מסמכים נדירים, הכתובים בכתב יד של מפקדי ולוחמי "ההגנה", מגוללים כשלושה חודשי קרבות ופעולות במלחמת העצמאות - מתחילת חודש אפריל 1948 ועד אמצע יוני באותה שנה, בימים הראשונים להקמת צבא הגנה לישראל.
קלסר המסמכים, שעומד למכירה פומבית, חושף את הפעולות הנועזות של פיצוץ גשרים, מיקוש דרכים ומארבים רבים. חלקן התבצעו באמצעים דלים, כשהלוחמים יוצאים לשטח עם אתי חפירה וגרזנים. במסמכים ישנם מפות ותרשימים ששורטטו בכתב יד ועליהם סומנו המקטעים שיש למקש.
1 צפייה בגלריה
אייל איליה עם המסמכים שמצא
אייל איליה עם המסמכים שמצא
אייל איליה עם המסמכים. "צריכים להגיע למוזיאון"
(צילום: יריב כץ)
אחד הדברים המעניינים בקלסר הוא ההמחשה של היווצרות צה"ל. כך, למשל, בפעולה מתחילת חודש אפריל נכתב למעלה: מאת פלוגה ב' אל מחלקה מס' 6. בפעולות המאוחרות יותר כבר נכתב: אל גבעתי מודיעין, מאת גדוד 53.
בנוסף להוראות הפעולה יש גם דיווחים מהמודיעין. למשל: "האויב רגיל לנוע בדרכי החיבור בין הכפרים גם בשעות הלילה. ההולכים מזוינים בעיקר ברובים אנגליים קצרים". המסמכים גם מכילים דוחות ביצוע מפורטים. "אחרי הצבת אבטחה הטמנו ארבעה מוקשי נעל, במרחק של 100-50 מטר אחד מהשני. הצבנו מארב על הדרך. לא נראתה כל תנועה".
המסמכים ההיסטוריים, ששייכים למשפחה שהסבא שלה היה פעיל בהגנה, עומדים עכשיו, כאמור, למכירה פומבית. מחיר הקלסר ההתחלתי הינו 15 אלף דולר, אך אייל איליה, הבעלים של "פנטגון פומביות" ומי שמנהל את המכירה, מעריך כי הקלסר יימכר בהרבה יותר.
"מאוד קשה לתמחר פריט כזה", הוא מסביר, "אם הייתי מוכר כל מסמך בנפרד זה היה עולה מאות דולרים לדף, ויש יותר מ-60 דפים, אבל חשוב לי שההיסטוריה תישאר במקשה אחת. זה מסודר לפי ימים ומבצעים, זה מספר סיפור שלם וחבל לפרק את זה. אני חושב שהקלסר הזה אמור להישאר בישראל ולהיכנס לאחד המוזיאונים".
לדברי איליה, המחיר ההתחלתי יהיה 15 אלף דולר: "אם הייתי מפרק את המסמכים לאירוע אירוע, יש שם יותר מ-60 אירועים, כל אחד מהם היה מקבל לפחות 500-400 דולר. אבל לפרק את זה זה פשוט עוול. זה פשוט יומן מלחמה".
בראיון לאולפן ynet הוסיף אליה: "זה הגיע דרך אחת המשפחות שסבא שלהן היה לוחם בהגנה. הן שמרו את זה שני דורות ועכשיו הוציאו למכירה, כי הגיעו למצב שצריכים כסף".
- זה הדבר הכי יוקרתי, היסטורי, שהגיע אליך? "החזקתי גם את העט שחלק חתמו באמצעותה על מגילת העצמאות. העט של דויד צבי פנקס".
פורסם לראשונה: 06:40, 24.10.21