ביום שאחרי, בצה"ל מסמנים את מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין כהצלחה: למרות שלחמו במקום הכי צפוף ומסוכן בגדה, לוחמי צה"ל הצליחו לסיים את המבצע ללא פלסטינים בלתי מעורבים שנהרגו — אלמנט מרכזי שנתן את הלגיטימציה לפעול עד הרגע האחרון.
מתחילת השנה נהרגו מירי צה"ל באיו"ש כ-11 פלסטינים בלתי מעורבים, לעומת 160 מחבלים שנהרגו מאש הכוחות. זהו נתון שבאוגדת איו"ש מסמנים כהצלחה במאות המבצעים המורכבים שביצעו הלוחמים, ולנוכח הפרות הסדר האלימות הרבות, בעיקר בצפון השומרון.
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
ההרס בג'נין בעקבות המבצע, שמסתמן כהצלחה
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
אלא שהמבצע השבוע בג'נין היה מבחינה זו מוצלח אף יותר. מתוך 12 מחבלים שנהרגו ו-20 שנפצעו באורח קשה, אף אחד, לפי צה"ל, לא היה אזרח בלתי מעורב, וכולם נשאו נשקים או מטעני חבלה. בזכות זאת, לא היה לחץ על ישראל לסיים את המבצע, והגינויים היו רפים יחסית, כולל אלו שהגיעו מטורקיה, ירדן ואיחוד האמירויות. גורמים רשמיים בוושינגטון אף תמכו במבצע, והכי חשוב – הרחוב הפלסטיני ברובו ככולו, כולל בגדה, נותר אדיש.
בצה"ל מייחסים להצלחה הזו כמה סיבות, אחת מהן היא רמת המקצועיות הגבוהה של הלוחמים המובחרים שקיבלו את המשימה – מחטיבת הקומנדו, בהם ממגלן, דובדבן ואגוז. לצידם פעלו גם לוחמי סיירות הצנחנים וחרוב של חטיבת כפיר, שהכירו היטב את מחנה הפליטים כי ביצעו בגזרה תעסוקה מבצעית בחודשים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל דוד יהודה יצחק, שנהרג בג'נין
הלוחמים המנוסים, חלקם בקבע כמו רס"ל דוד יהודה יצחק שנהרג בעת יציאת הכוחות מג'נין, תודרכו לפעול באופן מדויק. "אמרנו להם לעבוד רק לפי המשימה, לאור המטרה, ושפגיעה בבלתי מעורבים אינה ערכית ולא תורמת למשימה", הסביר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" גורם בכיר בצבא.
בתאי התקיפה של אוגדת איו"ש, דייקו קציני האש והמודיעין כל אחת מלמעלה מ-15 התקיפות מכלי הטיס שמופעלים מרחוק. תאים אלו יישארו פתוחים בימים הקרובים לכל התפתחות. לאלו ניתן להוסיף גם טכנולוגיות סימון והבחנה חדישות ובעיקר להק רחפנים גדול שכיסה כל פינה במחנה הפליטים, פתח שטח לכוחות וסייע מבעד לכל סמטה או חומה, לברור בין מחבלים חמושים לאזרחים בלתי מעורבים.
בצבא לא זיהו אומנם אירועים בהם אזרחים נכנסו לקו האש ורבים מהם הסתתרו בבתים או ברחו, אך גם המטרה של המבצע לא הייתה לסיימו עם כמות גדולה של מחבלים הרוגים. "לא חיפשנו 200 מחבלים הרוגים, כי המבצע היה נגד תשתיות טרור גדולות שאיתרנו והשמדנו", ציין הקצין.
במקביל למאמצים בשטח, נוהלה מערכה בזירה נפרדת שנועדה לאפשר את חופש הפעולה, זירת הלגיטימציה הבינלאומית. צה"ל פעל באופן שוטף על מנת לאזן את התקשורת הבינלאומית תוך קשר עם כתבים מרחבי העולם, דיוק והפרכה של פרסומים שקריים. כך למשל, כאשר נטען בתחילת המבצע כי צה"ל הפציץ את מבנה התיאטרון בג'נין, ופגע בו בבלתי מעורבים, גורמי ההסברה בצה"ל שיגרו מייד רחפן לתיאטרון ששידר בלייב לתקשורת הזרה תמונות שמראות שהמקום לא נפגע.