1 צפייה בגלריה
האקר אילוסטרציה
האקר אילוסטרציה
מהר מאוד ההתכתבות גולשת לפסים מיניים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
תופעה מדאיגה שהולכת ומתרחבת: שוטרי יחידה 105 בלהב 433 - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - מקבלים לאחרונה יותר ויותר פניות מקטינים שנופלים קורבן לסחיטה ברשת.
הקטינים מספרים שהתכתבו עם נערה ברשת חברתית, שלחו לה תמונות וסרטונים מיניים של עצמם, וגילו שמדובר בעבריינים שניסו לסחוט מהם כסף בתמורה לכך שלא יפיצו את התכנים המיניים שהקטינים שלחו למי שחשבו שהיא נערה בגילם. מדובר במאות מקרים בשנה שמדווחים למשטרה.
כך עובדת הסחיטה: פרופיל פיקטיבי ברשת חברתית, בדרך כלל של נערה צעירה ויפה, יוצר קשר עם קטין ומושך אותו להתכתבות, שמהר מאוד גולשת לפסים מיניים. בחלק מהמקרים הקטינים נופלים בפח שטומנים להם העבריינים, מצלמים את עצמם בעירום ושולחים ל"נערה" תמונות וסרטונים אינטימיים. אז מתחילה מסכת האיומים: אם לא תעביר לי כסף אני אפרסם את התוכן המיני ששלחת, לחברים שלך ולמשפחה שלך.
באחד המקרים שהגיעו לטיפול מוקד 105, בן 16 התכתב עם פרופיל אינסטגרם של נערה בת 15, והתפתה ושלח לבקשת "הנערה" תמונות עירום שבהן ניתן לראות גם את פניו. לאחר שהתמונות נשלחו הקטין קיבל הודעה שאם לא ישלם מיד 2,000 דולר, התמונות ששלח יופצו. "אני צריך כסף עכשיו. אני מחכה 10 דקות, תכין לי את הכסף", כתב הסוחט לאחד הקטינים.
למשטרה אין יכולת אמיתית להתמודד עם הסוחטים שמטילים אימה על קטינים וקטינות ברשת מכיוון שהם פועלים מחו"ל, ולכן עיקר המאמץ של המשטרה מתמקד בהסברה ומניעה של התופעה בקרב קטינים.
"הקטין או הקטינה שנופלים למקרה כזה נמצאים בהתחלה בסיטואציה מאוד קשה והם לא כל כך יודעים מה לעשות", הסבירה סנ"צ יפעת חסון, מפקדת מוקד 105 בלהב 433. "בחלק מההמקרים הם פונים אלינו למוקד 105 בעצמם ומספרים שנסחטו, לפעמים ההורים פונים ומתלוננים. כשקטין פונה אלינו אנחנו קודם כל מנסים להרגיע אותו ומסבירים לו שזו תופעה שאנחנו מכירים היטב".
"מהניסיון שלנו, ברוב המקרים אין הפצה של התוכן המיני", הרגיעה סנ"צ חסון, "ואנחנו מנחים את הקטינים לא לשלם לסוחטים, לחסום את אותו פרופיל ולמחוק בעצמם את הפרופילים שלהם מהרשת החברתית לתקופה מסוימת. במצב כזה הסוחט מבין שלא יקבל את הכסף ועובר לקורבן הבא. אנחנו מקבלים פניות מקטינים גם ללא ידיעת הוריהם, ולא מיידעים את ההורים. יש לנו דסק אזרחי שכולל גורמי חינוך ובריאות שגם הם יודעים לתת את המעטפת לקטינים שפונים".
ניתן לפנות למוקד באמצעות הטלפון בכל שעות היממה במספר 105 מכל מכשיר טלפון. "בחלק מהמקרים הקטינים פונים אלינו בעצמם, ולפעמים ההורים שלהם מתלוננים", אמרו במשטרה, "כשקטין פונה אלינו אנחנו קודם כל מנסים להרגיע אותו".