כיממה וחצי לאחר פתיחת מבצע "מגן וחץ", שהחל בחיסול שלושה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי, ושנתיים מפרוץ מבצע "שומר החומות", מטחי רקטות נורו בצהריים (רביעי) לעבר הדרום, השפלה והמרכז - בזמן שעות הלימודים בבתי הספר. הדי פיצוצים עזים נשמעו ברחבי הארץ - מעוטף עזה ועד תל אביב - והורים נקראו לאסוף את ילדיהם מבתי הספר והגנים שנותרו פתוחים.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים

בצה"ל נערכים כעת לגלי תקיפה נוספים, לאחר הירי המאסיבי לשטח ישראל, וכבר סימנו מטרות נוספות של הג'יהאד. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראשי רשויות בדרום ושלח מסר: "ישראל נכונה לאפשרות של התרחבות המערכה ומהלומות קשות נגד עזה". במערכת הביטחון מעריכים כי מאחורי ירי הרקטות עומד הג'יהאד האיסלאמי בלבד, זאת על אף שבחמאס מנסים להציג חזית אחידה בהודעות שהוציאו מאז החלו השיגורים, אך בישראל נערכים גם לאפשרות שחמאס יצטרף אם למשל ייהרגו עוד אזרחים בעזה.

12 צפייה בגלריה
שיגור ירוט של כיפת ברזל בגבול עזה
שיגור ירוט של כיפת ברזל בגבול עזה
שיגור מיירט של כיפת ברזל בגבול עזה
(צילום: EPA)

עוד מזהים במערכת הביטחון אחוז גבוה של שיגורים כושלים במטחים הכבדים האחרונים (יותר משליש), מתוך כ-350 רקטות ששוגרו עד כה. לפי שעה אין התרעות ממוקדות לירי מגזרות נוספות, כמו בצפון, אבל ייתכן שגורמי טרור "סוררים" ינסו לעשות זאת. גורם צבאי העריך דקות לפני הירי מהרצועה, שהחל ב-13:26, כי התגובה תגיע "בשעות הקרובות", ותושבי הדרום הונחו להישאר בסמוך למרחבים מוגנים.
כעבור דקות אזעקות נשמעו בעוטף עזה, בשדרות ובאשקלון, הירי התרחב בהדרגה גם לשפלה ולאחר השעה 14:00 הגיע גם לגוש דן ואזעקות נשמעו בין היתר בתל אביב, רמת גן וגבעתיים. הירי לגוש דן, רקטות בודדות ששוגרו וחלקן נפלו בים, התחדש כעבור כחצי שעה, ואזעקות נשמעו שוב בחולון, בת ים וראשון לציון. כיפת ברזל הופעלה ויירטה שיגורים.

12 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי  אשקלון
יירוטים בשמי  אשקלון
התגובה הגיעה. יירוטים בשמי העוטף
(צילום: איתן גליקמן)
12 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
(צילום: בראל אפרים)

מטוסים שהיו לקראת נחיתה התבקשו להמתין בזמן הירי לתל אביב, ולאחר מכן המשיכו לנחיתה. בשדרות עדכנו על נפילה בבית בעיר. המשפחה לא שהתה במקום, ולא היו נפגעים. באשדוד, שם שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים, שתי נשים נחבלו בדרכן למרחב המוגן, ומצבן מוגדר קל. כ-70 רקטות שוגרו במטחים האחרונים לעבר יישובי המועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה, רובן יורטו או נפלו בשטחים פתוחים, ואחת מהן נפלה סמוך ללול וגרמה לשריפה. מהמועצה האזורית נמסר כי "האירוע בשליטה".
במקביל לשיגורים לעבר שטח ישראל וגם אחריהם, דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר ממשיך לתקוף כל העת משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האסלאמי ברחבי רצועת עזה. מתחילת המבצע, כך לפי משרד הבריאות בעזה, נהרגו 19 בני אדם ברצועה ונפצעו 37 נוספים.
12 צפייה בגלריה
הלול שנפגע
הלול שנפגע
הלול שנפגע במועצה האזורית אשכול
12 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה, היום
(צילום: רויטרס)
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי בשעות שלפני הירי לישראל זוהתה פעילות של הג'יהאד האסלאמי בסמוך למשגרי רקטות בכמה מוקדים, וההנחה הייתה שהם מתארגנים לקראת ירי רקטות לעוטף. לפיכך החלה תקיפה מהאוויר נגד משגרים מוטמנים באדמה. בצהריים הגיע הרמטכ"ל הרצי הלוי לישיבת הערכת מצב בפיקוד דרום שבה נכחו גם מפקד חיל האוויר ומפקד פיקוד העורף.
בשעות הבוקר המאוחרות תקף צה"ל חוליות משגרים אמצעים לשיגור רקטות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, וגם סיכל חולייה שהייתה בדרך לחאן יונס כדי לשגר רקטות לעוטף. על פי דיווחים פלסטינים, מחבל אחד נהרג ואחד נפצע בתקיפה.
לפי הפלסטינים, חיל האוויר הפציץ גם מתקן צבאי ששייך לג'יהאד בצפון-מערב רצועת עזה, ובמקביל הפציץ אתר נוסף ממערב לחאן יונס. מצה"ל נמסר כי חיל האוויר תוקף "אמצעי שיגור רקטות של הג'יהאד האסלאמי", וקודם לכן "כלי טיס תקף כלי רכב ובו פעילי טרור שהיו בדרכם לעמדות שיגור רקטות בחאן יונס". באותה תקיפה, כאמור, נהרג מחבל אחד ואחר נפצע - אך הפלסטינים טוענים כי מדובר בבלתי-מעורבים. מחמאס נמסר כי "פשעי הכיבוש לא יצליחו להרתיע את עמנו מלהמשיך בעמידה האיתנה, והאויב ישלם מחיר כבד".

12 צפייה בגלריה
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
תופסים מחסה בזמן האזעקה בשדרות
(צילום: שאול גולן)
12 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי העוטף
יירוטים בשמי העוטף
יירוטים בשמי העוטף
(צילום: בראל אפרים)
12 צפייה בגלריה
הערכת מצב בפיקוד דרום
הערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל בהערכת מצב בפיקוד דרום
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל התייחס קודם לכן גם להשתהות של הג'יהאד האסלאמי בתגובה אמר: "זה קרה גם בסבבים קודמים. אחרי כזה סיכול משמעותי - כולם מוקפאים. הם מחכים לראות מי יהיה השחקן שיכנס לירי. עכשיו זה פרק זמן יותר חריג כי הם לירות נ"ט. האם נראה משהו מזירות אחרות? כרגע אנחנו לא רואים. אני לא אומר שלא יהיה, אבל זאת מערכה מול הג'יהאד בעזה. אנחנו רוצים לטפל בו כמה שיותר מהר על מנת להחזיר את השקט".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט יקיימו הערב הערכת מצב לגבי המשך ההיערכות בדרום. בחמאס אמרו מנגד כי "אי-תגובה הוא חלק מהתגובה". הם הוסיפו כי בסופו של דבר, כשתהיה תגובה, הם יהיו חלק ממנה - והיא תהיה "חזקה וכואבת".
מבצע "מגן וחץ" התחיל כאמור בחיסול שלושה מחבלים בכירים בג'יהאד האיסלאמי, בהם האיש שהיה אחראי לשיגור יותר מ-100 רקטות בשבוע שעבר, חליל בהיתיני. במקביל, הכריז פיקוד העורף על הגבלות במרחק של עד כ-40 ק"מ מרצועת עזה, כולל איסור על לימודים. מי שסובל מהמצב הנוכחי הם בעיקר תושבים בדרום ששגרת חייהם נעצרה: בעלי עסקים מספרים על חנויות ריקות, כבישים רבים חסומים, ילדים לא הלכו לבית הספר במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ועוד.
12 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
בכירי הג'יהאד שחוסלו במכת הפתיחה
12 צפייה בגלריה
ביתו של חליל בהיתיני  בעזה
ביתו של חליל בהיתיני  בעזה
ביתו של חליל בהיתיני בעזה
(צילום: EPA)
במערכת הביטחון אומרים כי אחת הסיבות לשקט שנמשך עד הצהריים היה ה"הלם" של הג'יהאד האיסלאמי מאותה מכת פתיחה, אך גם בשני מבצעים קודמים בעבר נגד הארגון - "חגורה שחורה" ב-2019 ו"עלות השחר" ב-2022 - גם כן חוסלו בכירי בתפקידים דומים, ואז הג'יהאד דווקא הגיב מהר יותר.

המסר לתושבי הרצועה: "הנהגת הג'יהאד עשתה טעות - על טעויות משלמים"

במערכת הביטחון חששו כי ייתכן שהפעם הג'יהאד מנסה להוציא לפועל תגובה בדמות "פיגוע איכותי" - כגון הניסיון לירות טילי נ"ט שסוכל על ידי צה"ל, שתקף אתמול אחר הצהריים חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. גורמי הביטחון העריכו אמש כי הג'יהאד מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, ולכן יש מאמץ גדול לסכל פיגוע כזה. סיבה נוספת לעיכוב של הג'יהאד עשויה להיות ניסיון לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יהודה ושומרון, וזאת לאחר ששני מחבלים חמושים חוסלו הלילה ליד ג'נין, אחרי שפתחו באש לעבר כוחות צה"ל.
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, פנה לאחר הירי המאסיבי לעבר ישראל לתושבי רצועת עזה דרך עמוד הפייסבוק שלו בשפה הערבית. הוא הטיל על הג'יהאד האיסלאמי את האחריות המלאה לפגיעה ביציבות הביטחונית ברצועת עזה, שעלולה להוביל לפגיעה במדיניות האזרחית כלפי הציבור העזתי שמקדמת מדינת ישראל בתקופה האחרונה.
האלוף עליאן אמר לתושבים ברצועה: "הנהגת הג'יהאד האיסלאמי עשתה טעות - ועל טעויות משלמים. ההנהגה והאחראים מטיילים בחו"ל ומבתי המלון שולחים את אנשיהם לירות רקטות לעבר ישראל. במקום להגן על הצרכים שלכם, על האופק הכלכלי, על השיפור במצבכם הם מסכנים אתכם ואת משפחותיכם, על אירועים שקריים שלא נוגעים בכלל לעזה".