המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ביטל את כל הפגישות וההופעות הפומביות שלו בשבוע שעבר, אחרי שחלה במחלה קשה. כך דיווח הערב (שישי) ה"ניו יורק טיימס" שציטט ארבעה בני אדם המעורים במצבו הרפואי. לפי הדיווח, חמינאי נמצא כרגע תחת השגחה רפואית של צוות רופאים, אחרי שעבר ניתוח בשבוע שעבר וסבל מחום גבוה.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
עלי חמינאי
(צילום: EPA)
חמינאי בן ה-83, כך לפי הדיווח, עבר ניתוח לטיפול בחסימת מעיים בשבוע שעבר במרפאה שהוקמה במתחם שבו נמצא ביתו ומשרדו וכרגע נמצא בהשגחה סביב השעון. מצבו של המנהיג העליון של איראן הוגדר בשבוע שעבר אנוש, אך הוא השתפר – ולפי שעה, כך אמר אחד המקורות, הוא נח. הרופאים שלו עדיין חוששים למצבו, מאחר שהוא עדיין חלש מדי כדי לשבת במיטה. ב"ניו יורק טיימס" כי חמינאי סבל גם מכאבי בטן קיצוניים לפני הניתוח.
המנהיג העליון של איראן ביקר לפני כשבועיים בעיר האיראנית משהד כדי להשתתף בטקס דתי בקברו של האימאם רזא. הוא נכנס לאזור מבודד בקבר, ניקה אותו והניח את ראשו על הקבר. תמונה שלו פורסמה אז בתקשורת האיראנית ובחשבון הטוויטר שלו. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי חמינאי אמר לאנשים שנסעו איתו כי הוא מרגיש שזו הפעם האחרונה שבה יבקר בקבר, בעקבות גילו. הוא חלה אחרי שחזר לטהרן, ולפי אחד המקורות - מצבו הידרדר בשבוע שעבר.
בעקבות ההידרדרות במצבו, לפי הדיווח, לשכתו ביטלה את כל הפגישות שלו בשבוע שעבר - וביטלה גם פגישה חשובה עם מועצת המומחים, הגוף שאמור להחליט בין השאר על החלפתו. אותה פגישה, כך אמרו המקורות ל"ניו יורק טיימס", אמורה הייתה להתקיים לפני 10 ימים - ובוטלה כי חמינאי היה חולה מדי מכדי לשבת. לפי הדיווח, אחד מחברי מועצת המומחים, האשם האשם-זאדה חריסי, אמר לעיתון איראני כי "חברי האסיפה לא פגשו את המנהיג העליון כי זה יהיה נטל כבד עליו". לפי דיווח בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים, חמינאי אמור להשתתף מחר בטקס עם סטודנטים, אלא שלאור מצבו הבריאותי - לא ברור אם הטקס אכן יתקיים.
2 צפייה בגלריה
חמינאי בקברו של האימאם עלי בן מוסא אל-רזה, אוגוסט 2022
חמינאי בקברו של האימאם עלי בן מוסא אל-רזה, אוגוסט 2022
חמינאי בקברו של האימאם רזה באוגוסט האחרון.


חרושת שמועות נרשמה סביב האפשרות שחמינאי מת בימים האחרונים באיראן ובאופוזיציה האיראנית. בעבר, כשהופצו שמועות כאלה על הידרדרות במצבו הרפואי של חמינאי, הוא הופיע בפני קהל ובטלוויזיה האיראנית כדי להוכיח אחרת. האיראנים לא נוהגים להתייחס למצבו הרפואי של חמינאי, שעבר ב-2014 ניתוח בערמונית בבית חולים בטהרן. אותו ניתוח דווקא סוקר בהרחבה באיראן ודווח אז כי מדובר בניתוח "שגרתי".
הדיווחים על ההידרדרות במצבו הרפואי של חמינאי מגיעים בשעה שנשיא איראן איבראהים ראיסי נמצא באוזבקיסטן ומשתתף בפסגה ביטחונית שבה לוקחים חלק בין היתר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג.
הנציגות האיראנית באו"ם מסרה ל"ניו יורק טיימס" כי היא לא יכולה להתייחס לנושא ללא קבלת אישור מטהרן.