פעילות לילית סוערת בג'נין: כוחות ימ"ס עצרו במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) את המחבל עטא אבו רמילה, בכיר בארגון הפת"ח שקידם במהלך החודשים האחרונים פעולות טרור בשטח. בחילופי האש בעיר חוסלו שלושה מחבלים נוספים. במקביל, כלי טיס מאויש מרחוק שיגר טיל לעבר מחבלים, והושמד פיר מנהרה שנחשף.
אבו רמילה מימן בעשרות אלפי שקלים את הפעילות, והעניק סיוע למבוקשים ופעילי טרור נוספים. הוא פעל בעיקר באזור ג'נין, ולקח חלק משמעותי בהסלמה במצב הביטחוני. צפו בתיעוד מתקיפת כלי הטיס ומהפיר שהושמד:

אבו רמילה פעל לאורך חודשים ארוכים כמסית מרכזי ברחבי יהודה ושומרון וקרא לפגיעה בחיילי צה"ל ובמדינת ישראל, תוך ניצול מעמדו הציבורי בשטח. נוכח מעמדו וקשריו ביו"ש ובחו"ל, פעילותו היוותה איום משמעותי וחייבה את מעצרו המיידי.
מעצרו של אבו רמילה היה חלק מתרגיל הונאה שבמסגרתו הכוחות יצאו מהשטח לאחר המעצר, ומאוחר יותר נכנסו כוחות גדולים במבצע לסיכול תשתיות טרור במחנה הפליטים בעיר, שבמהלכו חשפו מטעני חבלה על צירים באמצעות כוחות הנדסה. בנוסף, חשפו לוחמי יחידת דובדבן פיר תת-קרקעי אשר שימש לפעילות מחבלים. במהלך חילופי אש במקום, נהרגו לפחות שלושה מחבלים. במקביל, כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) אשר זיהה איום על כוחותינו, שיגר טיל אל עבר המחבלים ופגע בהם. לוחמי דוכיפת, דובדבן, חרוב ומג"ב, אשר פעלו באזור, יצאו מהמחנה ללא פגע.

בשלושת השבועות האחרונים שינה צה"ל את התפיסה מול מחנות הפליטים. מעת לעת יוצאים הלוחמים למבצעים בלב המחנות במטרה לפרק את גדודי המחבלים שהתגבשו בחודשים שקדמו למלחמת "חרבות ברזל". למי שהספיק לשכוח עם כל שלל האירועים הכאוטיים שעברנו, עד 7 באוקטובר צה"ל התמודד עם גל טרור משמעותי בשטחים, שהופעל בעיקר מלב מחנות הפליטים, בהם ג'נין, עסכר ועקבת ג'בר. אוגדת איו"ש ביצעה עד כה שלושה מבצעים בקלנדיה, חמישה בדהיישה ועוד כמה בג'לזון, לצד שני מבצעים גדולים במחנה הפליטים ג'נין ובנור א-שמס, שכללו שימוש במטוסי קרב. רק בשבוע וחצי האחרונים חוסלו 15 חמושים ו-60 נפצעו. לצד זאת הקלו באיו"ש, בהוראת השעה, את פקודות הירי לעבר מי שמתקרב לגדר ההפרדה, וכוחות הביטחון מגבירים את הפעולות ההתקפיות מול מפרי סדר.
חמאס מנסה להוציא את הפלסטינים בגדה לעימותים עם צה"ל ולייצר זירה נוספת, ובין היתר הכריז על ימי זעם בסופי השבוע. בינתיים ההיענות פחותה בהשוואה לסבבים קודמים. על פי נתוני מערכת הביטחון ביום הזעם הראשון נהרגו 16 מחבלים ונפצעו 130. ביום הזעם השני נהרג פלסטיני אחד ונפצעו אחדים, ובאחרון היו רק כמה פצועים. המגמה ברורה: גורמי ביטחון סבורים כי איו"ש מושפעת דרמטית מהנעשה ברצועה. "חמאס עזה הוציא והכווין פיגועים קשים באיו"ש", אמר אחד מהם. "הוא נותן להם כסף לרכוש נשקים ודואג להכל. ברגע שבו יש פגיעה בהנהגה וביכולת שלהם לפקד בעזה, איו"ש מגיבה בהתאם. המלחמה שנכפתה עלינו היא גם הזדמנות לעצב את אוגדת איו"ש מחדש, לשנות בה דפוסי פעולה ולייצר הרתעה רחבה ככל שניתן. כמו שעזה תשתנה, כך גם איו"ש צריכה להיראות אחרת בסיום המלחמה".
1 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
הרס בג'נין אחרי פשיטה של צה"ל
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
נקודה נוספת שמטרידה את גורמי הביטחון היא החשש מהתלקחות בין פלסטינים ליהודים. העובדה שנשק רב מסתובב בגזרה לצד תחושת הנקם מאז אירועי הטבח עם פרוץ המלחמה מייצרת חשש מפעולות תג מחיר. בשב"כ כבר מתריעים על חשש מאובדן שליטה ועל העובדה שעלולה להתפתח זירה נוספת שתגזול קשב מצה"ל בזמן לחימה.