מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של חברת הכנסת לימור סון הר מלך, שלפיה יישובים ביהודה ושומרון שנמצאים מדרום לקו 115 ברשת ישראל יוגדרו כחלק מאזור הנגב. בין השאר, מדובר על קריית ארבע והמועצה האזורית הר חברון. השטחים הפלסטיניים הוחרגו.
בהצעה תמכו 52 חברי כנסת, בהם גם שרן השכל וזאב אלקין, מול 37 מתנגדים, ללא נמנעים. כעת היא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע באיזו ועדה תידון ההצעה.
2 צפייה בגלריה
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
ח"כ סון הר מלך. "החוק יפסיק את האפליה נגד המתיישבים"
(צילום: שלו שלום)
בדברי ההסבר להצעה, שבה תמכו גם הח"כים מישראל ביתנו, נכתב: "מוצע להכניס תחת הגדרת הנגב את כלל אזרחי ישראל החיים מדרום לקו 115, ברשת ישראל, שיטת קסיני-סולדנר. המאפיינים והאתגרים של אזור הנגב מדרום לקו 115, הפריפריאליות והריחוק ממרכז הארץ, לא פוסח על האזרחים הנמצאים באזור יהודה ושומרון, הנמצאים אף הם מדרום לקו. על כן, מתוך שאיפה לשוויון ומניעת הפליה בין אזרחי המדינה, ומתוך הרצון לפיתוח וצמצום פערים בין אזורי הפריפריה והמרכז, יש להכליל גם את אזור הנגב מדרום לקו 115 כחלק מהשטח עליו חוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ"ב–1991".
ח"כ הר מלך אמרה כי "מדובר בחוק חשוב שיפסיק אפליה ועוול של שנים נגד המתיישבים בדרום הר חברון וקריית ארבע. בחוק המקורי של הרשות לפיתוח הנגב נכללים גם יישובי הר חברון וקריית ארבע. לפני מספר שנים התקבלה החלטה שרירותית ומגמתית שבה יישובי דרום הר חברון וקריית ארבע הוחרגו מהחוק".
לדבריה, "הרי האזור מדרום לקו 115 ביהודה ושומרון שנמצא בנגב גם הוא אזור פריפריאלי שמתמודד עם אותם אתגרים עימם מתמודדים אזורי הנגב האחרים. אם יש אזור שמוגדר נגב אין שום סיבה שהוא יופלה לרעה רק משום שהוא ביהודה ושומרון".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד במליאה. "50 שנה גונבים מהפריפריה והליכוד שותק"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אם יועבר החוק, התקציבים במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יתחלקו בין 37 רשויות, במקום בין 35. למרות סוגיה זו, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ח"כ יצחק וסרלאוף, שהשיב בשם הממשלה, אמר: "החוק הזו הוא תיקון עוול. אני גאה בחוק הזה. גם היום דרום הר חברון נכנס בקול קורא של המשרד שלי תחת יישובים מאוימים, כולל ערים מעורבות בארץ. אם הייתי רוצה לתת למשל רק לנגב אז לא הייתי יכול. כל מי שמעבר לאותו קו רוחב הוא חלק מהנגב וזו המציאות. יש לנו אחריות לדאוג לכלל אזרחי מדינת ישראל וכך נעשה בצורה ממלכתית ושוויונית".
ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, תקף: "קריית ארבע זה לא בנגב. בסוף יש תקציב אחד. שנים הם גונבים את הפריפריה והיום אתם הופכים את זה לחוק. הנגב זה בנגב, יהודה ושומרון זה ביהודה ושומרון, והגליל זה בגליל. אל תמציאו גאוגרפיה שאיננה קיימת. למשרד ממשלתי יש תקציב וזה תקציב אחד. כשמחלקים אותו ליותר מקומות התקציב יורד. אתם גונבים כסף מנתיבות, אופקים וקריית שמונה. 50 שנה ההתנחלויות גונבות את הכסף של הפריפריה והליכוד שותק".