ראש הממשלה בנימין נתניהו מקפיד לציין מאז מתקפת הרצחנית של מחבלי חמאס ביישובי העוטף והדרום ובמסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים כי המחדל ייבדק עד תום אחרי המלחמה. בישראל מדברים על כך שלא היו התרעות על מלחמה, נתניהו התבטא לפני הטבח שהסרבנות היא הדבר המסוכן ביותר - וכעת, 30 ימים אחרי פרוץ הקרבות, נתניהו סבור כי אחרי המלחמה צריך לבחון את הקשר בין המוטיבציה של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לגילויי הסרבנות בזמן המחאות נגד המהפכה המשפטית.
לשכת ראש הממשלה פרסמה אחר כך הבהרה: "בניגוד לפרסומים, ראש הממשלה לא אמר בשום אופן שהסרבנות היא זו שהובילה את החמאס לתקוף את ישראל. ראש הממשלה אמר לפני המלחמה שאל על אויבנו לטעות בנו - וכי בזמן אמת כולם התייצבו, כפי שאכן קרה".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
סינוואר ונתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
חבר קבינט המלחמה המצומצם השר בני גנץ אמר בתגובה: "מעל 100% התייצבות למילואים והתגייסות יוצאת דופן של כל החברה הישראלית - הם התשובה המוחצת לכל אויבינו. התחמקות מאחריות והטלת רפש בעת מלחמה הם פגיעה במדינה. ראש הממשלה חייב לחזור בו מדבריו באופן חד וברור. אני מבקש לחזק שוב את כל המשרתים - מכל מקום. בזכותכם - אנחנו ננצח".
השר חילי טרופר הגיב גם הוא לדברים. "הקשר היחיד בין סינוואר האכזרי לבין הלוחמים והטייסים המעולים שלנו הוא שהם כבר חודש מפציצים ולוחמים נגד סינוואר ומחבלי החמאס", אמר טרופר.
הוא הוסיף: "לטייסים וללוחמים שלנו אין יום ואין לילה כבר שבועות ארוכים. יש בהם רק אהבה גדולה לארץ הזו. הם, כמו כל בניה ובנותיה של הארץ התייצבו למלחמה על הבית בלי קשר לעמדות פוליטיות, וכל ניסיון להטיל בהם רפש, בייחוד בעת מלחמה, הוא מכוער ופוגע בשותפות הישראלית. תודה לכם טייסים ולוחמים שלנו".
מתנועת אחים לנשק נמסר בתגובה: "נתניהו תוקע סכין בגב הלוחמים בזמן מלחמה. כל העם צבא (למעט הבנים שלך) ורק אתה ממשיך בלקרוע את העם. לא תצליח".
אחרי הביקורת שהוטחה כלפיו, פרסם נתניהו ציוץ נוסף שבו כתב: "חמאס פתח במלחמה נגדנו כי הוא רוצה להרוג את כולנו ולא בגלל שום ויכוח בתוכנו. חמאס טעה - ולכן יחוסל. רק יחד ננצח". השר גנץ הגיב לציוץ של ראש הממשלה: "יחד, כל החברה הישראלית, ננצח".

נתניהו התייחס אתמול (ראשון) לנושא במהלך ביקור בבסיס רמון של חיל האוויר. בשיחה עם הטייסים, ציין ראש הממשלה את מה שבראייתו הוא אחד הגורמים שהביא למתקפת הפתע ב-7 באוקטובר: "האויבים שלנו טעו בנו, הם חשבו שביום פקודה לא יתייצבו. התייצבנו יחד ואנחנו נילחם עכשיו כתף אל כתף".
ראש הממשלה עדיין לא הודיע באופן פומבי על לקיחת אחריות למחדל. גורם מדיני נשאל היום אם ראש הממשלה נתניהו שוקל להתפטר. הוא השיב: "ראש הממשלה מסתובב ועוסק רק בדבר אחד, בניהול המלחמה. שהציבור יתעסק בזה, ראש הממשלה לא מתכוון להתעסק בזה עכשיו".

הציוץ נגד ראשי מערכת הביטחון בזמן המלחמה

נתניהו עורר סערה במהלך המלחמה כשפרסם ציוץ לילי שבו תקף את ראש שירות הביטחון הכללי רונן בר וראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה. "בניגוד לטענות השקריות, בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס", כתב אז ראש הממשלה.
נתניהו ציין אז עוד: "להפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על-ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".
אחרי פרסום הציוץ, נתניהו הותקף בחריפות על-ידי גורמים רבים במערכת הפוליטית ובכללם חבר קבינט המלחמה המצומצם השר בני גנץ. נתניהו מחק את הציוץ, אך בהמשך נמסר מטעם לשכתו: "במהלך הלילה, לאחר מסיבת העיתונאים, חזרו ועלו ההאשמות החמורות לפיהן ראש הממשלה קיבל התרעות ספציפיות למלחמה, דבר שלא היה. על כך הגיב ראש הממשלה. ראש הממשלה ממוקד בהובלת המערכה ונותן אמון מלא בצה"ל וגורמי הביטחון וביכולתם להשיג את מטרות המלחמה".
רק אחרי שהביקורת התעצמה, פרסם אז נתניהו ציוץ נוסף שבו כתב: "טעיתי. דברים שאמרתי בעקבות מסיבת העיתונאים לא היו צריכים להיאמר ואני מתנצל על כך. אני נותן גיבוי מלא לכל ראשי זרועות הביטחון. אני מחזק את הרמטכ"ל ואת מפקדי וחיילי צה"ל שנמצאים בחזית ונלחמים על הבית. יחד ננצח".
2 צפייה בגלריה
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הרקע להודעה הלילית החריגה של נתניהו הייתה שאלה שנשאל במסיבת עיתונאים: "בחודשים שלפני המלחמה קיבלת מסמכים כתובים מראש אמ"ן אהרון חליוה וראש השב"כ רונן בר שמתריעים על סבירות הולכת וגוברת למלחמה. האם זה נכון שלא התייחסת למכתבים ומה הממשלה בראשותך עשתה כדי להיערך טוב יותר למלחמה אפשרית כזו?".
נתניהו, שסירב לקבל כאמור אחריות למחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, ענה אז כך: "המשימה שהגדרתי לצה"ל היא להשמיד את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה איום על ישראל. התיאור שלך על מה שהיה לפני איננו נכון. אני שומע שאני גם רציתי לחזק את החמאס. בטח שלא רציתי לחזק אותו, אני הובלתי שלוש מערכות נגדו כולל חיסול בכיריו. הפעולות האלו היו משמעותיות. הן החלישו את יכולות חמאס ומנעו ממנו להתחזק. בדיעבד זה לא היה מספיק. עכשיו אנחנו נחושים להשלים את המלאכה, ואנחנו נשלים אותה".
פורסם לראשונה: 20:57, 05.11.23