3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
הסנקציות פוגעות באוליגרכים המקורבים לפוטין, והם קוראים להפסיק את הלחימה
(צילום: AFP)
כרטיס אדום: הבחירה שבפניה עומדים האוליגרכים הרוסיים המקורבים לנשיא פוטין - בין נאמנותם אליו לבין המיליארדים שלהם - מתחילה לתת את אותותיה לנוכח החמרת הסנקציות הכלכליות על רוסיה, ובימים האחרונים החלו כמה מהם להשמיע את קולם לטובת סיום המלחמה באוקראינה.
זהו צעד חסר תקדים ברוסיה, שבה דרכם של מיליארדרים מורדים, כמו למשל מיכאיל חודורקובסקי, בעליו לשעבר של תאגיד הנפט "יוקוס", מובילה היישר לסיביר - או גרוע מכך. על פי הערכות המגזין "פורבס", המלחמה כבר עלתה לאוליגרכים הרוסים בהפסד של כ-130 מיליארד דולר.
איל הבנקאות היהודי מיכאיל פרידמן, ששווי עסקיו מוערך בכ-13.3 מיליארד דולר, היה הראשון להביע ביקורת, במכתב פתוח ששלח לעובדיו ביום שישי. "הפתרון למצב נראה רחוק", כתב, "אבל אינני יכול שלא להצטרף לאלו ששואפים לראות את שפיכות הדמים מסתיימת".
פרידמן, שמחזיק גם באזרחות ישראלית, הוסיף בנימה אישית כי "נולדתי במערב אוקראינה וחייתי שם עד גיל 17. הורי הם אזרחים אוקראינים החיים בלבוב, שהיא העיר האהובה עליי. אבל ביליתי את רוב חיי כאזרח רוסי ושם גם בניתי את עסקיי. אני קשור מאוד לעם האוקראיני ולעם הרוסי ורואה בעימות הנוכחי טרגדיה לשני הצדדים. אינני נוהג לצאת בהצהרות פוליטיות. אני איש עסקים עם אחריות לאלפי מועסקים ברוסיה ובאוקראינה. המשבר הזה יעלה בנזקים ובחיי אדם לשני העמים, שחיים כאחים כבר מאות שנים".

3 צפייה בגלריה
אולג דריפסקה
אולג דריפסקה
אולג דריפסקה במסר לפוטין? "שלום חשוב!"
(צילום: AP)
אולג דריפסקה, שעשה את הונו בעסקי האלומיניום וששוויו מוערך בכ-4.1 מיליארד דולר, כתב ביום ראשון בעיתון הבריטי "הטלגרף": "שלום חשוב! חייבים להתחיל במשא ומתן מהר ככל האפשר", ואז פנה לנושא שמעסיק אותו קצת יותר: "אני באמת רוצה הבהרות על המדיניות הכלכלית בחודשים הבאים". הוא הוסיף כי החלטת הבנק המרכזי הרוסי להעלות באופן תלול את שערי הריבית יכריח חברות רבות למכור את מטבע החוץ שברשותן. "זהו המבחן הראשון שיבהיר מי הולך לשלם עבור המשתה הזה". החל מאתמול הוא לא יוכל אפילו למכור את הדולרים.
גם האוליגרך אולג טינקוב, בעליו של בנק "טינקוב" ושל רשת המלונות העולמית "דאצ'ה" הצטרף למבקרים בפוסט שבו כתב: "אנשים חפים מפשע מתים כל יום באוקראינה. זה בלתי נתפס ולא מתקבל על הדעת. צריך להשתמש בכסף כדי לרפא אנשים, למחקר למיגור הסרטן ולא למלחמה", הצהיר טינקוב, שנאבק בעצמו בלוקמיה.
3 צפייה בגלריה
"קיבל פנייה מאוקראינה למצוא פתרון למשבר". רומן אברמוביץ', ויתר על השליטה בצ'לסי
"קיבל פנייה מאוקראינה למצוא פתרון למשבר". רומן אברמוביץ', ויתר על השליטה בצ'לסי
"קיבל פנייה מאוקראינה למצוא פתרון למשבר". רומן אברמוביץ', ויתר על השליטה בצ'לסי
(צילום: AP)
אתמול פרסמה הדוברת של האוליגרך רומן אברמוביץ' כי הוא "קיבל פנייה מאוקראינה כדי לעזור למצוא פתרון למשבר, ובכך הוא משקיע את זמנו". אברמוביץ' הודיע בשבוע שעבר שהוא מוותר, באופן סמלי, על השליטה במועדון הכדורגל צ'לסי, שבו השקיע כשני מיליארד דולר מאז שרכש אותו ב-2003. לא ברור עדיין אם הסנקציות הכלכליות יפגעו באלופת הגביע העולמי או יובילו למכירת המועדון.
בין המדינות שהטילו סנקציות כלכליות על אוליגרכים רוסיים נמצאות ארצות הברית, האיחוד האירופי, שווייץ, קנדה, ויפן.
רוב האוליגרכים ברוסיה עלו לגדולה ביחד עם פוטין, בשנים שבה התפרקה ברית המועצות והמשאבים הטבעיים העשירים של המדינה הופרטו. חלקם גם קרובים אליו באופן אישי: סרגיי רולדוגין הוא חבר ילדות של הנשיא והסנדק של בתו הבכורה מריה, קיריל שמאלוב היה נשוי לבתו של פוטין, וארקדי רוטנברג היהודי הכיר אותו בגיל 13 בחוג ג'ודו. שלושה אוליגרכים נוספים שהוטלו נגדם סנקציות אמש הם אלישר אוסמנוב, פטר אוון ואלכסנדר פונומרנקו.
עסקיו של הצאר הרוסי כה סבוכים, שאיש אינו יודע כמה מעושרם של האוליגרכים שייך להם באמת או עד וכמה הם בעצם הכיסוי להונו של פוטין, אבל בביצת הסנקציות הבינלאומיות כולם נמצאים ביחד.