לפיד ב-ynet Live: "אחדות? לא כל עוד נתניהו שם"
(צילום: ירון ברנר)

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אמר אתמול כי הפתרון היחיד מבחינתו לחזרה להידברות הוא "הקפאה ל-18 חודשים" של חקיקת המהפכה המשפטית. בריאיון ל-ynet Live הבוקר (ב') הוא חשף כי היה קרוב להסכמות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו סביב ביטול עילת הסבירות, שהתפוצצו כי "לוין ובן גביר דפקו לו על השולחן", ודחה אפשרות לממשלת אחדות: "אי אפשר לעשות את זה עם נתניהו".
לפיד אמר כי "אני והנשיא הרגשנו שהיו הסכמות שהיו מצילות אותנו ממה שקרה באמת, מהחוק (ביטול עילת הסבירות) האנטי-דמוקרטי שעבר. למה ההסכמות פוצצו? כי ברגע האחרון לוין ובן גביר נכנסו לחדר של נתניהו, דפקו לו על השולחן והוא ברח".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "לא מוותרים על הערכים בשביל נוחות פוליטית"
(צילום: אביגיל עוזי)
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"ממשלת אחדות? זה יהיה מותה של ההגינות". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש האופוזיציה דחה אפשרות לממשלת אחדות. לדבריו, "לא כל עוד נתניהו שם. זאת מפני שאני הגון, וזה יהיה מותה של ההגינות. בישראל צריכה להיות אופוזיציה לשחיתות. בסוף זה לא האיש, זה מה שהביא לשולחן הלאומי. הוא איבד כל עניין באינטרס הלאומי, וכל מה שמעניין אותו זאת טובת עצמו. הסיבה היא ערכית". הוא הוסיף: "אני הראשון שיקים ממשלה עם הליכוד - אי אפשר לעשות את זה עם נתניהו".
"אני מאמין שהמדינה הזאת מייצגת משהו, אני מאמין שיש לה ערכים", אמר לפיד. "לפיכך אי אפשר להגיד שאנחנו מוותרים עליהם מתוך נוחות פוליטית, או אפילו בגלל סקרים. לא בשביל זה הלכנו לחיים פוליטיים". על ההפגנות נגד המהפכה המשפטית אמר: "לאזרחים הישראלים יש אינסטינקט דמוקרטי. הם מוכנים להיאבק על הדמוקרטיה שלהם, ואנחנו רואים את זה 30 שבועות ברחובות. מאות אלפי ישראלים נמצאים שם כי הם מאמינים במשהו".
על מרד אפשרי בליכוד אמר לפיד: "במשך שבועות ארוכים אני מדבר עם אנשים מהמפלגה, וגרמנו להם להביע התנגדות לעמדת מפלגתם. התפקיד שלי הוא לעודד אותם ולא להרפות את ידיהם". לדבריו, "יש קבוצה גדולה מאוד של אנשים גם בקואליציה וגם באופוזיציה שמאוד מודאגת ממה שקורה במדינת ישראל. בסוף זה נוגע לכלכלה, לביטחון, ליחסים הבינלאומיים שלנו, ולעובדה שאנחנו מפסיקים להיות עם אחד".
לפיד התייחס לחשש כי נורמליזציה עם סעודיה תהיה כרוכה במתן אפשרות לריאד להקים מתקן אזרחי להעשרת אורניום. "העשרת אורניום על אדמת סעודיה? אין ראש ממשלה ישראלי, ואני מקווה שזה כולל את נתניהו, שיכול להסכים עם הדבר הזה". לפיד סבור: "זה מנוגד לאסטרטגיה של מדינת ישראל, שאמרה כל השנים שלא תסכים למדינות האזור להעשרת אורניום. העשרת אורניום על אדמת סעודיה מכניסה את המזרח התיכון למרוץ גרעין. ישראל לא יכולה להסכים לזה".
אתמול אמר לפיד במליאת הכנסת כי "הממשלה מדברת על לשוב לשיחות מרגע שעבר החוק לביטול עילת הסבירות, על זה נכתב 'הרצחת וגם ירשת'. איך אנחנו אמורים לדבר איתכם - שכרגע הוכחתם שאי-אפשר להאמין לכם?". לדבריו, "הפתרון היחיד שיאפשר חזרה להידברות, הוא הקפאה בחקיקה. הממשלה והאופוזיציה צריכים לחוקק ביחד הקפאה של 18 חודשים, שבמהלכם יתקיימו השיחות בבית הנשיא".
"ביום שני גם הנשיא וגם אני חשבנו שיש כבר הסכם מוכן לחתימה", המשיך לפיד. "אלא שאז יריב לוין ובן גביר דפקו על השולחן ואיימו בפירוק הממשלה. ראש הממשלה נבהל, נכנע להם, וחוק הסבירות עבר - במתכונת הקיצונית ביותר האפשרית".