רגע לפני פרסום פסק הדין בעילת הסבירות, שבו צפוי בג"ץ לפסול את החוק, מנסים בקואליציה להעלות הצעה שתוביל לדחיית הפרסום.
יו״ר ש״ס אריה דרעי הנחה היום (ראשון) את שר הפנים משה ארבל ואת חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול לקידום וגיבוש חוק בחקיקת בזק שימנע לעת עתה את פרסום פסקי הדין בבג״ץ הסבירות והנבצרות. לפי דברי ההסבר להצעת החוק, "פרסום פסקי הדין יביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, בשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ".
1 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
ארכיון
(צילום: מארק ישראל סלם)
דרעי הורה ליזום תיקון מהיר של החוק וקביעת הוראת שעה לפיה תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד. באופן זה, נכתב בדברי ההסבר להצעה, יוכל בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, "מבלי להיות כבול לסד הזמנים שבלחימה, ובכך נמנע את הקרע והפילוג בעם בעת הזו".
בתגובה לפרסום על יוזמת דרעי כתב השר גדעון סער (המחנה הממלכתי): "השתדלתי להימנע מכל פולמוס פוליטי בימים אלה, אך הערב חובתי לומר שאתנגד לכל ניסיון (אם יהיה כזה) למנוע באמצעות מחטף חקיקתי פרסום פסקי דין של בית המשפט העליון. ניסיון כזה הוא חמור במיוחד משום שיתבצע ע״י המחוקק לגבי פסיקה שעניינה ביקורת שיפוטית עליו. אני אומר זאת ללא תלות בתוכן הפסיקה".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב: "הפרדת הרשויות היא בסיס הדמוקרטיה. יש עתיד תתנגד להצעה ההזויה הזו בכל כוחה".
משפטנים בכירים הביעו שאט נפש מההצעה, ואמרו שמדובר בחוק פרסונלי שאמור להיחקק מיד לאחר שפורסם שרוב השופטים הכריעו בעד הפסילה. "מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי התהוותם", אמרו. הם הסבירו שמועד פרסום פסק הדין ידוע זה חודשים רבים ורק עתה, בעקבות הדלפת טיוטת פסק הדין, מנסה הכנסת להתגבר עליו תוך שימוש בטיעונים פטריוטים כביכול".
לדבריהם,בחקיקה המוצעת יש לא רק התערבות מקוממת בעקרון הפרדת הרשויות אלא מעשי אינטרסנטי-פוליטי. לטענתם העובדה שמגיש ההצעה הוא יו"ר ש"ס שנפסל לכהונתו בין השאר בשל עילת הסבירות היא התגלמות הציניות. "מגישי ההצעה מבקשים לבטל פסיקה הקובעת שהחלטת הכנסת הייתה בפשטות לא-חוקתית. מה יותר מושחת מזה?". התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי אם החוק יעבור היא תגיש עתירה לבג"ץ.
לפי טיוטת פסק הדין שנחשפה בשבוע שעבר מסתמן רוב בקרב 15 שופטי בית המשפט העליון לפסילת החוק, כאשר שמונה מהם תומכים בפסילתו מול שבעה מתנגדים. לפי דיווח בחדשות 12, הנשיאה לשעבר חיות כתבה בפסיקתה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות', ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק".
ברשות השופטת גינו את הדלפת הטיוטה, והדגישו כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
כאמור, מדובר בטיוטת פסק הדין, וחרף הרוב המסתמן, ייתכן כי עוד תעבור שינויים. אפשרות נוספת שעומדת בפני השופטים מעבר לפסילה או השארת החוק בתוקף, היא החזרתו לכנסת לחקיקה. לפי הדיווח, השופט נעם סולברג מנסה לשכנע את השופטים שדעתם חלוקה לפעול כך. החזרת ביטול עילת הסבירות לכנסת תקפיא את תוקף החוק והקואליציה תצטרך לגייס רוב לתיקון החקיקה, דבר שכלל לא בטוח שיקרה בעת הנוכחית, עקב חולשתה.
במסיבת העיתונאים שערך במוצאי שבת ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא למעשה לבג"ץ לדחות את פרסום ההכרעה.