3 צפייה בגלריה
מפגן צבאי בעזה
מפגן צבאי בעזה
פעילי חמאס בעזה. ארכיון
(צילום: EPA)
פרסום ראשון: כתב אישום שהגישה פרקליטות מחוז דרום ביום שישי האחרון חושף כיצד חמאס פועל לגייס משתפי פעולה עם שב"כ, כדי שאלה יפעלו עבורם. הפרקליטות הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד צאבר אבו-תאבת (28), תושב עזה, בגין חברות בארגון טרור ומסירת ידיעה לאויב.
כתב האישום מפרט כיצד חמאס מנצל את אזור מעבר ארז הנמצא בשליטתו כדי לאסוף מודיעין באמצעות תושבי הרצועה בעלי היתר עבודה בישראל. גם שב"כ פועל ברצועה לגיוס סוכנים שיפעלו עבורו, אך כתב האישום הזה מראה את הקושי שבגיוס מודיעין אנושי איכותי, שעלול לדווח לחמאס על כל מעשיו.

החמאס, מצדו, נלהב לאסוף מודיעין אודות שיטות הפעולה של שב"כ, ואפילו פועל כדי לבנות פרופילים של המגייסים מצד הארגון, והאתרים שבהם נפגש עם סוכניו. במקרה הזה, תוך זמן קצר הנאשם עורר את חשדו של המפעיל בשב"כ.
לפי כתב האישום, אבו-תאבת פעל במסגרת חמאס מחודש יולי האחרון ועד למעצרו בתחילת חודש נובמבר האחרון, ומסר ידיעות שהיו עלולות להיות לתועלת הארגון. לאבו-תאבת היה היתר כניסה ועבודה בישראל, וכשנכנס לישראל דרך מעבר ארז תושאל על ידי נציג ישראלי, שהציע לו לעמוד עמו בקשר חשאי.
הישראלי נתן לו 500 שקלים והתבקש לקנות טלפון נייד באמצעותו יוכל לתקשר עמו בהמשך. יום לאחר מכן התקשר הנאשם לישראלי ואמר לו כי הוא חוזר בו מהסכמתו לעבוד עמו, וביקש להחזיר לו את הכסף. הישראלי אמר כי אין צורך, ושיחלק את הכסף בעזה, וניתק עמו קשר.
כמה ימים לאחר מכן עבר לעזה דרך מעבר ארז, שם עבר דרך מעבר נוסף הידוע בכינויו מעבר 4/4, בשליטת חמאס. אבו-תאבת פנה לאחראי במקום, פעיל בביטחון הפנים של הארגון, ולמנהל המעבר שנכח אף הוא במקום, פעיל חמאס, ודיווח להם על המפגש עם הישראלי, ההצעה לקיום קשר חשאי עמו, הכסף שקיבל והטלפון שנדרש לקנות.
3 צפייה בגלריה
מחסום ארז
מחסום ארז
פועלים פלסטינים במחסום ארז, אוגוסט. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: נדב אבס)
בעקבות השיחה עמם, הפנו אותו לאיש ביטחון הפנים של חמאס, האחראי על מי שעובד עם שב"כ. לפי כתב האישום הוא הציע לנאשם לפעול במסגרת חמאס נגד מדינת ישראל, ולבצע משימות עבורו מטעם הארגון. "אני רוצה שתתקשר עמו, בכדי לבחון מה הוא רוצה בדיוק", אמר לו. "תדווח לנו על מה שקורה עמו תוך הסתרת הקשר עם החמאס ממנו".
הנאשם הסכים, וכדי לחזק את הקשר עם הישראלי, נציג חמאס שאחראי על משתפי הפעולה עם שב"כ, הנחה אותו להיפגש עמו, ולדווח לו פרטים על המראה שלו, מיקום המפגש, אופן ההתקשרות ביניהם והמשימות שהטיל עליו בעזה. הוא הנחה שלא יסרב למשימות שיקבל מהישראלי, אלא שידווח עליהן והם ידאגו שיוכל לבצע אותן מבלי לפגוע בחמאס. אחת לשבוע הוא נפגש עם המפעיל שלו בחמאס, שהנחה אותו לחזק את הקשר עם המפעיל הישראלי שלו.
בחודש ספטמבר יצר קשר טלפוני עם הישראלי, באמצעות נייד שחמאס מימן עבורו, במטרה לקדם את מטרות החמאס ועל פי הנחייתם. נציג חמאס ביקש ממנו לחזק את הקשר עם הישראלי, בין היתר על מנת שיוכל לקבל היתר כניסה שיאפשר לו להסתובב בישראל ללא קושי, ועל כן יהיה לנאשם קל יותר בעבודה עם חמאס.
מכתב האישום עולה כי בחמאס עוקבים ומנתחים את פעילות השב"כ. נציג חמאס, יחד עם גורם נוסף, הסבירו לו על שלבי הפעילות של שירות הביטחון הכללי הישראלי. הם תכננו כי בפגישות הראשונות עם הישראלי הנאשם לא יתבקש לבצע משימות, אלא יתמקדו בהיכרות והוא יישאל על עצמו. רק בפגישה השלישית יסבירו לו על דרכי העבודה עם שב"כ.
הנאשם שוחח מספר פעמים עם המפעיל הישראלי לגבי אישורי כניסה למדינה. בתחילה אמר לו כי לא תוחקר על ידי גורמי חמאס בחזרתו לרצועה. בחודש דצמבר שוחח עמו שוב ואמר כי מעוניין בכל זאת לשתף עמו פעולה, וביקש להיפגש עמו.
בשיחה טען כי נחקר על ידי גורמי חמאס בכניסתו חזרה לעזה, אך לא מסר להם דבר על המפגש עמו בחודש יולי האחרון. בשיחה נוספת ביקש להיפגש עם הישראלי שוב, וזה חשד בהתנהלותו וביקש ממנו לצלם את מתחם אל-נאצר בעזה, ולאחר מכן להיפגש עמו. באותו יום ביקש להיפגש בדחיפות עם המפעיל שלו בחמאס, ועדכן אותו אודות משימת הצילום. נציג החמאס הסביר לו שמדובר במשימת מבחן שעליו לעבור אותו, והנחה אותו לבצע אותו בסתר. הוא הבהיר שאם חמאס יתפוס אותו הם לא יכירו בו.
3 צפייה בגלריה
תומכי חמאס מפגינים בג'בליה
תומכי חמאס מפגינים בג'בליה
אוסף מודיעין באמצעות תושבי העיר. הפגנת כוח של חמאס בעזה, ארכיון
(צילום: AP)
לאחר שצילם את המתחם המבוקש, דיווח למפעיל שלו מהחמאס שלמחרת היום הוא צפוי לעבוד במלון בתל אביב. אנשי חמאס חשדו כי המלון התל אביבי הוא מתקן סודי. הם ביקשו ממנו לצלם פרטים שונים בנוגע למלון ולהעביר להם מידע בנוגע למיקום וכלי הרכב שמגיעים לשם. למחרת הוא נכנס לישראל, נעצר ותוחקר על ידי שב"כ. בחקירתו הודה במיוחס לו.
"הנאשם, שפגע בביטחון המדינה ופעל במסגרת ארגון חמאס בכדי לפגוע במדינת ישראל, הוכיח כי אם ישוחרר יש חשש ממשי שמא יפגע שוב בביטחון המדינה. הנאשם קיבל היתר עבודה המאפשר לו כניסה לישראל, ניצל את האישור והאמון שניתן בו ומסר ידיעות שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה ומכאן החומרה של המעשים ביתר שאת", נכתב בכתב האישום.
אין זו הפעם הראשונה שנחשף ניסיונותיו של חמאס להפעיל סוכן כפול. בשנת 2019 פורסמה כתבה ששודרה ברשת "אל-מיאדין", המקורבת לחיזבאללה, שהציגה את סיפורו של פעיל הארגון, תושב עזה, שישראל ניסתה כביכול לגייס כסוכן. הפלסטיני פנה לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס וחשף בפניהם את הפניה של שב"כ, ובזרוע הצבאית החליטו לנצל את ההזדמנות להפוך אותו לסוכן כפול. בכתבה תועדו לכאורה שיחות טלפון בין הסוכן למפעיל שלו, שביקש ממנו בין היתר לחבל ברקטות ארוכות טווח של חמאס באמצעות כלים שיסופקו לו על ידי שב"כ. הקשר בין שב"כ לסוכן הכפול נמשך כשנה, רק אז הבינו בישראל שמדובר בסוכן כפול.