ארה"ב באחריות להרוגים. הדובר, מוחמד נעים, אמר: "האמריקנים הודיעו - 'אנחנו ניקח אתכם איתנו לאמריקה', ואנשים התאספו בנמל התעופה בקאבול. אם היו מודיעים על כך עכשיו בכל מדינה בעולם, אנשים לא היו מגיעים?".
בתוך כך מתמודד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם לחץ הולך וגובר להאריך את הדד-ליין להשלמת הנסיגה האמריקנית. הנסיגה של הכוחות האמרקניים אמורה להסתיים ב-31 באוגוסט, אך כמה מדינות התריעו בפני ארה"ב שלא יהיה ניתן להשלים את פינוי האזרחים הזרים מאפגניסטן עד סוף החודש. "אף מדינה לא תצליח להוציא את כולם. השעון מתקתק", הזהיר שר ההגנה הבריטי בן וואלאס.
10 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן בקאבול. השלמת הנסיגה האמריקנית תידחה?
(צילום:AP)
"האמריקנים רוצים לפנות 60,000 איש מעכשיו עד סוף החודש. מתמטית, זה בלתי אפשרי", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל. לפי בורל, מתוך 400 אפגנים שמועסקים על-ידי האיחוד האירופי רק 150 פונו עד כה. "המטוסים ממריאים כשאנשים עדיין נמצאים על מסלול ההמראה".
אתמול פורסם שהצבא האמריקני בוחן דרכים חדשות לפנות את האמריקנים שנמצאים באפגניסטן לנמל בקאבול. שגרירות ארה"ב קראה לאמריקנים שלא להגיע לשערי הנמל מסיבות ביטחוניות. גורמים אמריקנים הסבירו כי קיים חשש גדול שאנשי דאעש באפגניסטן ינסו לבצע פיגוע באזור.
10 צפייה בגלריה
אישה מ אפגניסטן ילדה תינוק בטיסת חילוץ אמריקנית שנחתה ב גרמניה
אישה מ אפגניסטן ילדה תינוק בטיסת חילוץ אמריקנית שנחתה ב גרמניה
בשדה בגרמניה: אפגנית שילדה תינוק בטיסת חילוץ אמריקנית
(צילום: AFP)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ממשיך בינתיים לתקוף את התנהלותו של ביידן בסוגייה האפגנית. טראמפ – שממשלו חתם על הסכם השלום עם הטליבאן שהביא לנסיגה – אמר שהדרך שבה ביידן השלים אותה היא "ההשפלה הגדולה בהיסטוריה של מדיניות החוץ האמריקנית". טראמפ אמר ש"הנסיגה הכושלת של ביידן מאפגניסטן" מראה עד כמה הוא לא כשיר לכהן כנשיא ארה"ב.
אמנם טראמפ הוא שחתם עם הטליבאן על הסכם שלום והחליט להסיג את הכוחות האמריקניים, ואמנם ביידן עוד נקט משנה זהירות כשעיכב את הנסיגה בשלושה חודשים כדי להפחית את הסיכוי לאובדן שליטה, אבל העובדה שהנשיא הדמוקרטי החליט לדבוק בנסיגה גם בשבועות האחרונים, כשמסע הכיבושים של הארגון הלך וצבר תאוצה, מעוררת זעם בקרב מבקריו. ביידן החל בהשלמת הנסיגה ללא תנאים מקדימים, ומבלי שהושג הסכם בין הטליבאן לממשלה האפגנית.