4 צפייה בגלריה
לבית המלאכה הכי מסווג בצה"ל
לבית המלאכה הכי מסווג בצה"ל
בית המלאכה הכי מסווג בצה"ל. "אי אפשר לשתף אף אחד מבחוץ"
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ן ש' מפקד כבר 24 שנים על בית המלאכה, סדנה ייחודית הנמצאת ביחידה 81 - היחידה הטכנולוגית של מערך המבצעים המיוחדים - ובה מייצרים אמצעים שעליהם לא ניתן לפרט לצורך מבצעים מיוחדים של המ"מ. למשמע ההערה כי זה נשמע כאילו הוא מפקד על המפעל של ג'יימס בונד, הוא מגיב: "זה בדיוק ככה".
העבודה בבית המלאכה דורשת יצירתיות, דיוק ומחשבה מחוץ לקופסה. יש שם אנשים בעלי התמחויות רחבות, מעבודה בעץ באופן ידני ועד לתכנות והפעלת מכונות CNC רובוטיות לעיבוד מתכות. "אנחנו מפעל לייצור מכני לעשרות אלפי חלקים בשנה. אנחנו מייצרים חלקים סופר מדויקים, ואין פה ייצור סדרתי", הסביר ש'.
4 צפייה בגלריה
צילום של מוסטפה דיראני, שהוכן בבית המלאכה המסווג של צה"ל
צילום של מוסטפה דיראני, שהוכן בבית המלאכה המסווג של צה"ל
צילום של דיראני, שהוכן בבית המלאכה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיק עם מצלמה שהוכן בבית המלאכה המסווג של צה"ל
תיק עם מצלמה שהוכן בבית המלאכה המסווג של צה"ל
התיק עם המצלמה שסייע לאתר את דיראני
(צילום: דובר צה"ל)
כעת, לראשונה ניתן לחשוף מספר פיתוחים טכנולוגיים של יחידה 81, בעזרתם יצאו לפועל מבצעים מיוחדים לאורך השנים. אחד הבולטים שבהם הוא מבצע "עוקץ ארסי" של סיירת מטכ"ל לחטיפת מוסטפא דיראני ב-1994. לצורך המבצע פותח תיק מצלם ששימש את הסוכן שהביא מודיעין על המבנה בו התגורר דיראני. התיק צויד במצלמה מיוחדת בעלת רגישות גבוהה שהוטמנה בתוך דופן כפולה ובאמצעותה צולמו תמונות של דיראני ושל ביתו.
במקרה אחר, בשנות ה-60, סוכן שנשלח לפעילות חשאית במדינת יעד על מנת להעביר מידע חשוב לישראל, צויד במכשיר מורס לשידור ידיעות שהוסתר בידית של מחבט טניס מיוחד שיוצר בבית המלאכה. באמצעות המחבט הוא הצליח להעביר מידע מודיעיני רב, כולל סקירת בסיסים ושדות תעופה צבאיים. לסוכן אחר הכינו מכשיר מורס שהוטמע במגפי רכיבה, באמצעותו העביר מודיעין ממצרים ואסף מידע על מערכי ההגנה הצבאיים בסיני ובתעלת סואץ. על הפיתוחים העכשוויים ש' כמובן לא יכול לדבר, ובוודאי לא על המבצעים לשמם הוכנו. על התיק שיוצר עבור "עוקץ ארסי" אמר: "זה מוצר שהקדים את זמנו, אבל היום אפשר לשים אותו במוזיאון. כמו שאנשים לא נוסעים על רכבים מלפני 30 שנה, ככה גם בתחום שלנו".
4 צפייה בגלריה
לבית המלאכה הכי מסווג בצה"ל
לבית המלאכה הכי מסווג בצה"ל
בית המלאכה
(צילום: דובר צה"ל)
אם העבודה במפעל למוצרי ריגול לא מספיק ייחודית, גם תמהיל החיילים אינו שגרתי. רב"ט א' גדל בבית חרדי, חזר בשאלה ונשר מהמסגרות בגיל 16. הוא התגייס לחוות השומר ומשם המשיך לתוכנית ייחודית של החווה עם היחידה. "יש אצלנו כמעט את כל האוכלוסיות שיש במדינה", סיפר, "מה שיפה זה שכל האנשים האלה, שלא היה להם שום קשר באזרחות, מגיעים בשביל אותה מטרה ויוצרים חברויות בלי קשר לרקע שלהם, נטו בגלל האנשים".הקושי העיקרי, שיתף, הוא מעטה הסודיות סביב הדברים הגדולים שהוא עושה: "יש דברים שהייתי ממש רוצה לשתף בהם את החברים וההורים. יאמר לזכות המפקדים שלנו שהם דואגים להרים לנו ולתת את הפידבק, כי מבחוץ אי-אפשר לקבל אותו".
סמל ג' התגייס במסגרת "תתקדמו", תוכנית המאפשרת לחיילים שנמצאים על הרצף האוטיסטי להתגייס ולשרת. "יש הרבה סטיגמות על אוטיזם", אמר, "לא תמיד מסתכלים לי בעיניים. אני בתפקוד יחסית גבוה, אבל עדיין אוטיסט. בהתחלה אמרו לי שלא יגייסו אותי, כי הפרופיל שלי הוא אוטומטית 21. החלטתי להתנדב, אבל בסוף שמעתי על פרויקט 'תתקדמו'. ידעתי שאני רוצה להיות חייל במלוא מובן המילה, עד היום כששואלים אם התנדבתי זה מציק לי". בבית המלאכה, סיפר, הוא מרגיש שווה בין שווים. "פה לא מסתכלים עליי ככה, רואים אותי כחייל ושותף לעבודה לכל דבר ועניין".