אחת ההחלטות הראשונות שיו"ר הליכוד בנימין נתניהו צפוי לקבל עם חזרתו לשלטון היא לעבור למעון ראש הממשלה בבלפור ולהשמיש אחת ולתמיד את מטוס ראש הממשלה "כנף ציון", שחונה מאז חודש מאי השנה בבסיס נבטים. נתניהו כבר מתרגל למעמד החדש-ישן, בחשבון הטוויטר שלו הוא כבר שינה את תיאורו אמש (חמישי) ל"ראש הממשלה הנבחר", והודה לאזרחי ישראל: "אני מודה על התמיכה האדירה שלכם. יחד הבאנו ניצחון ענק למדינת ישראל. תודה גדולה מעומק הלב".
יש לציין כי למעון בבלפור הוא לא יוכל להיכנס מיד, מאחר והבית נמצא בשיפוצים, שלא ברור מתי יסתיימו. מדובר בשיפוץ יסודי של הבית שכולל גם התאמות ביטחוניות של השב"כ. סביר להניח שיעברו לפחות כמה חודשים עד שנתניהו ובני משפחתו יוכל להיכנס אליו מהסיבה שהוא פשוט אינו ראוי למגורים. נשאלת השאלה האם נתניהו ייכנס בינתיים לדירה שנמצאת באותו מתחם, ובה התגוררו ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ורעייתו ליהיא בחודשים האחרונים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יאיר שגיא, AFP)
בינתיים, השב"כ הנחה להחזיר את האבטחה על רעיית ראש הממשלה הנבחר שרה נתניהו, שהופסקה בדצמבר 2021 - כחמישה חודשים לאחר שהוחלף על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. לא ברור האם האבטחה על ילדיו של נתניהו, יאיר ואבנר, תחזור גם כן.
באשר לסוגיית השמשת מטוס ראש הממשלה העניינים צפויים להיות פשוטים בהרבה, מכיוון שהמטוס השלים כבר לפני שנה את הליכי הרישוי שלו ויכול להמריא. משרד ראש הממשלה שומר על הכשירות של המטוס ותיאורטית הוא יכול להמריא די מהר מרגע שתתקבל החלטה בנושא.
עבור נתניהו החזרה לבלפור והשמשת מטוס ראש הממשלה הוא עניין שמסמל את חזרתו לשלטון. ראש הממשלה היוצא לפיד נלחם בשימוש ב"כנף ציון" וראה בו סממן של שחיתות שלטונית, לאחר שהושקעו בו כ-750 מליון שקל - למרות שמדובר במטוס ישן יחסית.

מכל העולם מתקשרים, זלנסקי עקץ את לפיד

אחרי שראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן היה המנהיג הראשון בעולם לברך את נתניהו על ניצחונו בבחירות, ולאחר השיחה בין נתניהו ללפיד, הגיעו עוד ועוד ברכות מרחבי העולם. לאחר הברכה בטוויטר, ראש הממשלה הנבחר גם שוחח עם אורבן, וכן עם מנהיגי רומניה ואוסטריה, שבירכו אותו על ניצחונו בבחירות.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
כבר שוחח עם המנהיג הראשון שבירך אותו. נתניהו ואורבן
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי בשטח הלחימה
וולודימיר זלנסקי בשטח הלחימה
"מקווה לפתוח דף חדש". זלנסקי
(צילום: AP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס אף הוא לשינוי השלטון בישראל, ברקע המלחמה בארצו והביקורת הרבה שהפנה כלפי הממשלה היוצאת, וצייץ: "ברכות לנתניהו על הניצחון בבחירות. זה תמיד חשוב לראות דמוקרטיה אמיתית בפעולה. ישראל ואוקראינה חולקות ערכים משותפים ואתגרים שכעת דורשים שיתוף פעולה אפקטיבי. אנחנו מקווים לפתוח דף חדש בשיתוף הפעולה עם הממשלה החדשה בישראל".
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי כתב לנתניהו בטוויטר בעברית: "מזל טוב ידידי נתניהו על הצלחתך בבחירות. אני מצפה להמשיך במאמצים המשותפים שלנו להעמקת השותפות האסטרטגית בין הודו לישראל".
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, שנבחרה בעצמה רק לאחרונה, צייצה: "ברכות ומזל טוב לנתניהו על ההישג האלקטורלי. אני מוכנה להדק את הידידות והיחסים בין המדינות, כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המשותפים".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נמצא במסע בחירות משלו, וצפוי להתקשר בסוף השבוע. ביידן
(צילום: AFP)
שיחה מנשיא ארה"ב ביידן עדיין לא התקבלה, אך גורמים אמריקנים בכירים אמרו ל-ynet כי שיחה שכזו צפויה בסוף השבוע. הסיבה לעיכוב: ביידן נמצא כעת בסיורי שטח לקראת בחירות האמצע בארה"ב, שיתקיימו בשבוע הבא.
זמן קצר לאחר השיחה עם לפיד צייץ שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כי שוחח אף הוא עם נתניהו ובירך אותו על הניצחון בבחירות. "ניהלתי שיחה טובה עם בנימין נתניהו. בירכתי אותו לרגל ניצחונו בבחירות ואמרתי לו כי אני מצפה לעבוד יחד איתו כדי לשמר את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין ארה"ב וישראל". נתניהו השיב לו והודה לו על דבריו. "יחד נמשיך להביא את היחסים האיתנים בינינו לשיאים חדשים", צייץ בטוויטר.

בנט: "מתפטר מתפקיד ראש הממשלה החליפי"

ובינתיים, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הודיע לראש הממשלה היוצא לפיד על כוונתו להתפטר מתפקידו בימים הקרובים "לאור ההכרעה בבחירות והקמתה הצפויה של ממשלה חדשה", כך נמסר מלשכתו.
בנט אמר כי הוא מאחל הצלחה לממשלה שתקום וציין: "הממשלה בראשותי ידעה לקיים בפועל מדיניות לאומית, אך עשתה זאת בהידברות ובהסכמה. מנענו את חתימת הסכם הגרעין עם איראן, בלמנו פתיחת קונסוליה בירושלים, הבאנו, לראשונה מזה שנים, שקט לתושבי העוטף, החזרנו המוני מובטלים לעבודה והעברנו בהצלחה תקציב גדוש ברפורמות כלכליות".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט יתפטר "בימים הקרובים", לפיד הודה לו: "עשינו ביחד דברים גדולים"
(צילום: EPA)
הוא הוסיף: "אני מקווה שהממשלה החדשה תדע לפעול באחריות, תוך יצירת הסכמות רחבות ככל הניתן בעם". בלשכה של בנט הסבירו כי לאור הצפי להקמת ממשלה תוך זמן קצר, ומתוך כך שלא צפויות החלטות בסוגיות שבמחלוקת עד להקמת הממשלה, הצורך בזכות הווטו של ראש הממשלה החליפי מתייתר. לטענתם, לפיד ובנט סיכמו שעד להקמת הממשלה החדשה לא יבוצעו שום פעולות עם רגישות פוליטית או שאינן הכרחיות.
לפיד הגיב לו וכתב בטוויטר: "תודה לחברי ושותפי נפתלי בנט. עשינו ביחד דברים גדולים למען מדינת ישראל. עוד נכונו לנו עלילות יחד".
פורסם לראשונה: 23:09, 03.11.22