לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שר הביטחון יואב גלנט קיים היום (חמישי) דיון עם המועצה להנצחת החייל, והדגיש כי "השארת הוויכוחים מחוץ לבתי העלמין היא הכרחית, ומצופה מכל נציגי הציבור לנהוג בממלכתיות ולהדגיש בטקסי הזיכרון את ערכי השותפות והאחדות". גלנט הוסיף כי "נציגי הממשלה והכנסת חייבים להיות בבתי העלמין, ולקדש את עיקרון האחדות והשותפות. מי שינצל את הבמה לנושאים אחרים - יחלל את קדושת היום".

בתום הדיון אמר גלנט כי "השכול הוא המכנה המשותף הבסיסי ביותר שקיים לנו - גם הנופלים באים מעמדות שונות. הדבר שמרחף מעל הכול זה ביטחון ישראל ודמוקרטיה ישראלית, אלה שני דברים שאני חושב שהם ביטוי לצורך לחיות ולאופן החיים". לדבריו, "קיבלנו השנה תזכורת מי הם האויבים שלנו ומה היא מידת הברבריות, הרצחניות והנכונות שלהם לעשות מעשים קשים ביותר. אנחנו נלחמים את המלחמה הצודקת ביותר בתולדות המדינה, לפחות מאז מלחמת השחרור. אני חושב שצה"ל עומד בגבורה ומערכת הביטחון פועלת בהתאם לכיוונים, מתוך ראייה של ביטחון ישראל.
"אם יש מסר שאני רוצה להעביר, זה מסר של אחדות וממלכתיות, אין לנו דרך אחרת להתמודד עם הדברים וכוחנו באחדותנו זה ביטוי פשוט וברור", הוסיף שר הביטחון. "בתוך הכאב והקושי העצום הזה, אי-אפשר לוותר על מה שנקבע וקיים מקום המדינה ועד היום. מצד אחד נציגי הממשלה והכנסת חייבים להיות בבתי העלמין, מצד שני, אני קורא לכל נציגי הציבור מכל הסיעות, הזרמים, המפלגות וחלקי הציבור, לקדש את העיקרון של זיכרון החללים ומורשתם, של ממלכתיות, של שותפות ושל אחדות - ולא לנצל את הבמה הזאת למקומות אחרים, שהם חילול הקודש".
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון עם המועצה הציבורית להנצחת החייל לקראת אירועי יום הזיכרון
שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון עם המועצה הציבורית להנצחת החייל לקראת אירועי יום הזיכרון
"צריך לגלות בגרות ואחריות ולהוציא את המחאה מבתי העלמין". גלנט בדיון עם המועצה להנצחת החייל
(צילום: שחר יורמן)
עוד אמר גלנט כי החללים מייצגים את כל שכבות הציבור. "אנחנו זוכרים מי הלך איתנו בקרב ומי נפל והם באים מכל המקומות, ובהיבט הזה אני חושב שאנחנו חייבים לדבוק. במקום שבו היינו וגם הציבור צריך לגלות בגרות ואחריות ולהוציא את המחאה וההפגנה מתוך בתי העלמין ומסביבתם, זה דבר לא ראוי", סיכם השר.
בדיון השתתפו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, יו"ר המועצה להנצחת החייל הפרופסור שלמה מור יוסף, יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה״ל תמי שלח, חברי המועצה וגורמים נוספים במערכת הביטחון. ממשרד הביטחון נמסר כי גלנט הודה לארגונים על פעילותם החשובה, "במיוחד בשנה האחרונה שבה הצטרפו אלפי אזרחים למשפחת השכול".
דברי גלנט מגיעים כיממה לאחר שמשרד הביטחון פרסם את שיבוץ שרי הממשלה וחברי הכנסת בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים. פרסום הרשימות הגיע ברקע לחץ מצד בני משפחות שכולות, שפנו בשבוע שעבר במכתב לגלנט בבקשה לאפשר לאלו שאיבדו את יקיריהם ב-7 באוקטובר לנאום בבתי העלמין במקום פוליטיקאים מהממשלה ומהכנסת.
מנגד, מאות משפחות שכולות פנו לגלנט בבקשה להשאיר את טקסי ימי הזיכרון כפי שהם - ו"לנהוג ביד תקיפה מול מי שרוצה לפגוע בערכים המקודשים של העם". במכתב צוין כי "אנו, משפחות שכולות, פונות אליך בעקבות המכתב שנשלח אליך מטעם חלק מהמשפחות שכולות, שביקשו לשנות את כללי הטקס של יום הזיכרון ולא לאפשר לנציגי הממשלה לשאת דברים בבתי הקברות. אנו מוחים ומצרים על בקשה זו. זהו ניסיון לפגוע בסמלי המדינה ובסמלי השלטון, והפרת מסורת ארוכת שנים".