1 צפייה בגלריה
מטוס F-35 ישראלי. בצה"ל יבחנו את התקלה, בתיאום עם ארה"ב
מטוס F-35 ישראלי. בצה"ל יבחנו את התקלה, בתיאום עם ארה"ב
מטוס F-35 ישראלי. בצה"ל יבחנו את התקלה, בתיאום עם ארה"ב
(צילום: דובר צה"ל)
חיל האוויר של ארה"ב הודיע היום (שבת) כי החליט לקרקע מטוסי F-35 בעקבות חשש מתקלת בטיחות הקשורה בכיסא המפלט. התקלה נשמרה בסוד בצבא האמריקני במשך שלושה חודשים, ודווחה לציבור רק היום, לצד קרקוע המטוסים. לא מן הנמנע שהקרקוע החריג יוביל גם את חיל האוויר הישראלי למהלך קיצוני וחסר תקדים של השבתת מטוסי החמקן לזמן מה.
לפי דיווחים בארה"ב, התקלה קשורה במכשיר המופעל באמצעות מחסנית, שמסייעת בהנעת כיסא המפלט אל מחוץ למטוס. "מתוך משנה זהירות, היחידות קרקעו (את המטוסים) כדי לזרז את הליך בדיקה", מסר חיל האוויר האמריקני. "מהמידע שייאסף בבדיקות הללו, חיל האוויר יכריע אם להמשיך בפעילות".
חיל האוויר האמריקני הודיע כי הורה על הליך הבדיקה בשבוע שעבר למשך 90 יום. לפי שעה לא ברור כמה מטוסים אמריקניים קורקעו. "הדאגה העיקרית שלנו היא לבטיחות אנשי האוויר שלנו. זה מחייב שיהיה לנו ביטחון בציוד שלנו", אמר בכיר בחיל האוויר האמריקני. "המעשים האלה נעשו מתוך משנה זהירות כדי להבטיח את בטיחות הטייסים ואנשי האוויר שלנו. לא נחזיר את המטוסים עד שנהיה בטוחים שמערכות הפליטה פועלות באופן מלא".
דובר צה"ל מסר כי "בחיל האוויר התקבל מידע אודות ממצא בטיחותי במושבי המפלט במערך ה-F-35 המוערך כסיכון נמוך. בנוסף, התקבלה הנחיה לביצוע בדיקות במהלך 90 יום הבאים. חיל האוויר עובד באופן מתואם למול הזרועות האמריקניות, ועל פי ההנחיות של מנהלת תוכנית ה-F-35 העולמית. ההחלטה לגבי סד"כ חיל האוויר הישראלי בעקבות הממצא הבטיחותי והחלטת זרוע האוויר האמריקנית תתקבל על ידי מפקד חיל האוויר בכפוף להערכת מצב".״
מהיצרנית לוקהיד מרטין נמסר בתגובה: "אנחנו עובדים בצורה הדוקה עם מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 והמפעילים ברחבי העולם במטרה להבטיח פעילות בטוחה ויעילה של כלל המטוסים. אנו מסייעים בבדיקות כיסאות המפלט בהתאם לנדרש".