כמה ישראלים הגיעו להפגין בצהרי יום חול נגד המהפכה המשפטית בירושלים, בשיאה של שביתת המחאה הראשונה נגד תוכנית נתניהו-לוין? לשאלה הזו אין תשובה ברורה.
גורמים במשטרה אמנם אמרו לכלי התקשורת כי בשיא ההפגנה אתמול (שני) מול הכנסת השתתפו על פי ההערכות כ-90 אלף איש, אבל נתונים רשמיים המשטרה לא מסרה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנת ההמונים בירושלים
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
המחאה בירושלים מהרחפן
המחאה בירושלים מהרחפן
90 אלף או 300 אלף?
(צילום: חומי פוזנר)
בנוסף, גם לא ברור על אילו נתונים מבוססת אותה הערכה לא-רשמית - אם על צפיפות תא השטח או על נתוני סלולר, הבעייתיים ממילא עקב קשיי הקליטה במקום כה צפוף. גם חברות הסלולר, שבעבר מסרו הערכות לגבי מספר מפגינים, העדיפו להימנע מכך הפעם.
מנגד, מניתוח של שני אנשי הייטק החברים ב"מטה מאבק ההייטקיסטים" עולה כי בהפגנה השתתפו כ-300 אלף איש. אבל גם מספר זה מתבסס על כמה וכמה הערכות, ומהימנותו בספק.
מארגני המחאה אמרו כי מספר המפגינים להערכתם היה כ-130 אלף איש - גבוה בהרבה שציינה המשטרה, אבל נמוך ביותר מחצי מהנתון שאליו הגיעו ההייטקיסטים. גם הם לא פירטו על מה מתבססות ההערכות שלהם.
משה רדמן, ממובילי מאבק ההייטקיסטים שביצע את הניתוח המספרי, אמר כי "אחרי שראינו פרסומים חוזרים ונשנים מצד הממשלה ושלוחיה על נוכחות של עשרות אלפים בודדים החלטנו להרים את הכפפה ולעשות מה שאנחנו יודעים הכי טוב, וזה לעבוד עם דאטה".
הוא הסביר ל-ynet כיצד נעשה החישוב: "ביצענו ניתוח תוך הצלבה של כמה שיטות, ביניהן ספירת ראשים, מדידה של שטח מול צפיפות וניתוח תמונות רחפן והגענו למסקנה שבהפגנה נכחו כ-300 אלף איש. עובדה זו הופכת את ההפגנה הזו לאחת הגדולות בהיסטוריה של ישראל, בייחוד אם לוקחים בחשבון את העובדה שמדובר באזרחים ואזרחיות שוויתרו על יום עבודה".
4 צפייה בגלריה
אבוקה שהדולקה סמוך לבית הנשיא
אבוקה שהדולקה סמוך לבית הנשיא
אבוקה שהודלקה סמוך לבית הנשיא בירושלים
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
עומסים בתחנת רכבת נבון בירושלים בעקבות ההפגנה
עומסים בתחנת רכבת נבון בירושלים בעקבות ההפגנה
העומס בתחנת רכבת נבון בירושלים בעקבות ההפגנה
(צילום: נדב אבס)
בניתוח הנתונים רדמן ושותפו השתמשו בשני כלים: "כלי אחד הוא כלי להערכת אנשים על פי פוליגון. התוכנה מעריכה בהתאם לצפיפות 406 אלף. אם לוקחים בחשבון שיש שם גם שטח שאי אפשר לעמוד בו מצד אחד, אבל תחלופה מצד שני - אפשר בקלות להגיע ל-300,000".
את החישוב השני הם ביצעו באמצעות Google Earth: "חישוב נוסף שביצענו בשביל להצליב הוא מדידה באמצעות Google Earth של השטח הרלוונטי מצומת סינמה סיטי, דרך גן הוורדים ועד המחסום שבו הייתה הבמה. מתקבל שטח שהוא יותר מ-50 אלף מ"ר. אם מעריכים בהערכה זהירה 3-3.5 אנשים למ"ר, מגיעים ל-200 אלף איש. ואז צריך להוסיף את התחלופה - היו כאלה שהגיעו מוקדם ויצאו מוקדם, ומנגד כאלה שבגלל הפקקים והעומס ברכבות הגיעו גם אחרי 13:00".
עם זאת, כאמור, לא ברור אם החישוב שלהם מדויק. בפועל, עלו טענות שהם סימנו את תא השטח הלא נכון - ואם מסמנים את תא השטח האמיתי, המספרים קטנים בהרבה מאלה שהציגו ההייטקיסטים. האנליסט נחמיה גרשוני איילהו צייץ בטוויטר כי במפה שפרסמו "נכלל שטח בנוי כמעט במלואו (הסינמה סיטי ומבנה סמוך) וכניסה אחורית לכנסת". עם זאת, גם הוא סבור שמספר המפגינים היה גבוה יותר מ-90 אלף: "אני מעריך בזהירות שהיו מעל מאה אלף מפגינים בירושלים. אולי 150 אלף, מתחלפים".
פורסם לראשונה: 23:45, 13.02.23