מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יוצבו כבר משעות הבוקר היום (שישי) בסמטאות העיר העתיקה, לקראת הגעתם של עשרות אלפי מתפללים שיפקדו את הר הבית לתפילות יום השישי הראשונות של חודש רמדאן. החשש העיקרי הוא כי עם סיום התפילות יחלו בהר הפרות סדר שיאלצו את כוחות המשטרה לפרוץ לתוכו.
בזמן התפילות תפעיל המשטרה מספר חפ"קים (חדרי פיקוד) בעיר העתיקה ובכותל המערבי, אליהם יגיעו מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, פיקוד מחוז ירושלים וגורמים משירות הביטחון הכללי. הם יקבלו שם מידע בזמן אמת לגבי המתרחש בהר ולגבי מספר המתפללים בו.
2 צפייה בגלריה
היערכות כוחות מוגברים לקראת תפילות יום שישי של הרמדאן
היערכות כוחות מוגברים לקראת תפילות יום שישי של הרמדאן
כוחות מג"ב בירושלים, הערב
(צילום: אלכס קולומוסקי)
הדילמה המשמעותית איתה צפויים להתמודד מפקד מחוז ירושלים וצמרת המשטרה היא, כיצד לפעול אם וכאשר יתפתחו במהלך התפילות או אחריהן אירועי הזדהות או תמיכה עם חמאס בשטח הר הבית. בשנים עברו נמנעה המשטרה מפריצה ישירה להר, ובחרה לפעול באופן "כירורגי" נגד אותם מפירי סדר במטרה להימנע מגלישה לעימותים נרחבים.
לקראת חודש רמדאן, הנחשב השנה לנפיץ במיוחד בצל המלחמה בעזה, ביצעה המשטרה מעצרים של למעלה מ-20 חשודים בהסתה. נגד שישה מהם הוגש כתב אישום. המשטרה ומערכת הביטחון מקדישות תשומת לב יתרה להסתה ברשתות החברתיות, שמהוות מקור השראה למפגעים. לפי המשטרה, המחבל בן ה-14 שביצע את פיגוע הדקירה בשכונת נווה יעקב לפני כשבוע, הודה בחקירתו כי הושפע מהסתה ברשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית. החשש: הפרות סדר לאחר תפילות יום השישי
(צילום: REUTERS/Sinan Abu Mayzer)
בנוסף, עם תחילת הצום החלה להפעיל המשטרה חמ"ל תודעה מיוחד, המנטר פרסומים מסיתים וכוזבים מתוך הבנה כי פרסומים שכאלו הם בעלי יכולת להבעיר את הבירה. רק אתמול פורסמו ברשתות החברתיות תמונות שלפיהן המשטרה מתקינה גדרות ברזל בסביבת הר הבית, אך בהודעה שהופצה מטעם חטיבת הדוברות נטען כי מדובר ב"פייק ניוז" שמטרתו להלהיט את השטח, ובפועל מדובר בעבודות תחזוקה שגרתיות.
עד כה גזרת הר הבית נחשבת לרגועה באופן יחסי ולא נרשמו במקום אירועים חריגים. עם זאת, במהלך השבוע האחרון נרשמו בבירה מספר אירועים חריגים. רק ביום שלישי בלילה ניטרלו כוחות המשטרה שלושה פורעים: צעיר בן 12 שלדברי המשטרה יידה זיקוקים לעבר כוח של לוחמים, ושני פורעים שנוטרלו סמוך לרמות לאחר שיידו בקבוקי תבערה.
פורסם לראשונה: 22:43, 14.03.24