דיון מליאה מיוחד התקיים הערב בכנסת (שני) למען החטופים. בדיון, שנערך בנוכחות עשרות בני משפחות של חטופים שישבו ביציע, השתתפו בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וראש האופוזיציה יאיר לפיד. חלק מבני המשפחות אחזו בשלטים שהופנו לחברי הכנסת: "מה אם זה היה האבא או הבן שלך?" ו-"80 יום - כל דקה היא גיהינום". ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.

5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ואמיר אוחנה
יצחק הרצוג ואמיר אוחנה
"איננו יכולים לדמיין מה עובר עליכם, בני המשפחות". אוחנה
(צילום: ערוץ כנסת)
בפתח הישיבה אמר אוחנה: "80 ימים חלפו ויקיריכם בשבי ארגוני הטרור בעזה. 80 ימים שאינכם יודעים את נפשכם מדאגה. איננו יכולים לדמיין מה עובר עליכם, בני המשפחות. ח"כים רבים, ואני בתוכם, פוגשים אתכם ושומעים אתכם, כאן במשכן הכנסת שבו הפכתם לבני בית, וגם במקומות אחרים".
הוא הוסיף: "אנו שומעים מכם על רכבת ההרים הרגשית שאתם חווים עם כל ידיעה חדשותית. תחושות המחייבות אותנו, חברות וחברי הכנסת, באיפוק, בשיקול דעת ובהבנה מיוחדת למה שאתם חווים. ביום המיוחד הזה המצוין כאן בכנסת, משפחות יקרות, אומר לכן - אינכן לבד".
הוא ציין: "הכנסת שינתה את פניה ב-80 ימים אלה, ומזירה של התגוששות ומחלוקת, היא מנסה, לרוב בהצלחה, למצוא את המאחד, את היעדים המשותפים לכולנו. אצל רבים מאיתנו חלחלה ההבנה כי בעוד חיילינו נלחמים להשבת יקיריכם כתף לצד כתף - תומכי האופוזיציה ותומכי הקואליציה כאחד, חיילים של עם אחד - גם עלינו מוטלת חובה למצוא את המאחד והמשותף. עם שלם, וחברי הכנסת בתוכו, מייחל לראות את עיניכם הטרוטות מלילות חסרי שינה, דומעות מאושר. לשמוע את גרונכם הניחר מבכי, זועק משמחה. עם שלם רוצה את בניו ובנותיו שבים הביתה".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לא חוסכים שום מאמץ כדי להחזיר את כל חטופינו הביתה". נתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)
5 צפייה בגלריה
ליאורה ארגמני, אימהשל נועה ארגמני שנחטפה מהמסיבה בנובה, מבקשת להחזיר את ביתה
ליאורה ארגמני, אימהשל נועה ארגמני שנחטפה מהמסיבה בנובה, מבקשת להחזיר את ביתה
נועה ארגמני שנחטפה לעזה ואמה ליאורה
(צילום: saraigivaty, kozlovakeren)
לאחר מכן התייחס נתניהו לנועה ארגמני ואבינתן אור, שתיעוד חטיפתם על ידי מחבלי החמאס הפך לסמל לאכזריות ארגון הטרור. "במהלך שנותיי כראש הממשלה נפגשתי עם נציגי כל המעצמות, כולל שגריר סין, אבל לא זכור לי שהזמנתי אותו אליי, בדרך כלל הם מזמינים את עצמם. לפני ימים אחדים הזמנתי אותו וביקשתי להעביר מסר ישיר לנשיא סין. אמרתי לשגריר 'יש פה בת מאמא סינית, ואני מבקש את התערבותך האישית בעניינה. האם ליאורה לא מתחננת לא רק על חייה של נועה, אלא גם על חייה שלה, כי היא מתמודדת בשלב מתקדם עם מחלת הסרטן. היא אמרה שהיא רק מבקשת לראות בחיים שלה את נועה פעם אחת אחרונה'", אמר.
לדבריו, פנה גם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "שוחחתי איתו לפני ימים אחדים וביקשתי את התערבותו ביחס לכל החטופים ממוצא רוסי, הוא אמר שינסה לפעול בנושא. למחרת סגן החוץ של רוסיה קרא לשחרור ללא תנאי של כל החטופים. אני אומר את זה כדי להדגיש - אנחנו לא חוסכים שום מאמץ כדי להחזיר את כל חטופינו הביתה", ציין.
נתניהו הוסיף כי לפני ימים אחדים נפגש עם נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ'. "זה היה בלשכה בקריה בתל אביב. הנחתי על השולחן ארגז תרופות, חלק מהחטופים ממש זקוקים להן להצלת חיים. אמרתי לה 'קחי את הארגז הזה, תעבירי אותו במעבר רפיח ותני לאיש חמאס - זה מה שאני מבקש, דורש'. היא לא הסכימה. זו הייתה שיחה מאוד לא קלה", אמר.
נתניהו הבהיר לבני המשפחות: "נמשיך בכל המאמצים כדי להחזיר את החטופים הביתה. נפעיל לחץ צבאי, לחץ מדיני, לא נפסיק להילחם. אני מגיע לכאן מעזה, פגשתי שם בתוך האבק והבוץ, בתוך ההריסות, לוחמים גיבורים ונחושים, אתם צריכים לשמוע אותם. שאלתי את המח"ט של חטיבת בה"ד 1 'מה דרוש לך', הוא ענה 'אנחנו צריכים זמן'". בזמן דבריו של נתניהו, בני משפחות החטופים צעקו מהיציע "אין זמן! אין זמן! להחזיר אותם עכשיו! עכשיו! עכשיו!".
נתניהו פנה לבני משפחות החטופים: "אני רוצה להגיד לכן - לא היינו מצליחים לשחרר עד כה יותר מ-100 מהחטופים בלי הלחץ הצבאי. כל המנופים שאנחנו מפעילים - מודיעיניים, מאמצים רבים נוספים - לא היו צולחים ללא הלחץ הצבאי. לא נצליח לשחרר את כל החטופים בלי לחץ צבאי ולחץ מדיני".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אסור למדינת ישראל להפקיר את בניה ובנותיה". לפיד
(צילום: ערוץ כנסת)
לפיד אמר לאחר דברי נתניהו: "מדינת ישראל הציבה לעצמה שתי מטרות - למוטט את חמאס ולהשיב את החטופים. אלו שתי מטרות ששוות בחשיבותן אבל לא בדחיפותן - אנחנו נמוטט את החמאס ונשמיד את יכולותיו הצבאיות. גם אם זה ייקח זמן, צה"ל נחוש וישיג את המטרה. את החטופים אנחנו צריכים להחזיר הביתה עכשיו". הדברים התקבלו במחיאות כפיים מצד בני המשפחות.
הוא ציין: "מה שאנחנו עושים פה היום, הדיון הזה, לא יכול להיות רק הבעה של אהדה והזדהות - זו צריכה להיות התחייבות. זו צריכה להיות שבועה משותפת, של שני צדי הבית - לא נרפה ולא נעצור, ובכל בוקר מחדש נבחן את עצמנו אם אנחנו עושים מספיק ומה אפשר לעשות טוב יותר. אם הנסיבות השתנו, והאם יש לנו אפשרות לשנות את הנסיבות. ישאלו אותנו - מה עם המחיר? התשובה שלנו תהיה - אנחנו מספיק חזקים בשביל לעמוד גם במחירים גבוהים. אסור למדינת ישראל להפקיר את בניה ובנותיה. אם זה ייצור מציאות קשה, נעמוד בה, ונשנה אותה בהמשך".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
"צריך להחזיר את החטופים כמה שיותר מהר". גנץ
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, אמר כי "את איום החמאס אנחנו נסיר, ייקח כמה זמן שייקח. את החטופים צריך להחזיר כמה שיותר מהר". דבריו התקבלו במחיאות כפיים מהיציע. הוא הוסיף: "אני רוצה לומר לכן, המשפחות, כל חברי הכנסת מייחלים להחזרת החטופים וחזרתם. כל חברי הקבינט, קבינט ניהול המלחמה, קואליציה ואופוזיציה, כולנו מאוחדים ברצון להשיב את הבנים והבנות לגבולנו בריאים. גם אם יש לנו ויכוח על הדרך, אין לנו ויכוח על המטרה".
הוא סיכם: "גם אם אנחנו חלוקים על אמירה או עמדה שמובעת, כולנו צריכים להרכין ראש ולכבד את המשפחות היקרות והכאובות האלו. חייבים להקשיב להן גם אם קשה לשמוע. כך או כך, ההנהגה היא זו שמקבלת את ההחלטות. האחריות תהיה שלנו, ואם יש ביקורת לגיטימית על מטרות המלחמה והפעולות, היא צריכה להיות מופנית אלינו ורק אלינו".
בצלב האדום הגיבו לדבריו של נתניהו במליאת הכנסת: "הקופסה עם התרופות שהציג ראש הממשלה נתניהו לנשיאה ספולאריץ' במהלך הפגישה בתל אביב ב-14 בדצמבר הייתה מחווה סמלית, כפי שהבהיר ראש הממשלה. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום קיבל מהרשויות הישראליות וישירות מהמשפחות רשימה מלאה של התרופות הנדרשות עבור כל בני הערובה המוחזקים בעזה. אנו שבים ומדגישים כי איננו מסרבים להעביר תרופות לבני הערובה. איננו יכולים למסור אותן מכיוון שבשלב זה אין לנו גישה אל בני הערובה. ברגע שתהיה לנו גישה אליהם, נהיה ערוכים ומוכנים עם התרופות הנחוצות ושאר הסיוע ונפעל להעביר חדשות למשפחותיהם".