ח"כ זאב אלקין, חבר "המחנה הממלכתי"- החיבור שנוצר אתמול בין בני גנץ, גדעון סער וגדי איזנקוט - אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet כי להערכתו המפלגה תקבל הרבה יותר מנדטים מאלו שצופים להם הסקרים. הוא העריך גם כי חלק מחברי הליכוד יחברו לאחר הבחירות לגוש שנגד נתניהו, וצפה כי איילת שקד לא תעבור את אחוז החסימה.
"היינו 14 מנדטים בשני סקרים מתוך ארבעה אתמול, עלינו כמה מנדטים בעקבות הצירוף הזה וזו רק ההתחלה", אמר אלקין. "בני גנץ שוב הוכיח את היכולת שלו להוביל לחיבורים".
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל לפחות על חלק מהחיבורים האלה אפשר להרים גבה או שתיים, אפילו על החיבור אתכם, תקווה חדשה, יש מי שאומר שגנץ כבר קצת מתחרט על זה, כי זה לא הביא אותו למקומות שהוא רצה. "זה לא נכון, תאמיני לי. בתור מי שפוגש את גנץ לא מעט בימים האלה, אנחנו משוחחים ותאמיני לי שכולנו מרגישים בנוח בחיבור הזה, הוא יצר מציאות חדשה - מבחירות דו-קוטביות, זה הפך לבחירות תלת-ראשיות. אנחנו מצליחים כרגע לחסום את נתניהו מ-61 וכולם מבינים שברגע שלא יהיו לנתניהו 61, היחיד שמסוגל לחבר מפלגות ולהקים ממשלת אחדות רחבה ויציבה, זה רק גנץ, ואגב - גם באירוע הזה, עם איזנקוט, הוא הוכיח את היכולת הזאת לעשות חיבורים שיאיר לפיד לא מצליח לעשות".

אתה מגיע מהליכוד, איש ימין, תקן אותי אם אני טועה. הרי אף אחד לא חושד באיזנקוט שהוא ימני. יאיר גולן אמר שהוא יותר קרוב לדעות של מרצ מאשר לדעות שלכם. אז מה זה בכלל "ממלכתי"? כל מה שחשוב בישראל זה ממלכתי ורק לא ביבי? "זה דווקא משהו מאוד מאוד עמוק. מי שטבע את המושג היה בן גוריון בהקמת ישראל, והמשמעות שלו - זה שהאינטרס של מדינת ישראל גובר על האינטרס האישי, המפלגתי או הסקטוריאלי. המציאות הישראלית אז הייתה שסועה בין המפלגות השונות, ובן גוריון ניסה לבנות כאן מדינה והוא זה שטבע את המושג הזה, ממלכתיות".
איילת שקד דיברה אתמול על זה שבכחול לבן תומכים במדינה פלסטינית והם אלו שייעצרו את זה. אתה תומך במדינה פלסטינית? "אני חושב שכל מי שהקשיב לנו בזמנו כשיצרנו את החיבור בין כחול לבן לתקווה חדשה, שמע היטב את האידאולוגיה. אנחנו לא מדברים על מדינה פלסטינית, אנחנו מדברים על צמצום הסכסוך וחיזוק האוטונומיה הפלסטינית. התנגדות למדינה דו-לאומית מצד אחד, והבנה מפוכחת של המציאות הביטחונית ביו"ש מצד שני".
3 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
סער, גנץ ואיזנקוט
(צילום: קונטקט)
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
"כולם יודעים שתלך עם ביבי". שקד
(צילום: יאיר שגיא )
אני לא יודעת אם אפשר לעשות את זה במקביל. "בוודאי שכן. יצרנו מסמך מדיני כשהלכנו לחיבור הזה, ששני הצדדים חיים איתו בשלום, שבנוי על חיזוק אוטונומיה פלסטינית, מונח בזמנו שגם מנחם בגין טבע אותו וקידם איתו, לכן אני מרגיש איתו בבית לגמרי, כן? אם כבר, תשאלי בליכוד איך מסתדרים ביחד נתניהו – שתומך במדינה פלסטינית – עם רוב הרשימה שלו, שמתנגד לזה".
אלקין טען כי לאחר הבחירות חלק משותפיו של נתניהו יעברו לצד הנגדי. "אני חושב שלפני בחירות בתקופה הזאת אתם תשמעו הרבה שבועות אמונים לנתניהו אצל כולם, גם בתוך הליכוד, גם בתוך המפלגות השותפות שלו, כי כולם מפחדים שהוא ישתה מהם מנדטים ולכן גם כולם מפחדים שאם הוא יגיע ל-61, אז הוא ישלוט במינויים ולכן כולם יישבעו לו אמונים. אבל כל מי שמכיר את המערכת הפוליטית לעומק, ואפילו שמע את הקולות שהשמיע לפני שהוחלט סופית ללכת לבחירות, כשאנשים עוד הרגישו חופשי, יודע שגם חלק מהמפלגות השותפות של נתניהו וגם בתוך הליכוד עצמו, ברגע שנתניהו לא מביא 61 – המציאות הפוליטית הולכת להשתנות".
אמרת לנו גם בבחירות הקודמות-קודמות, שאם לא יהיו 61 אז יהיו אנשים בליכוד שיתפכחו וילכו אתכם. עכשיו אתה רואה ארבעה ח"כים שיכולים לעשות את זה? "אין ספק שבפריימריז האחרונים, תנועת הליכוד שינתה את פניה. כל מי שהחזיק בקו יותר ממלכתי - נזרק אחורה או החוצה לגמרי. תראי מה קרה לצחי הנגבי, יובל שטייניץ הבין לבד ואפילו לא התמודד, יולי אדלשטיין דורדר ממש אחורה, גם ישראל כץ דורדר לעשירייה השנייה. כל ההנהגה של הליכוד השתנתה כחלק מהרוח הזאת של נתניהו שמשתלטת על המפלגה. ולכן, יש היום אנשים בליכוד שמבינים שפני הליכוד היום הם כפני דוד אמסלם. מי שראה את דודי אמסלם כקוריוז ואת האמירות המתלהמות שלו ואת הרצון שלו לכלוא את כולם ולהרוס את מערכת המשפט, היום מבין שזה כבר לא קוריוז. זה אחד מבכירי צמרת הליכוד שרואה את עצמו מועמד לשר המשפטים".
אלקין טען כי הרוח הציונית של איילת שקד לא תעבור את אחוז החסימה. "היא לא עוברת בעקבות החיבור שיצרנו אתמול והמעבר של מתן כהנא אלינו. אנשים גם הבינו שאם היא תעבור את אחוז החסימה, היא תלך עם נתניהו, היא לא מסתירה את זה, הרי על זה בדיוק כהנא עזב ,כי הוא הבין ששקד לוקחת אותו לזרועות של נתניהו והוא לא רצה להגיע לשם, ולכן מהבחינה הזאת אני מעריך שהיא לא תעבור את אחוז החסימה, כי הציבור לא רוצה עוד מפלגה שתחזק את נתניהו ואת הבלוק שלו".
מהרוח הציונית נמסר בתגובה: "כל הצבעה לגנץ ולמחנה המרכז-שמאל משמעותה בחירות שישיות או ממשלה צרה עם המשותפת. הרוח הציונית לא תשלים 61 לממשלה צרה לא מימין עם בן גביר ולא לזו משמאל עם המשותפת שגנץ חותר להקים. הרוח הציונית תוביל להקמת ממשלת אחדות ציונית ולאומית טובה לישראל".