2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו פונה היום (שבת) למיון בבית החולים שיבא בתל השומר, לשם הגיע לאחר שחש ברע, ומלשכתו נמסר כי הוא חש בטוב כעת ו"עובר הערכה רפואית". מה קובע החוק בעניין נבצרות אפשרית של ראש ממשלה מכהן מסיבות רפואיות?
במקרה של נבצרות בשל חוסר כשירות רפואית, אין בחוק ממלא מקום לראש הממשלה. המשמעות היא שבמצב שראש ממשלה מכהן נמצא בנבצרות בשל סיבה רפואית, הממשלה תתכנס לישיבה דחופה שבה היא תבחר את אחד משריה, שהוא גם חבר כנסת, לממלא מקום זמני למשך כשלושה חודשים.
בתום שלושת החודשים יש שתי אפשרויות: או שתוקם ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, או שהכנסת תתפזר - ואז יתקיימו בחירות. במקרה שתוקם ממשלה חדשה מתוך הכנסת, גם יתקיימו פריימריז בליכוד.

בישראל אין כאמור ממלא מקום לראש הממשלה, שהוא התואר היחיד שמחליף אוטומטית ראש ממשלה, שכן נתניהו מעולם לא שש למנות לעצמו אחד כזה. בינואר האחרון הוא עבר בדיקת גסטרו יזומה ושגרתית תחת טשטוש חלקי, ואז השר לשעבר אריה דרעי מילא את מקומו בזמן הבדיקה. אם נתניהו ייכנס לנבצרות כאמור - יצטרכו לכנס ישיבת ממשלה ולקבל החלטה. בכל מקרה, לפי הדיווחים נתניהו נמצא בהכרה מלאה ואף הלך עצמאית מהרכב שבו הגיע לבית החולים אל המיון.
במרץ האחרון אושר בכנסת חוק הנבצרות, שלפיו ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק מסיבות רפואיות. לפי החוק, הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו, ואז תובא הבקשה להצבעה בכנסת - שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא זמן קצר לאחר הגעת שיירת ראש הממשלה
בית החולים שיבא זמן קצר לאחר הגעת שיירת ראש הממשלה
אבטחה כבדה בכניסה לשיבא לאחר הגעת נתניהו
(צילום: טל שחר)
במקרה כזה, על ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה. אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים, יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד לתוקפה של שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת. אם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית והיא תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תימשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה. אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים, ייחשב הדבר כאילו הודיע על נבצרותו.
ועדת הכנסת תוכל להאריך את הנבצרות לתקופה שלא תימשך יותר מ-21 ימים בכל פעם, ובלבד שהתקופה כולה לא תעלה על 100 ימים. סיום נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה, אם זו נקבעה על ידי הממשלה ואושרה על ידי ועדת הכנסת, וכן הארכת תקופת הנבצרות - תיעשה בהחלטה של ועדת הכנסת. אם נקבעה הנבצרות מטעמי בריאות - על יסוד חוות דעת רפואית. הוראות בדבר כינוס הכנסת או הוועדות בזמן פגרה לא יחולו לעניין זה.