ישראל הסכימה לראשונה להעביר דלק למטרות רפואיות דחופות בבית החולים שיפא - אבל דווקא חמאס מנע את קבלתו. בהקלטה שפרסם צה"ל נשמע בכיר במערכת הבריאות ברצועה חושף כי חמאס לא מאפשר את קבלת הדלק לשיפא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף בריאיון ל-NBC כי חמאס מנע העברת דלק לשיפא, בית החולים המרכזי ברצועה שמתחתיו נמצאת מפקדת חמאס, ואחר כך פרסם צה"ל את ההקלטות הנוגעות לכך.
לפי ההודעה, אתמול בלילה צה"ל תיאם העברת סולר לשימוש רפואי דחוף לבית החולים בעזה, שמתריע כבר ימים ארוכים על מחסור חמור בדלק. בהקלטת שיחה בין קצין בכיר במנהלת התיאום והקישור לגורם בשיפא אמר הקצין כי כוח צה"ל "יניח את הדלק בצומת. ידברו איתך אחרי שנשים את המכלים. אחרי שנניח אותם הכוחות שלנו ייסוגו לאחור. שלח אמבולנס וקחו את הדלק". ואכן, לפנות בוקר כוח של צה"ל הגיע סמוך לבית החולים והניח 300 ליטר סולר למטרות רפואיות דחופות.
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
החולים שעדיין מאושפזים בשיפא
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
אבל בהמשך הגיעו לצה"ל עדויות כי גורמים בחמאס מנעו מבית החולים מלקבל את הדלק. בכיר במערכת הבריאות בעזה אמר כי סגן מנכ"ל משרד הבריאות של חמאס, יוסף אבו ריש, "לא רוצה, אנחנו מנסים לשכנע אותו".
מנכ"ל משרד הבריאות בעזה, מוניר אל-בורש, הכחיש אחר כך: "זה שקר גדול. אנחנו צורכים 10,000 ליטר דלק, מה נעשה עם 300 אם הוא מגיע אלינו?". בחמאס פרסמו בהמשך הכחשה לטענת צה"ל ולפיה מנעו העברת דלק לבית החולים, וטענו כמו אל-בורש כי ממילא מדובר בכמות קטנה מאוד, כזו שלפי חמאס הייתה מספיקה רק לחצי שעה.
במקביל, הערב טענו רשויות הבריאות בעזה, שנתונות לשלטון חמאס, כי חמישה תינוקות פגים שטופלו שיפא מתו בעקבות הפסקות חשמל במתחם, , לצד שבעה מטופלים אחרים. "אנחנו חוששים שהמניין הזה יטפס עד הבוקר", הזהירו. בשיפא טענו מוקדם יותר כי שלושה מ-39 פגים בבית החולים מתו בסוף השבוע אחרי שהגנרטור שסיפק חשמל לפגייה שלהם נפגע בהפגזה, וכי לאחרים שהוצאו מהאינקובטורים נעשתה הנשמה ידנית עד שהועברו ליחידה אחרת שבה נותרה אספקת חמצן.
3 צפייה בגלריה
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
תמונה שהופצה הבוקר משיפא, ובה נטען כי נראים פגים שהוצאו מהאינקובטורים בגלל הפסקת חשמל
(צילום: רויטרס)
למצב בשיפא, בית החולים המרכזי בעזה שמתחתיו פועלת לפי ישראל מפקדת חמאס, התייחס הערב גם ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברייסוס, שאמר כי שיפא לא מתפקד יותר כבית חולים. הוא הזהיר כי המצב בבית החולים "מסוכן" והוסיף: "למרבה המצער, מספר מקרי המוות בקרב המטופלים עלה משמעותית".
טדרוס ציין כי הסוכנות שלו - ששייכת לאו"ם - הצליחה לחדש את הקשר עם אנשי בית החולים, אחרי שהקשר הזה נותק בסוף השבוע, אבל הוסיף: "עברו כבר שלושה ימים ללא חשמל, ללא מים ועם אינטרנט גרוע מאוד, באופן שפוגע מאוד ביכולת שלנו לספק סיוע חיוני. הירי וההפצצות הבלתי פוסקים באזור החמירו את הנסיבות הקריטיות ממילא". טדרוס שב וקרא להפסקת אש, ואמר כי אל לעולם לשתוק כאשר בתי חולים הופכים ל"סצנות של מוות, הרס וייאוש".