ראש הממשלה נפתלי בנט וקנצלר גרמניה אולף שולץ קיימו בצהריים (רביעי) מסיבת עיתונאים משותפת לאחר שנועדו בארבע עיניים וביקרו ב"יד ושם", כשברקע נמשכת הלחימה באוקראינה. על שתי המדינות, גרמניה וישראל, הופעלו לחצים בשבוע האחרון לסייע לקייב. ynet העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים המשותפת.
בנט אמר בפתח מסיבת העיתונאים כי שוחח ארוכות עם הקנצלר על המצב באוקראינה. "זה ביקור קצר בשל הנסיבות, אבל אתה התעקשת לבוא", אמר בנט לקנצלר. "החובה שמוטלת עלינו כמנהיגים היא לעשות הכל כדי לעצור את שפיכות הדמים ולהביא את ההתרחשות כמה שיותר מהר משדה הקרב לחדרי המו"מ, עוד לא מאוחר לכך", ציין. בנט שוב בחר שלא לגנות את רוסיה: "מדינת ישראל עומדת לצד העם באוקראינה, שלחנו ציוד הומניטרי רב: שלושה מטוסים עם 100 טון ציוד, רובו רפואי, אנחנו נחושים להמשיך ואפילו לעשות יותר".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת
ראש הממשלה נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת
בנט ושולץ בירושלים
(צילום: EPA)
בנט נשאל מדוע ישראל לא תומכת בסנקציות נגד רוסיה, וניסה להתחמק: "יש לנו מדיניות מדודה ואחראית שמטרתה לעזור לעם האוקראיני. אנחנו נעשה מה שאנחנו יכולים".
שולץ ציין כי היה לו חשוב לבוא לישראל, למרות המצב המורכב באירופה. "החדשות מאוקראינה נוראיות. אנו מלאי דאגה מהתפתחות הקונפליקט. צריכים לעשות הכל לשנות המצב", אמר הקנצלר. "אנחנו כבר עכשיו רואים מספרי הפליטים. הרבה מגיעים לאירופה. זה יגבר. אנו עושים מאמצים להביא לסיום המלחמה ולשיחות שלום. כל יום של לחימה גורם להרס תשתיות, גוזל חיי אזרחים וחיילים בשני הצדדים וחייבים למנוע את זה".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ביד ושם
נפתלי בנט בפגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ביד ושם
שולץ ובנט ביד ושם, הבוקר
(צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש90)
שולץ נשאל על המדיניות ההססנית של ישראל ואמר כי "אסור להמעיט מהסכנה הכרוכה במלחמה". על הגישה של גרמניה למשבר באירופה הבהיר: "הקו שלנו ברור: אנו לא תוקפים צבאית, זה חל על נאט"ו. לא תהיה מעורבות צבאית, זה לא נכון במצב הנוכחי. אנו תומכים במגוון אפשרויות הקיימות כספית ומוצרים. זאת ההחלטה שקיבלנו וזה מה שאני יכולים לעשות כרגע". לדבריו, "הסנקציות השפיעו. זה אומר שהתחלנו לפעול בגישה הנכונה - זו העקשנות והזהירות שאנו צריכים לשמור עליה כרגע. כולנו מסכימים שלא ייתכן שירדפו אנשים".
גרמניה סירבה במשך שבועות ארוכים להעביר לאוקראינה נשק קטלני, תוך שהיא מזכירה את עברה האפל בתקופה הנאצית, אך בימים האחרונים שינתה כיוון. בתחילת השבוע הודיע שולץ על השקעה אדירה של 100 מיליארד אירו בתקציב הביטחון של ארצו בשנה הנוכחית, "כדי להגן על הדמוקרטיה והחופש", כלשונו.

5 צפייה בגלריה
הריסת אנדרטה לזיכרון השואה באבי יאר על ידי כוחות צבא רוסיה בקייב, אוקראינה
הריסת אנדרטה לזיכרון השואה באבי יאר על ידי כוחות צבא רוסיה בקייב, אוקראינה
הרס באנדרטה לזיכרון השואה באבי יאר לאחר התקיפה הרוסית
(צילום: State Emergency Service of Ukraine)
שולץ התייחס גם לפגיעה בבאבי יאר אתמול כתוצאה מהתקפה רוסית ואמר כי "זה נגע לליבי היום בביקור ביד ושם. לכן האמירה שלנו ברורה: סדר שלום באירופה אומר שאנו שומרים על ריבונות וגבולות של מדינות".
ישראל, מצידה, חוששת מנקיטת עמדה או פעולה שעלולה להתפרש כנוטה צד אחד. במילים מפורשות - חוששת מלהרגיז את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אך ככל שחולף הזמן עמדתה זוכה לביקורת, גם בידי גורמים ישראלים וגם על פי רמזים מצד ארה"ב. ביום שישי האחרון שוחח נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם בנט, וביקש שוב מישראל לספק נשק לאוקראינה.
בדיווח שהועבר מקייב לארה"ב צוין כי הנשיא אמר שארצו זקוקה בעיקר לטילים ניידים נגד מטוסים וטילי נ"ט. בסביבת ראש הממשלה מסרבים למסור את אופי הסיוע המדויק שהנשיא ביקש. בכל מקרה, בנט הבהיר מיד שישראל מתמידה באמברגו הנשק והגישה הדוגלת באיזון בין הצדדים. גורם אמריקני בכיר אמר ל"ידיעות אחרונות" כי ארה"ב מבינה את עמדת ישראל, אך "מצטערת שהיא מסרבת לספק ציוד צבאי לאוקראינה. ארה"ב לא תלחץ על ישראל בנושא, אך הבהירה לה כי מבחינתה סיוע כזה יהיה מבורך".
בינתיים, לאחר הערכת מצב במשרד החוץ עם השר יאיר לפיד הוחלט על פתיחת תחנות קבלת פנים לישראלים ויהודים במעברי הגבול, כדי לתת סיוע ראשוני החל ממזון ומענה רפואי ועד סיוע קונסולרי, בשיתוף הסוכנות היהודית וארגון נתי"ב. לפיד אמר כי מדובר ב"משימה חדשה וחשובה, האזרחים מגיעים אחרי ימים ושעות בדרכים וזקוקים לנו. פעולות החילוץ ראויות להערכה רבה". במרכז המשימה של ישראל, לדברי השר, "חילוץ אלפי ישראלים מאוקראינה". כמו כן, הוחלט כי משרד הרווחה ישתלב במתן הסיוע לצרכים מיוחדים. במשרד עדכנו כי האוטובוסים המאורגנים לישראלים מלבוב ומקייב יוצאים מלאים למעברי הגבול. "גם היום מתוכננים אוטובוסים מאורגנים", נמסר.
בישראל הופתעו מכך שהקנצלר שולץ הגיע לביקור בישראל בתזמון הנוכחי. ההערכה בישראל הייתה שהביקור יתבטל, ואולם שולץ התעקש להגיע לישראל. הוא קיצר את ביקורו וביטל את הגעתו לירדן ולרשות הפלסטינית. מבחינת ישראל מדובר באמירה חשובה ומשמעותית.
רוב השיחה עם בנט עסקה בעימות באוקראינה. כמו כן דיברו על שיחות הגרעין עם איראן בווינה וסיכמו על מיסוד פורום לשיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל לבין גרמניה, בדומה למנגנון שיש לישראל עם עוד שתי מדינות בלבד: ארה"ב ובריטניה. הקמת הפורום היא למעשה שימור וחיזוק מורשת מרקל, כאשר גרמניה מביעה מחויבות מוחלטת לביטחון ישראל ומוכנה להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין גרמניה. בנושא האיראני בנט הבהיר לשולץ שישראל לא רואה את עצמה כמחוייבת להסכם.
זמן קצר לאחר שנחת שולץ לביקור רשמי ראשון בישראל מאז נבחר לתפקיד, ראש הממשלה קיבל את פניו של הקנצלר במרכז "יד ושם". השניים גם ביקרו באוהל יזכור והשתתפו בטקס זיכרון ממלכתי. שולץ אמר כי "השואה היא פשע נגד האנושות - שגרמה לעולם להביט אל התהום". הוא ציין כי "הרצח ההמוני של היהודים החל בגרמניה. הוא תוכנן ובוצע על ידי גרמנים. מכאן נובעת האחריות התמידית של כל ממשלה גרמנית לביטחון מדינת ישראל ולהגנת העם היהודי. לעולם לא נשכח את מיליוני הקורבנות ואת סבלם".
ראש הממשלה בנט אמר בתום הביקור ב"יד ושם" כי "גם היום - 80 שנה אחרי המלחמה - אין יהודי שלא נושא בתוכו את זכרם של שישה המיליון שנספו במחנות". "התחנה הראשונה שלך בביקור היא גם החשובה ביותר", ציין ראש הממשלה. בנט הוסיף כי "השואה, ההשמדה השיטתית של היהודים, היא הפצע שעומד בבסיס הקשר בין גרמניה לבין ישראל. מתוך הפצע הזה בנינו יחסים משמעותיים".
פורסם לראשונה: 09:54, 02.03.22