1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
יוסף אחימס, בכיר לשעבר בחברת סולל בונה ארצות חוץ (SBI) של שיכון ובינוי, נעצר לפני כמה ימים בצרפת על-ידי האינטרפול כחלק מחקירת הפרשה שזכתה בעולם לכינוי "שחיתות ובינוי". מאז שוחרר אחימס, אך כרגע הוא מעוכב יציאה מצרפת עד לסיום בדיקת הרשויות בעניינו.
הפרשה נחקרת בגואטמלה מאז אוגוסט 2018, בחשד שחברת SBI העבירה שוחד בסך 6.1 מיליון דולר לשר התקשורת, התשתיות והדיור במדינה - אלחנדרו סיניבלדי. על פי החשד, תשלום השוחד הועבר בשנים 2015-2012. כחלק מהחקירה הוצאו בעבר צווי מעצר נגד נושאי משרה בחברות שלפי השחד נתנו את השוחד, אך גם היום - ארבע שנים מאז - לא כולם נעצרו.
לטענת התביעה בגואטמלה, חברת SBI זכתה במכרז לבניית כביש בצפון המדינה בתמורה ל-230 מיליון דולר, בעקבות השוחד ששולם לשר. הכספים שולמו לכאורה דרך חברת קש שאנשי שיכון ובינוי ייסדו באיים האנטילים, והם הועברו לחברה שייסד השר בפנמה.
הפרשה, נציין, היא אחד הספיחים של פרשת שיכון ובינוי, וכתבי האישום בכפוף לשימוע שהוגשו בעניינה לא התייחסו לאותו שוחד בגואטמלה.
עניינה של פרשת שיכון ובינוי הוא באירועים שהתרחשו בפעילותה הבינלאומית של החברה מיולי 2008 ועד מועד פתיחת החקירה הגלויה בפברואר 2018. על פי החשד, לאורך תקופה זו - ואף בשנים שקדמו לה - הפעילה כביכול שיכון ובינוי מערך שיטתי, ממוסד ומאורגן של תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, במדינות שונות בהן פעלה וזאת לשם קידום עסקיה והגדלת רווחיותה. מתן השוחד לווה לכאורה במערך של הלבנת הון ועבירות דיווח ורישום כוזב, הכל באמצעות מנהלים ועובדים לשעבר בקבוצה, ובכללם בכירים. על פי החשד, תשלומי השוחד ששילמה קבוצת שיכון ובינוי בתקופה הרלוונטית לעובדי ציבור זרים עמדו על עשרות רבות של מיליוני שקלים מדי שנה, והצטברו למאות מיליוני שקלים לאורך התקופה. עוד נטען כי תרבות השוחד הצמיחה לקבוצת שיכון ובינוי תועלת כלכלית אדירה בהיקפה. יש לציין כי החשודים בפרשה מכחישים הטענות נגדם.
בפברואר 2021 פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לבאי כוחם של חברת שיכון ובינוי, החברה-הבת SBI תשתיות והחברה-הנכדה הזרה SBI שוויץ, שתיהן בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי, וכן לנושאי משרה לשעבר בחברות, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בחשד לעבירות של מתן שוחד לעובדי ציבור זרים ועוד. עם זאת, ועל אף שהמשטרה המליצה להעמיד לדין גם את שרי אריסון - שהייתה בעבר בעלת שיכון ובינוי - ואת הדירקטורית לשעבר אפרת פלד, פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה לסגור את התיק נגד השתיים מבלי שהן זומנו לשימוע.