4 צפייה בגלריה
גן עופרים שנסגר
גן עופרים שנסגר
הגן היחיד שנשאר - נסגר. גן עופרים בצור הדסה
טליה זורוף, תושבת נס הרים במועצה האזורית מטה יהודה, גילתה שבתה גפן שנמצאת על הרצף האוטיסטי ולמדה בשנה האחרונה בגן עופרים בצור הדסה, תצטרך ללמוד ביישוב אחר במועצה האזורית בשנה הבאה. הסיבה: בצור הדסה, שבו מתגוררים כ-12 אלף תושבים, לא יהיה אפילו גן אחד לחינוך מיוחד החל משנת הלימודים הקרובה.
גן עופרים, שמשמש כיום ילדים בני 6-3, יעבור ליישוב מטע הסמוך ויהפוך לגן חובה בלבד. בנוסף, גן צבעוני, שהיה מיועד לילדים עם עיכוב בהתפתחות השפה כבר הועבר במהלך השנה למושב אדרת המרוחק יותר לאחר שתקרתו קרסה. כעת, ההורים בצור הדסה שילדיהם לומדים או מיועדים ללמוד בחינוך המיוחד, מתקוממים וטוענים שההחלטה על המעבר התקבלה משיקולים פוליטיים של המועצה, היות והיא הולכת להיפרד מצור הדסה שיהפוך למועצה מקומית עצמאית בעתיד הקרוב.
הגן של גפן אמנם רק יעבור ליישוב אחר, אך האם טליה, בעצמה מורה ואשת חינוך כבר יותר מעשור, סיפרה כי "חוץ מהצוות הפרא-רפואי, כל הצוות החינוכי מתחלף". מעבר לכך, טליה אמרה כי "שינוי מיקום הוא שינוי מהותי. זה קשה לכל ילד, ובוודאי שזה לא מתאים לילד על הרצף. זה פשוט לא יאפשר את המשך הטיפול שהתחיל השנה".
4 צפייה בגלריה
טליה זורוף
טליה זורוף
"המועצה פשוט רוצה להשאיר את גני החינוך המיוחד בשטחה". טליה זורוף
לדברי טליה, היא לא מקבלת מענה מהמועצה שמתנהלת בחוסר שקיפות. "הם טוענים שהקרוואנים בגן לא תקינים, אבל לי ברור שזו לא הסיבה האמיתית. אני משערת שהמועצה פשוט רוצה להשאיר את הגנים של החינוך המיוחד בשטחה, גם לאחר ההתנתקות מצור הדסה. אפשר להבין את ההיגיון של זה".
בעיה נוספת שנובעת ממעבר לגן במיקום אחר הוא השינוי הצפוי בהסדרי הנסיעות, לפחות עבור חלק מהילדים. הדר, תושבת צור הדסה ואם לילד על הרצף האוטיסטי, סיפרה כי "לאור השיבוצים החדשים, כמה מילדי החינוך המיוחד בצור הדסה שעולים בשנה הקרובה לגן ייאלצו להיסחב בהסעה מאספת ליישובים אדרת ושריגים שצפויה לקחת 60 דקות ולעבור בכביש מסוכן ומפותל".
4 צפייה בגלריה
כנרת מנצורה
כנרת מנצורה
"אני מנסה לשנות את המצב המזעזע הזה, אבל אני חסרת אונים". הדר עם בת זוגה יעל וילדיהן
הדר הוסיפה כי "מיותר לציין את הקושי של ילדים עם אוטיזם בנסיעות ארוכות שדורשות איפוק רב. לחלק מהילדים אף יש מסמכים רפואיים שאוסרים עליהם להגיע בהסעות". היא שיתפה בתסכולה מכך שהמועצה לא נותנת תשובות, אף על פי שהתארגנה קבוצת אימהות מהיישוב שמנסות ליצור קשר עם בעלי התפקידים במועצה. "אני מנסה לשנות את המצב המזעזע הזה, אבל אני חסרת אונים. לא הגיוני שארבעה ילדים מצור הדסה יצטרכו לנסוע בהסעה, רק כדי להגיע לגן עם חמישה ילדים בסך הכול ביישובים של כמה מאות אנשים. מדובר בגנים שלא היו קיימים קודם והם עדיין ללא צוות חינוכי ורפואי".
גם כנרת מנצורה, אמא של ליאל בן השלוש שמאובחן על הרצף האוטיסטי ברמת תפקוד נמוכה, שיתפה בקושי שמתלווה לשיבוץ שקיבל לגן מחוץ לצור הדסה שבו הם מתגוררים. "ליאל מאובחן עם קושי תחושתי ניכר, ואחד הביטויים לכך זה הרגישות שלו למגע של חגורת הבטיחות. כשאין לי ברירה ואני לוקחת אותו ברכב, הוא בוכה בהיסטריה ונוהג בתוקפנות כלפי הסביבה מתוך תסכול, ולוקח לו שעה להירגע אחר כך. אני לא מבינה איך הוא אמור לעלות להסעה".
4 צפייה בגלריה
כנרת מנצורה
כנרת מנצורה
"אני לא מבינה איך הבן שלי אמור לעלות להסעה". כנרת מנצורה
ממועצה אזורית מטה יהודית נמסר בתגובה: "במועצה ישנם עשרות ילדים בגילאים שונים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד. מדיניות השיבוץ של ילדי החינוך המיוחד בגנים נגזרת מתפיסה אזורית ולפיה השיבוץ נעשה לפי שיקולים מערכתיים של מיקום המסגרות והרכב התלמידים הלומדים בהן".
עוד נמסר כי "אנחנו שואפים לאפשר פתרונות שיהיו כמה שיותר נוחים ונגישים לכל תלמידי החינוך המיוחד, אולם ההחלטות לגבי מיקום הגנים נובעות משיקולים חינוכיים, מקצועיים, בטיחותיים ופדגוגיים ומתקבלות בשיתוף עם משרד החינוך".
בנוגע להעברת "גן עופרים" ליישוב מטע, המועצה ציינה כי "המעבר נובע מהצורך החיוני לשדרג התנאים בגן ולשפר המענים הפיסיים והפדגוגיים עבור הילדים במבנים המותאמים לחינוך מיוחד. הגן במטע הינו גן שעבר שיפוץ והתאמה לילדי החינוך המיוחד". כמו כן, נמסר כי "הגן במטע והגנים הנוספים שיוקמו במועצה יתוגברו במערך וצוות חינוכי נוסף לצורך חיזוק המענים עבור התלמידים".
בתגובה לטענות על ההסעות, נמסר מהמועצה כי היא "אינה מחויבת לשבץ ילדים מהחינוך המיוחד ביישוב בו הם גרים. רוב ילדי החינוך המיוחד מגיעים בהסעות למסגרות החינוך בהם הם לומדים". המועצה הוסיפה כי "הטענה שישנה מניעה או סכנה בריאותית בהסעת הילדים נבדקה מול גורמי המקצוע הרלוונטיים ונשללה".