היום ה-73 למלחמה, והתמרון הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שלא נפסק לאורך כל המלחמה - הפך מורכב יותר ביממה האחרונה. על רקע הסיוע שמוזרם לתוך עזה, והזעם בחדרים הסגורים בליכוד על כך כמו גם על פתיחת מעבר כרם שלום, שלחו אתמול (שני) שניים משותפיו של נתניהו מסרים פומביים ראשונים ובהם הם מאותתים שלא יוכלו להסכים עוד זמן רב למצב שבו המדיניות נקבעת בלעדיהם והמערכה לא מוכרעת.
2 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
סמוטריץ', נתניהו ובן גביר. השרים זועמים על המדיניות בעזה וההחלטות שמתקבלות בלעדיהם
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS/Brendan McDermid)
זה החל עם שיחה של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עם נתניהו, שבה התריע השר שהוא מבקש לשנות את המדיניות ולהפסיק לאמץ את הקו של השותף בני גנץ. לאחר מכן אף נשמע בן גביר בשיחות סגורות כשהוא מתריע שלא נוח לו עם הכיוונים שאליהם הולכת הממשלה בסוגיית הטיפול בעזה. בן גביר מתקומם על 200 משאיות שנכנסות לעזה עוד לפני שבישראל קיבלו גישה ועדכון על מצב החטופים, ואומר למקורביו כי הולך ומתקרב הרגע שבו נתניהו יצטרך לבחור בינו ובין גנץ. אבל בן גביר לא היחיד, וגם הסבלנות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתקצרת.
"הניסיונות לקבוע הסדרים ליום שאחרי בעזה באופן חד צדדי ותוך עקיפת הדיון בקבינט ועם כלל השותפים בקואליציה לא יעבוד", אמר אתמול. "החזרת תושבי עזה לבתיהם בצפון הרצועה בשלב הזה היא איוולת וזו לא החלטה שבסמכות שר הביטחון לקבל לבדו". עוד הוסיף: "כך גם אמירתו של רה"מ נתניהו על השימוש בפקידי רשות הטרור הפלסטינית לשליטה בעזה ביום שאחרי אינה קבילה ואינה תואמת את הכרזותיו של רה"מ בימים האחרונים, ובוודאי לא את עמדות רוב הציבור הישראלי וחברי הממשלה הממשלה, שהתפכחו מהאשליה המסוכנת לפיה אנחנו יכולים להפקיר את ביטחוננו בידי אויבינו.
"לוחמי צה"ל לא מוסרים את נפשם בעזה כדי להמליך בה את אבו מאזן תומך הטרור ומכחיש השואה או את אנשיו במקום חמאס". במסגרת דבריו, שיגר סמוטריץ' מעין איום לפרישה מהממשלה: "זה תקופה ארוכה שאני דורש בכתב ובעל פה לקיים דיוני עומק בעניין ולקבל החלטות בצורה משותפת. אני מקווה שרה"מ ושר הביטחון לא יעמידו אותנו במבחן ולא יציבו בפנינו עובדות מוגמרות שלא נוכל להיות חלק מהן. אחרי יותר מידי שנים שבהן נאלצנו להיות חתומים בעל כורחנו על מדיניות שהתנגדנו לה בכל נימי נפשנו, והביאה בין היתר לטבח הנורא שביצע חמאס באזרחי ישראל בשמחת תורה, לא נחזור על טעויות העבר ולא נהיה חלק ממסמוס הישגי המלחמה שנקנו ועודם נקנים במחיר דמים יקר של טובי בנינו".
הכותרת
בלי אבו מאזן, עם פקידי הרשות | היום שאחרי המלחמה על פי לפיד
22:17
2 צפייה בגלריה
גדכון סער
גדכון סער
ההערכה היא שאנשי סיעתו יישארו בממשלה גם אחרי פרישת גנץ. סער
(צילום: יואב דודקביץ)
בתוך כך, בין נתניהו וגנץ שוררים לאחרונה יחסים מתוחים. בסביבת גנץ סבורים שנתניהו עבר לשלב קמפיין ומייצר עימות עם ארצות הברית על רקע אמירותיו נגד מדינה פלסטינית ללא צורך כרגע ולפני שהמערכה הוכרעה. בנוסף, השניים התעמתו גם סביב אישור תקציב המדינה המעודכן לשנת 2023 לאחר שגנץ ביקר את נתניהו בפניו ודרש ממנו לעצור את הכספים הקואליציוניים בתקציב.
בימים האחרונים ולאור המורכבות מול השותפים מצד אחד, והציפייה של גנץ מצד שני, במערכת הפוליטית טוענים כי נתניהו מהדק את הציר עם אנשי תקווה חדשה למקרה שבו גנץ ואנשיו יפרשו מהממשלה.
בימים האחרונים התבטאו אנשי סיעתו של גדעון סער ואמרו כי כל עוד המלחמה נמשכת אין סיבה לפרוש, ואולם לא לגמרי ברור שזו גם העמדה המקובלת על גנץ. ההערכה היא שאם אנשי תקווה חדשה יישארו בממשלה אחרי פרישת גנץ, ניתן יהיה לרכך את המכה מבחינה ציבורית.

"כשתסתיים המלחמה יגיע זמן התיקון הגדול"

בתקווה חדשה אומרים שחבירה לליכוד לא על הפרק. גורמים במפלגה אומרים שלא יאפשרו לעשות שימוש ציני בחבירתם לקבינט לצורך ניהול המלחמה. "יצאתי מישיבת הקבינט הבטחוני עתה ונודע לי על הפרסום בדבר הצעה המתגבשת ל'צירופי לליכוד'" כתב סער בחשבון הטוויטר שלו.
"הדבר כלל לא עומד על הפרק. את הליכוד עזבתי לפני 3 שנים והקמתי את תקווה חדשה מתוך הכרה כי נדרש שינוי במדינה. רק מהלך זה איפשר לאחר חצי שנה את הקמת ממשלת השינוי. לא שיניתי את דיעותי והמציאות רק הוכיחה ביתר שאת את צידקתן. לממשלת החירום הצטרפתי עם חברי בעקבות המלחמה הקשה והרב-חזיתית שפרצה ב-7 באוקטובר, על יסוד גישה פטריוטית. כשתסתיים המלחמה יגיע זמן התיקון הגדול בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית".
פורסם לראשונה: 22:27, 18.12.23