"אני מאמין שאם טראמפ היה עדיין נשיא ארה"ב, חמאס לא היה מעז לבצע את טבח 7 באוקטובר, איראן היתה שקטה יותר, החות'ים היו שקטים יותר וחיזבאללה אפילו לא היה חושב לפתוח באש, בגלל שהנשיא טראמפ היה נשיא מאוד חזק. הוא הבין את האיזור היטב והאיזור הבין אותו והרוב העריכו אותו. רוב האנשים היו מפחדים כי הוא היה מאוד בלתי צפוי וזה גרם לאנשים להתנהג אחרת ובצורה טובה יותר תחת הנהגתו", כך אומר בריאיון ל-ynet ג'ייסון גרינבלט, מיועציו הבכירים של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.
גרינבלט, מאדריכלי "הסכמי אברהם", משמש כיום כראש תחום הדיפלומטיה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, והגיע בשבוע האחרון לביקור בזק בישראל במהלכו סייר בכפר עזה - שם נרצחו עשרות ישראלים בטבח לפני 92 ימים. במהלך ביקורו, גרינבלט נפעם מהניגודים העצומים שמצא בישראל. "היום ביקרתי בכפר עזה ועכשיו אני ישן בירושלים. מצד אחד זה נורמלי אבל מצד שני משוגע ונוראי. אני מוצא שמצב הרוח חזק ובצורה מאוד חיובית".
6 צפייה בגלריה
ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלט (מימין) בישראל, השבוע
(צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה)
למרות הביקורת שלו נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הוא מודה כי תמיכתו בישראל אינה מוטלת בספק. "אני חושב שממשל ביידן הוא מאוד תומך, מאוד תומך", אמר, "תראה, יש לי בעיות עם דברים מסוימים. אני חושב שהוא לא מתעמת מספיק עם המשטר האיראני. אני נגד שהוא דוחף עכשיו את מה שהוא מכנה, מה שרבים מכנים 'פתרון שתי המדינות', שזה לא מונח שאני אוהב להשתמש בו.
"אבל מהנשיא ביידן ומטה בכל הממשל, אני רואה תמיכה אדירה ואני אסיר תודה על זה. אני בטוח שישראל אסירת תודה על זה, ואני נותן לו הרבה קרדיט כי זה גם משהו שהוא קצת סובל ממנו מבחינה פוליטית. ואני חושב שחשוב שאנשים יכירו בזה".
6 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"תומך אדיר של ישראל, למרות שסובל מהמלחמה מבחינה פוליטית". מחמיא לביידן
(צילום: SAID KHATIB / AFP, רויטרס)
- אתה חושב שהדרישה לעבור לשלב השלישי לא פוגע במאמץ המלחמתי הישראלי? "ובכן, קודם כל, אמריקה לא צריכה לדרוש שום דבר מישראל. ישראל כאן, ישראל נמצאת בשטח, כמו בדרך כלל ישראל מגינה על עצמה בכוחות עצמה. אז זה לא מקומה של אף מדינה להגיד לישראל מה לעשות. אין לי בעיה אם האמריקנים רוצים להבין יותר איך ישראל עושה דברים. אין לי בעיה שאמריקה תיתן עצות ידידותיות אבל אני לא חושב שזה מקומה של אמריקה או מקומה של כל מדינה אחרת להציב דרישות מישראל כיצד לנהל את המלחמה המאוד מאוד הקריטית, כמעט קיומית, הזאת. ודרך אגב, זה עשוי להופיע יותר במונחים של חיזבאללה ונושאים אחרים. זה הקיום של ישראל שאנחנו מדברים עליו. אני לא יודע בדיוק מה ממשל ביידן אומר, אבל אני מקווה שהם לא מעלים דרישות, אלא מציעים הצעות".
הוא התייחס למסר האייקוני מנאומו של ביידן בשבוע הראשון למלחמה, אז קרא לאיראן ושלוחותיה שלא להתערב במלחמה ("DON'T"), וסבר כי לנשיא האמריקני אין רצון להיכנס למלחמה. "אני חושב שבשליחת נושאות המטוסים לכאן, ממשל ביידן עזר מאוד בהרתעת חיזבאללה והמשטר האיראני מלפעול הלאה. אני חושב שאם אתה שואל אם ארה"ב תפעל אם חיזבאללה תתקוף את ישראל, אם המשטר האיראני יתקוף את ישראל, אז אני לא בטוח", אמר.
"אני חושב שהנשיא ביידן עושה כל שביכולתו כדי להישאר מחוץ למלחמה. חשוב לזכור, הוא עומד להיכנס לסבב בחירות מאוד מאוד קשה, אז זה לא יהיה טוב עבורו מבחינה פוליטית. זה לא טוב לאמריקה, למשל, להיכנס פנימה. אבל אני כן חושב שהוא מנסה להראות כמה כוח, לפחות בכל הקשור לחיזבאללה, שהוא יכול".
6 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
ביקורת על התנהלות הממשל נגד האיום החות'י
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
בארה"ב התעוררה ביקורת רבה על היעדר התגובה האמריקנית לאיום החות'י, והשבוע בממשל ביידן הבהירו כי שלחו "אזהרה אחרונה", כלשונם, לפני שארה"ב תשקול פעולה צבאית נגדם. "אני לא חושב שהוא מפגין מספיק כוח כלפי המשטר האיראני, כנראה אפילו כלפי הטרוריסטים החות'ים", הוסיף גרינבלט, "זו אחת הביקורות שיש לי. אם אנחנו לא מכירים בחות'ים כטרוריסטים, זכור שממשל ביידן הסיר אותם מרשימת ארגוני הטרור. הם טרוריסטים, פשוטו כמשמעו. ועלינו להכיר בכך, עלינו להיות מוכנים לומר זאת בקול רם. אנחנו חייבים להגן על נתיבי השיט האלה. עלינו להגן על בעלי בריתנו ועל ידידינו במפרץ".
- איך חיסול אל-עארורי עשוי להשפיע? "כמובן, דברים עשויים להשתנות, בהתחשב במה שישראל עשתה בהצלחה, חשוב מאוד, עשתה עם אל-עארורי בלבנון, שעשוי לשנות את דעתו של חיזבאללה. אני חושב שזה יהיה טיפשי עבור חיזבאללה להיכנס למלחמה בשלב זה, אני חושב שזה יהיה מאוד טיפשי. אבל אני חושב שהגישה של הנשיא ביידן בהחלט עזרה מעט במונחים של להשאיר את חיזבאללה על הקווים כרגע".
- העובדה שאחת מנושאות המטוסים נקראה הביתה מהאזור, האם זה לא מסר שאנחנו לא באמת נותנים את אותו הגב שנתנו קודם? "זו שאלה מצוינת והייתי בנסיעות כל השבוע, אז לא ראיתי שום דבר בחדשות מלבד החזרה (של נושאת המטוסים - א"א). לא ראיתי שנתנו סיבה. מאוד לא נוח לי עם זה וזה לא נשמע לי הגיוני אלא אם כן זה חלק מתוכנית רחבה יותר שאני לא רואה וזה במובן מסוים מאכזב אותי, אז אני מקווה שיש לזה סיבה טובה יותר מאשר לשלוח לישראל מסר שאולי נחישותה של אמריקה נחלשת. אין לי סיבה לחשוב שכן, אבל זה הפתיע אותי".
6 צפייה בגלריה
ביירות
ביירות
"זה יהיה מאוד טיפשי עבור חיזבאללה להיכנס למלחמה כעת"
( צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo, AFP)
- מבחינת לגיטימציה בינלאומית ותמיכה אמריקנית, כמה זמן עוד לדעתך יש לישראל? "ובכן, בלי קשר למה שהקהילה הבינלאומית אומרת, למעט ארה"ב, ישראל צריכה לעשות מה שהיא צריכה לעשות כדי להגן על עצמה. היום, הייתי בכפר עזה, אז פעם ראשונה שהייתי בעוטף עזה וזה פשוט מחריד מה שאתה רואה. שום קריאה של מאמרים, שום צפייה בסרטונים לא יכולה להכין אותך למה שאתה רואה בשטח. ואני רואה את זה שבועות אחרי שזה קרה, הדם כבר לא על הקיר ואין עוד שרידים של אנשים עד כמה שאנחנו יכולים לדעת. המצב שראיתי בו את המקום רחוק מהזוועות שאחרים ראו אותו מאז 7 באוקטובר. זה לא משנה מה העולם חושב, ישראל צריכה לעשות את מה שהיא צריכה לעשות.
"לגבי ארה"ב והווטו באו"ם, אני רוצה לחשוב שארה"ב מבינה איזה מקום נורא, איזה מקום צבוע, איזה ביוב, באמת, האו"ם הוא לישראל ותטיל וטו על כל החלטה שיש להטיל עליה וטו. אני לא עובד עבור ממשל ביידן. אני יודע שתחת ממשל טראמפ, היינו עושים את זה. עד כה, ממשל ביידן עשה עבודה טובה גם שם. הייתי רוצה לחשוב שהם ימשיכו לעשות את זה. אני חושב שזה חשוב לישראל ואני חושב שזה חשוב לאמריקה".
- מה היה קורה אם טראמפ היה נשיא היום? מה היה שונה בתמיכה בישראל? "אז אני חושב שלפני שאנחנו רואים מהי התמיכה, אנחנו כנראה צריכים לשאול את עצמנו, האם חמאס בכלל היה עושה את זה אם הנשיא טראמפ היה הנשיא? כשביידן נכנס אני חושב שהוא ניסה לעשות כמה דברים במזרח התיכון שלא היו טובים, לא ביחס לישראל, אבל הוא הרחיק את סעודיה ואחרות. הוא לא עמד לצד מדינות המפרץ כשהחות'ים תקפו. אז אני חושב שהוא קצת הכין את הקרקע להראות רמה של חוסר אכפתיות או חולשה שלא הייתה מועילה. הוא תיקן את זה עם הזמן כששיקם את היחסים עם סעודיה, אבל אני כן חושב שהם אולי חשו שזאת טעות שממשל ביידן לא יעמוד לצד ישראל.
"ואני חושב שכל פעם מחדש חמאס באמת לא העריך הכל. הם העריכו לא נכון את מה שממשל ביידן עשה בסופו של דבר. אני חושב שהם לא העריכו נכון את ישראל. הם ראו בישראל חלשה ומפולגת בגלל המהפכה המשפטית וכל כך הרבה סיבות אחרות. ואני חושב שהם הרגישו אולי שהמילואימניקים לא יופיעו והם לא רק הופיעו ב-100%, הם הופיעו, הבנתי ב-120, 130 אחוזים (מצחקק). אז תמיד קשה לענות על השאלות האלה, שהן שאלות חשובות, כי אני מנחש שכולם מנחשים. למרות שאני איש של טראמפ, אני כאמור רוצה לשבח את ביידן, ואני חושב שהוא עשה עבודה נהדרת עבור ישראל".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
"אם הוא היה נשיא? צריך לשאול אם חמאס היה יוצא למתקפת הפתע. נתניהו? הם יכולים לשוב ולהיות חברים"
(צילום: EPA)
- כמה הבחירות בארה"ב עשויות להשפיע על הלחץ האמריקני? "אני מקווה שזה לא ישפיע. אני חושב שהנשיא ביידן מבין את המצוקה שישראל נמצאת בה, ויותר מכך, אני חושב שהוא כן מבין שהעמדה שישראל נקלעת אליה היא נוראית עבור אמריקה. זה נורא למזרח התיכון אם חמאס ירוויח, ישראל תפסיד, סעודיה תפסיד, האמירויות יפסידו, כולם מפסידים. ואני חושב שממשל ביידן בהחלט חייב להבין את זה. אם הוא רוצה לקבל תמיכה מכמה גורמים קיצוניים מאוד שמאלניים במפלגה הדמוקרטית, אני חושב שזו טעות גדולה. אני חושב שהוא מבין את זה. אני חושב שהאנשים האלה שונאים יהודים. שונאים את ישראל, שונאים את אמריקה בכנות, ואני לא חושב שהוא בהכרח מחפש את התמיכה הזו, אז אני רוצה לחשוב שלא תהיה השפעה. עם זאת, פוליטיקה היא עסק קצת מלוכלך, כך שקשה מאוד לחזות את זה".
גרינבלט העריך כי על אף המלחמה, סעודיה עוד עשויה לנרמל את היחסים עם ישראל, כמי שכאמור נחשב לאחד מאדריכלי "הסכמי אברהם" שפרצו את הדרך לשלום בין ישראל למדינות המפרץ. "אני מאמין שסעודיה תתחיל לאסוף שוב את השברים. יש לנו עוד דרך לעבור לפני שתהיה נורמליזציה בין סעודיה לישראל. אני חושב שמה שביקשו הסעודים, שהיה חשוב עבור סעודיה, עדיין היה צריך לעבור כמה אתגרים בצד האמריקני מהקונגרס וגם לעבור אתגרים מממשלת ישראל מבחינת מה שהם אולי ביקשו עבור הפלסטינים. והם עשויים לבקש יותר כעת, לנוכח מה שקרה ב-7 באוקטובר והמלחמה שבאה לאחר מכן. אבל אני כן מאמין שסעודיה לפחות תרצה להתחיל ללכת שוב בשביל הזה".
- סעודיה הייתה רוצה לראות את ישראל מביסה את חמאס? "אני לא חושב שהם יאמרו את זה בקול רם, אבל אני מאמין שכל האזור היה רוצה לראות את חמאס מובס כי כולם מכירים בכך שבין אם זה חמאס או החות'ים או חיזבאללה או המשטר האיראני, אלו האיומים האמיתיים על האזור. ישראל אינה מהווה איום על האזור. לכולם יהיה הרבה יותר טוב. כל אחד ישיג את החזונות שלו. לכולם יש את החזונות האלה. לסעודיה יש את 'Vision 2030', הם עשו התקדמות יוצאת דופן בנושא. הם יוכלו להשיג את מטרותיהם, ובצורה יותר מוצלחת אם ישראל תשתלב באזור, ואם חמאס ואחרים כמו חמאס יושמדו, אבל במקביל יש לנו להכיר במציאות הפוליטית שבה הם חיים וכרגע כולם רואים זאת באמת כמלחמה של ישראל, לא כמלחמה של האזור, ואני לא מסכים עם זה".
6 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
"כל האזור רוצה לראות את חמאס מובס". הנייה ויורש העצר הסעודי
(צילום:AFP, רויטרס)
- יש סיכוי לפתרון דיפלומטי בין ישראל ללבנון?
"לא, לא בזמן שחיזבאללה בשלטון. אני לא רואה את זה וחבל. לבנון, כמו עזה, באמת נחרבה. חמאס הרס את עזה, חמאס הרס את החברה הפלסטינית שם, וחיזבאללה לקח את לבנון כבת ערובה והרס את לבנון. זו טרגדיה אמיתית שאני לא רואה את ממשלת לבנון יכולה לעשות משהו לגביה בזמן שחיזבאללה נמצא שם ומנהל את העניינים".
- מה המשמעות של שובו של הנשיא טראמפ מבחינת ישראל? "אני חושב שגם אם אני מסכים כיצד הנשיא ביידן עוזר לישראל מאז 7 באוקטובר, באופן חיובי, אני חושב שהנשיא טראמפ היה פנטסטי עבור ישראל. גם אם תשים בצד את הדברים שהוא עשה, ההכרה בגולן, העברת השגרירות, ההכרה בירושלים, הכול דברים ממש ממש חשובים. אבל הוא גם הבין את המציאות שבה חיה ישראל. הנשיא טראמפ לא הטיל ספק בישראל. הוא הבין את הנושא, את אופיו של הסכסוך הישראלי הפלסטיני. הוא לא זרק את הרעיון של פתרון שתי המדינות בחלל ריק. הממשל שלנו לקח את הזמן כדי ליצור תוכנית שלום מפורטת מאוד. אז אני חושב שהוא יהיה עדיין, כפי שהיה, תומך חזק מאוד של ישראל, מישהו מאוד חיובי וחשוב לישראל".
- היו לו כמה הצהרות נגד נתניהו. הם יכולים לשוב להיות חברים? "אני מאמין שכן. תראה, פוליטיקה זה דבר מצחיק, נכון? אנשים מבקרים ואנשים אומרים דברים, אבל בסופו של יום, ברגע האמת, כשהם יצטרכו לעבוד ביחד, אני חושב שיהיו להם יחסי עבודה מצוינים כמו שהיו להם כשהוא היה בחדר הסגלגל. ואני חושב שהם יכולים ליצור מחדש מערכת יחסים חזקה וחשובה וקריטית באמת אם הם בסופו של דבר יהיו בשלטון בו זמנית, אני חושב שהם מכבדים אחד את השני. הם מכבדים את הכישרון אחד של השני, את הכישורים הפוליטיים, אז אני לא אדאג מזה אם הם יהיו בסוף בשלטון ביחד באותו הזמן".