שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ'ב, טוען כי לישראל ולאיחוד יש אינטרס משותף והוא "למנוע את התחזקותה של איראן". הוא התייחס למשא ומתן בין המעצמות לטהרן, שנמצא כעת בהקפאה, ואמר בריאיון מיוחד לאולפן ynet כי "אני מאמין שלבסוף נגיע להסכמות ולדרך שתעצור את איראן".
השגריר גם הסביר מדוע לדעתו פעולה באיראן לא תהיה אפקטיבית: "האיחוד האירופי חושב יותר על שיחות וצעדים דיפלומטיים כדי לפתור משברים. אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה לפתור את הבעיה היא באמצעות הסכם". לדבריו, "יש לנו את הדוגמא של הסכם הגרעין מ-2015, שעבד".
3 צפייה בגלריה
דימיטר טזאנצ'ב
דימיטר טזאנצ'ב
"לישראל ולנו אינטרס משותף". שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ'ב
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
"מאמין שאיראן כן מנסה להגיע למשא ומתן מסוים". השיחות בווינה הוקפאו
(צילום: רויטרס)
- לישראל יש את הגיבוי של האיחוד האירופי? "ישראל מחליטה מה לעשות. אנחנו מבינים שצריך להתמודד עם זה בעזרת שיחות דיפלומטיות. אני מאמין שאיראן כן מנסה להגיע למשא ומתן מסוים, ואנחנו מנסים לרתום אותם לסיפור".
טזאנצ'ב ציין כי הגעת איראן לנשק גרעיני הוא "איום קיים": "לאיראן יכול להיות נשק גרעיני, אנחנו רוצים למנוע את זה. כל עוד יש סיכוי, נעבוד יחד כדי לגלות מה הדרך למנוע את זה ולהגיע להסכם המתאים ביותר".
השגריר התייחס גם לחוסר היציבות הפוליטית בישראל ואמר כי "אנחנו מקווים שישראל תבחר באיש הנכון שיוביל אותם". הוא סבור כי בחירות חוזרות הן לא בהכרח פתרון רע: "בחירות הן דווקא הדבר הכי מתאים לדמוקרטיה, והן מתנהלות בישראל כמו שצריך. ראינו דווקא שיתוף פעולה בחודשים האחרונים מהממשלה האחרונה ואנחנו מקווים שהוא יימשך. בחירות הן דבר נורמלי בכל דמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
"מקווים שישראל תבחר באיש הנכון"
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
- כמה חזק קשר האנרגיה בין ישראל לאיחוד האירופי? "שיתוף הפעולה בתחום הזה הוא דוגמא לאיך אפשר לשתף פעולה כמו שצריך. אנחנו מכבדים את הסכמי אברהם, שהגיעו בזמן שהאיחוד האירופי מחפש אחר מקורות אלטרנטיביים לאנרגיה. אנחנו מאמינים שכולם מרוויחים מהשיתוף פעולה הזה - האיחוד האירופי, ישראל ומצרים".
- ישראל יכולה להחליף את רוסיה בתחום? "ישראל יכולה להוות מקור חשוב, אלטרנטיבי, באספקת אנרגיה. אנחנו צריכים לדבר לא רק על גז, על מקורות חשמל, אנרגיה חדשה. זה שיתוף פעולה שיכול להיות מאוד מושך, זה סימן מאוד חשוב לאזור".
בריאיון דיבר טזאנצ'ב גם על המלחמה המתמשכת בין אוקראינה לרוסיה, ושלל את הביקורת של שגריר אוקראינה בישראל על הסיוע הלא מספק, כלשונו, למדינתו מצד ירושלים. "ישראל עזרה לא מעט. היא פתחה את שעריה בפני המון פליטים מאוקראינה, עזרה להקים הרבה בתי חולים. היא עושה המון מאמצים עבור אוקראינה בעת הלחימה הזו. אני מאמין שצריך להעריך את הניסיונות האלה. כמובן שהאיחוד האירופי נפגש עם אחד האתגרים הגדולים, אולי הגדול בהיסטוריה. לכן כל ניסיון, כל צעד שיעזור לנו בזמנים אלה, הוא מבורך".
הוא לא שלל אפשרות שהאיחוד יטיל סנקציות נוספות נגד מוסקבה: "סנקציות הן לא מטרות. אלה כלים שבהם אנחנו משתמשים כדי להגיע למטרותינו - שהן עצירת המלחמה, עצירת הטרור, עצירת הסבל של העם האוקראיני, מציאת האשמים והצדק. אם נצטרך לפעול בצעד של סנקציה, נעשה זאת".
לדבריו, הסנקציות הן הכלי החזק ביותר לעצור את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "הן הדבר המשפיע ביותר, כמובן. חוץ מזה אנחנו מנסים לתמוך בעם האוקראיני באמצעים אחרים כדי לשפר את חייהם כמה שאפשר".