טקס האזכרה הממלכתי לנשיאה התשיעי שמעון פרס התקיים היום (ה') בהר הרצל בירושלים, במלאת שש שנים לפטירתו. כמאה בני אדם השתתפו, בהם הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו, שופט העליון עוזי פוגלמן, חברי הכנסת איתן גינזבורג, מרב מיכאלי ונחמן שי, השר יועז הנדל והרמטכ"ל לשעבר המתמודד ברשימת המחנה הממלכתי, גדי איזנקוט.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"גם בדרכו האחרונה, פרץ שמעון פרס והעצים את גבולות הלגיטימיות הישראלית", אמר הרצוג באזכרה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הנשיא ה-11 על קבר הנשיא התשיעי
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
הנשיא הרצוג אמר בנאומו: "לאורך ההיסטוריה אמנים רבים ציירו במכחוליהם את הסצנה המרשימה, את דרכו האחרונה של יעקב. יש לוויות שהן יוצאות מגדר הרגיל. לוויות בודדות שנחרטות בזיכרון ההיסטורי של העם. רגע הפרידה מנשיאנו התשיעי שמעון פרס היה אירוע כזה, אירוע שחרג מזמנו", ציין הנשיא. "גם בדרכו האחרונה, פרץ שמעון פרס והעצים את גבולות הלגיטימיות הישראלית".
הרצוג נזכר כיצד "מנהיג של ארגון בינלאומי חשוב סיפר לי בהתרגשות כיצד הוא עמד ותפס טרמפ או איזו מונית משדה התעופה, רק כדי להספיק ולהגיע בזמן. הייתה זו פסגה נדירה בהיקפה. מפגן של עוצמה. ובה בעת זה היה גם רגע מיוחד, של אחדות ישראלית. של שלום בתוכנו. עם שלם, שהביט בדממה, וחלק כבוד אחרון. אם הסכמנו עם דרכו של שמעון פרס ואם חלקנו עליה - הוא הכריח אותנו, אוהביו ומתנגדיו – להיות אמיצים. להעז לראות למרחוק. להסתכל קדימה, אל עבר האופק. ולהביט אל המחר. ואני, מאוהביו".
הבן חמי פרס אמר באזכרה על אביו: "סימני המאבק האדירים שהותיר אחריו ולפנינו - נפרשים במלוא עוצמתם, לכל צופה. העלייה לארץ ישראל, המאבק להקמת היישוב העברי ולעצמאותנו בארץ ישראל לימינו של בן גוריון. המאבק לבסס את עוצמתה, חוסנה ובטחונה של מדינת ישראל לאורך עשרות בשנים. הקמת המפעל האדיר ליציקת מגן וחרב פלדות, בלב המדבר בדימונה, נוכח מי שעוין אותנו, לא חדל מלאיים על קיומנו, בעודו מתחמש. כבר אז ידע שעלינו לעמוד איתנים על רגלינו, ולסמוך רק על עצמנו - גם כשיש לנו ידידי אמת".