4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
ממתין להשלמת החקיקה. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לשכת עורכי הדין בחרה מחדש במוחמד נעאמנה כאחד משני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים, אבל שר המשפטים יריב לוין לא מתכוון לכנס אותה. ב-7 בספטמבר ידון בג"ץ בעתירת יש עתיד שנועדה לאלץ את לוין, המשמש גם יו"ר הוועדה, לכנסה ולבחור שופטים לכל הערכאות. השר לוין מסרב, בשלב זה, לכנס את הוועדה שכן הוא כופר בהרכבה ובדרך עבודתה והוא ממתין להשלמת חקיקת החוק שיקבע את השינוי.
כדי לחזק את כוונתו, למרות בחירת שני נציגי הכנסת בוועדה בחודש שעבר - חברי הכנסת קארין אלהרר ויצחק קרויזר (שנבחרו מכיוון שהחוק חייב את הכנסת לעשות כן), לוין לא יזם בחירת נציג נוסף של הממשלה לוועדה. הוועדה לבחירת שופטים כוללת שני שרים - יו"ר הוועדה הוא שר המשפטים וחבר ממשלה נוסף שנבחר במליאתה.
4 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
נבחרו מכיון שהחוק חייב את הכנסת לעשות כן. אלהרר וקרויזר
(צילום: שלו שלום, קובי קואנקס)
בסוף מושב הקיץ של הכנסת, סיימה ועדת החוקה את הכנת הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית. החוק לא נחקק מכיוון שראש הממשלה בנימין נתניהו הקפיא אותו והעדיף לקדם על פניו את חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות שהושלם בשבוע שעבר.
עם זאת, לוין עומד על הגשמת התוכנית לשינוי הוועדה לבחירת שופטים ואינו מוכן להתפשר על שלושה רכיבים: ביטול בחירת נשיא בית המשפט העליון על ידי הוועדה על פי שיטת הסניוריטי; בחירת שופטי העליון על פי שיטה אחרת, שתכלול רוב רגיל של חברי הוועדה ולא רוב מיוחס כפי שקובע החוק היום; ורוב של נציגי הקואליציה בוועדה.
בהתאם לכך, מסרב השר לבחור גם שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום, שכן הוא סבור שכל שיטת הבחירה הנוהגת כיום אינה רצויה. עד סוף דצמבר יחסרו לפי אחת ההערכות כ-90 שופטים במערכת, המהווים 10% מכוח השיפוט. לפי לשכת לוין, במערכת חסרים כאן 18 שופטים ושלושה רשמים, ועד סוף השנה יהיו 54 תקני שיפוט פנויים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר, בישיבה של לשכת עורכי הדין בנושא בחירת נציג הלשכה לוועדה לבחירת שופטים
עו"ד עמית בכר, בישיבה של לשכת עורכי הדין בנושא בחירת נציג הלשכה לוועדה לבחירת שופטים
עו"ד בכר בישיבה היום: "אי-כינוס הוועדה - עינוי לאזרחים"
(צילום: לשכת עורכי הדין בישראל )
כאמור, הערב בחרה לשכת עורכי הדין מחדש את עו"ד נעאמנה, החבר בוועדה כיום. מי שהתמודד מולו הוא עו"ד יצחק נטוביץ' המזוהה עם הציונות הדתית. מכיוון שלסיעתו של ראש הלשכה, עו"ד עמית בכר, רוב במועצה - הבחירה בעו"ד נעאמנה אינה מפתיעה. יו"ר לשכת עורכי הדין קרא ללוין: "כנס את הוועדה בהקדם. אי-כינוס הוועדה - סבל ועינוי לאזרחי ישראל".
בכר הוסיף כי "הוועדה לבחירת שופטים היא הלב הפועם של מערכת המשפט והיא הסמל לעצמאותה ולשוויונה. לכן החשיבות הרבה שמייחסת הלשכה לבחירת נציגיה ולעצם חברותם בוועדה. נציגי הלשכה הם שומרי הסף בוועדה, הם אנשי המקצוע והם אלה שמייצגים את ציבור עורכי הדין".
4 צפייה בגלריה
מועצת לשכת עורכי הדין בישיבה בנושא בחירת נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים
מועצת לשכת עורכי הדין בישיבה בנושא בחירת נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים
מועצת לשכת עורכי הדין. נעאמנה נבחר לנציג בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: לשכת עורכי הדין בישראל )
הדיון בבג"ץ לכינוס הוועדה לבחירת שופטים, תלוי גם בהכרעה בביטול עילת הסבירות. על פי החוק החדש בכנסת, בית המשפט העליון אינו רשאי לעסוק בביקורת שיפוטית על שיקול דעתו של שר כשאינו פועל לקדם נושא כלשהו. סעיף זה הוכנס לחקיקה עם הפנים לסיכול דרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, ייתכן שבית המשפט העליון יאלץ את השר לכנס את הוועדה תוך שימוש בעילה משפטית אחרת.
שופטי העליון ענת ברון, דוד מינץ ויוסף אלרון הם אלה שידונו בעתירות המבקשות לחייב את לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, דבר ממנו הוא נמנע במשך תקופה. עתירה אחת בנושא הוגשה על ידי יש עתיד, ועתירה נוספת הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון.
בעתירת יש עתיד מבקשים חברי המפלגה לדון בשאלה מדוע הממשלה נמנעת מבחירת נציגתם לוועדה - לצד לוין שמכהן בה מתוקף תפקידו כשר המשפטים - ומכינוס הוועדה "במהירות הראויה" בסמוך להקמת הממשלה לשם איוש עשרות תקני השופטים הפנויים בערכאות השונות. לדבריהם, החלטה זו פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי ומהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות וההגינות המוטלת על הממשלה.