בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום (שלישי) את רונן יוסף בשורה של עבירות מין, מעשים מגונים, שביצע במספר נערים בגילאים 15-13 במהלך התקופה שבה היה מאמן הכדורסל שלהם, במועדון ספורט בעיר בדרום, בין השנים 2004 ל-2018.
בסוף שנת 2021 הפרקליטות הודיעה כי הגיעה להסדר טיעון עם הנאשם, במסגרתו יודה בעובדות כתב אישום מתוקן, ובכלל זאת בביצוע מעשים מגונים. לפי כתב האישום ביצע עבירות מין בארבעה נערים.
1 צפייה בגלריה
טיירוס מגי
טיירוס מגי
"ידעתי שאם לא 'אזרום' - לא אשחק". אילוסטרציה
(צילום: עוז מועלם)
על פי הכרעת הדין העבירות נפרשו על פני תקופה ארוכה, ובוצעו במהלך "אימונים אישיים" שהעביר למתלוננים, בנסיעות משותפות או בדירתו של הנאשם. בהכרעת הדין מפרטים השופטים את חלק מעדויות הנערים וסביבתם, מהם עולה דמות של מאמן שמנצל את ההערצה של שחקניו כלפיו, וכמובן אהבתם לכדורסל.
המעשים בוצעו בניגוד לרצונם של הנערים או תוך ניצול מעמדו כמאמן מוכר ובעל השפעה. בבית המשפט סיפר יוסף כי "כולם היו מקבלים מעבר לכדורסל חינוך וערכים. תשאל אותם מי רוצים שיאמנו אותם, יגידו שרונן יוסף הוא מאמן הכי טוב והיה לי מוניטין. היה לי מאמן שלימד אותי להיות קשוח. הייתי נאצי באימונים. הייתי קשוח ורע אבל כולם רצו להיות איתי".
בעדותו הביע צער על מעשיו, אבל כאשר נדרש להסביר מדוע פגע מינית במספר רב של חניכים על פני תקופה ארוכה, מזער את אשמתו והסביר כי לא הבין נכון את הסיטואציה: "בזמן אמת מה שנקרא, תרגמתי את הדברים בצורה שגויה לחלוטין. תרגמתי אותם כסוג של הסכמה... שהיום כמובן שאני יודע שלא היה ראוי".
הרכב השופטים, בראשות נתן ז'לוצובר, דינה כהן ודניאל בן טולילה, קבע: "הניסיון של הנאשם לצייר את מעשיו כסוג של חוסר הבנה ממנה התפכח, היסחפות רגעית המגיעה לכדי חציית קו, או תחושה של המתלונן עמה הוא לא מתווכח, נועד לכישלון". השופטים קבעו כי התנהגותו ועדות המתלוננים "מלמדים על התנהלות קרה, מחושבת ושיטתית של הנאשם, שבה פעם אחר פעם הוא יוצר ומנצל הזדמנויות, ופוגע מינית בקטינים הרואים בו מודל לחיקוי".
קורבנותיו תיארו תחושת בלבול לגבי טיב המעשים שלו ופשרם, כשהוא מנצל את מעמדו והחל את המגע הפיזי ביניהם בכסות לגיטימית של "תרגילים". הקושי לדווח על מעשיו נבע מבושה, חשש ממעמדו ומההשפעות של דיווח שכזה לגבי עתידם בקבוצת הכדורסל.
ביחס לאחד מהמתלוננים נקבע כי המאמן קשר בין הסכמתו לביצוע מעשים מיניים למעמדו של בקבוצה ודקות המשחק שיקבל. המתלונן סיפר בעדותו: "היה לי חלום. רציתי מאוד מאוד לשאוף גבוה ולשחק כדורסל ברמות הכי גבוהות, אפילו היום עדיין אני משחק כל יום כמעט. והבנתי שאם אני לא זורם איתו אין מה לעשות, רק ככה יכולתי לשחק. רק ככה יכולתי להתפתח".
השופטים קבעו כי לאחר שנעצר, בחקירותיו, הכחיש את המיוחס לו והפעיל מניפולציות רגשיות על המתלוננים. בין היתר הדבר נעשה בעימות עם אחד מהם כשהוא מאשים אותו בניסיון לפגוע בקריירה שלו ובמשפחה וטען שהוא הקורבן וכי המתלונן ניסה לסחוט אותו. "שמענו בכאב את האב של המתלונן, נרגש ובקול שבור מכה על חטא על כך שלא היה עירני מספיק להבין מה עובר על בנו, ועל כך שחרף העובדה שכל נורות האזהרה נדלקו, הוא נסחף אחר החלום של בנו להיות שחקן כדורסל מקצועי ולא הבין שהכדורסל הוא זה שפוגע בבריאותו של בנו".
המתלונן סיפר בעדותו: "כל פעם שלא זרמתי איתו ואמרתי לו 'לא', זה היה בא לידי ביטוי ביחס באימונים הקבוצתיים. זה אומר שאם הייתי עושה טעות הכי קטנה כל הקבוצה הייתה צריכה לרוץ בגללי. וזו הרגשה נוראית. זו הרגשה נוראית שחברים שלך צריכים לשלם על משהו שכביכול אתה עשית. לא הייתה לי כל כך ברירה כי אם לא הייתי זורם איתו והייתי נותן לזה לקרות, לא הייתי משחק". בנוסף, הורשע בכך שהחזיק וצרך פרסומי תועבה ובהם דמויות של קטינים ערומים ודמויות של בגירים מבצעים עבירות מין בקטינים.